Bouten die vastzitten

Gestart door konniekip, 22-06-2005 17:16:42

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

Ik ben de bovenste motorsteun inclusief momentarm (60 euri's) aan het vervangen. Had geen zin om het rubber erin te persen en bij volvo zelf doen ze dat ook niet. Naja goed, een klein klusje leek het. Die moment arm zit met 2 bouten in het blok, waarvan ik degene bij het uitlaatspruitstuk met geen mogelijkheid loskrijg.

Kan het komen doordat de motor nog warm was (kwam net terug van Volvo)??
In sprayen met siliconenspray hielp nog niet. Ik ga nu morgenochtend bij koude motor nog eens trachten het ding (14 mm) los te krijgen. jullie nog tips?

Sieger

Siliconenspray ?? Probeer liever eens kruipolie zoals dubbeljoedie (WD-40) en/of evt een schriktik met een geschikte hamer ...
Volvo Power For Life !

thuur

Zoals Sieger zegt, kruipolie en de bout laten schrikken.

Bij warme motor krijg je vaak bouten niet los omdat vooral aluminium nogal uitzet en dus het schroefgat kleiner wordt.

Flinke sleutel nemen, desnoods verlengen met een pijp, en veel kracht zetten.

Je hebt wat met spruitstukken he ;D

Gr ;)

konniekip

D2-supersmeer gebruik ik. Afin, we zullen het morgenochtend bij koude motor nog eens proberen, staat nu mooi in de smeer.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden hoe vast sommige moeren en bouten kunnen zitten.  ;D

rogier

Je wilt niet weten hoeveel bouten er bij mij al gesneuveld zijn, gewoon kapot gedraaid of afgebroken (zoals bijvoorbeeld van m'n injectorgalerij). Dus wees voorzichtig!

elianmars

Ik kreeg het zelfs voor elkaar om een bout in het turbohuis af te breken, dus inderdaad uitkijken.

Ik kreeg twee bouten van de uitlaat-koppeling ook niet los. Kruipolie er op en een nachtje in laten werken. Volgende dag kon ik ze zo losdraaien  :)

italia

Stelregel bij dergelijke gevallen is dan ook:
[glow=color,glow width, #characters wide]NOOIT SLEUTELEN AAN EEN WARME MOTOR![/glow]

konniekip

Nou, goed gereedschap is een MUST zo blijkt. Mn cheap-ass steeksleutelsetje / dopsleutel 3/8 van 34 euro is niks. Uit uiterste frustratie heb ik een verdiepte sleutel gekocht van 9 euro 14 mm. En 1 rukje en de bout was los... :D

1 ding kan je wel stellen, een goede sleutelset kost minimaal 120-130 euro denk ik.

Ongeloofelijk hoe je kan zitten prutsen.

italia

;D komen idd weer fraaie herinneringen boven;

Sta je op straat te sleutelen aan de 340, om de remklauwen te demonteren. ff kracht zetten met de ring 17, sla je zo met je knokkels op de tegels............

nee, Drop (and) For-get het maar.

855-Champagne

Was vanochtend nog bij je langs gereden maar je was nog niet aan het werk.

konniekip

Citaat van: 855-Champagne op 23-06-2005 20:57:03
Was vanochtend nog bij je langs gereden maar je was nog niet aan het werk.
Was aan het uitslapen na een nachtdienst ;)