Turbo revisie, advies gevraagd

Gestart door Wouter1973, 23-09-2019 20:09:18

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Mijn (originele) turbo begint inmiddels toch met enige regelmaat een stinkende wolk uit te braken zodra ik gas los laat na stevig accelereren.
Tijd voor revisie dus. Ik heb al een tijdje contact via Facebook met Rolf, maar op de een of andere manier komt het maar niet tot een afspraak.
De tweedehands 15G's liggen niet bepaald voor het oprapen, en de exemplaren die ik te koop heb gezien hebben allemaal scheuren in de behuizing, waarmee ernstig de vraag wordt of de auto er na montage daadwerkelijk op vooruit gaat.
Heeft iemand nog andere tips? Het maakt me in beginsel niet zoveel uit of er een andere 15G in komt (conisch) of dat er iets anders in komt met een aanpassing naar rechte of schuine flens. Ik zoek vooral een oplossing die betaalbaar blijft en goed is. (Veel) meer vermogen is geen primair doel.

vasquez

Meerdere opties.

1. Laat je 15G reviseren en koop een andere turbo met turbinehuis schuine flens en zet die op je 15G
Moet je dus wel je downpipe aansluiting laten omlassen naar schuine flens, maar dat andere turbinehuis scheurt zelden en je turbo zal (marginaal) sneller opspoelen.
Kunt ook een tweedehands downipe scoren schuine flens.

2. Koop een nette tweedehands 16T met rechte of schuine flens en wederom pas je downpipe hier op aan.

3. Heb geduld en zoek naar een nette 15G, maar hebt zelf al opgemerkt, die zijn er bijna niet en ze scheuren.

volvobug

Verdenk je alleen de turbo of zouden het ook versleten klepseals kunnen zijn na 23+ jaren?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Wouter1973

Citaat van: volvobug op 23-09-2019 21:27:28
Verdenk je alleen de turbo of zouden het ook versleten klepseals kunnen zijn na 23+ jaren?
De klepseals zijn vervangen. De carterventilatie is ook een klein jaar geleden vervangen. Daarna is het even een tijd goed gegaan: weinig olieverbruik en geen walmen meer. Maar de afgelopen maanden weer wel, eigenlijk alleen bij koude start een pluimpje en bij gas loslaten nadat ik met volle turbodruk accelereer. Er bevindt zich in de turbobuis tussen turbo en intercooler ook wel wat olie. En vermoedelijk in de intercooler ook. Turbodruk is verder goed, maar spoelt wel iets minder snel op dan voorheen.

razorx

Als het huis van de turbo nog goed is zou je er voor kunnen kiezen de cartridge  te vervangen.
Die van Kinugawa zijn kwalitatief zeer goed.

Houd er rekening mee dat de wastegate actuator zijn beste tijd ook wel gehad zal hebben net als de cbv.

Miyel

850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Boeijke

Neem eens contact op met deze man.
Heeft wel wat liggen en reviseert ook.
https://www.facebook.com/bastian.hummel

Wouter1973

volvobug

Ik heb jaar of 3 geleden hier https://www.turbochargers.nl/ een 15G met conische flens ingeleverd en keurig gereviseerd retour gekregen, incl. nieuw uitlaathuis.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

T5-4life

Citaat van: Boeijke op 25-09-2019 07:23:48
Neem eens contact op met deze man.
Heeft wel wat liggen en reviseert ook.
https://www.facebook.com/bastian.hummel

Heb ik ook een 19T laten reviseren.
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Wouter1973

Citaat van: T5-4life op 25-09-2019 12:55:07
Heb ik ook een 19T laten reviseren.
Ik moet zeggen dat het eerste contact erg goed is. Ben benieuwd!