850 kachel blaast niet, hulp gevraagd

Gestart door glenfiddich1983, 01-11-2019 17:28:45

Vorige topic - Volgende topic

glenfiddich1983

Ik heb een probleem met de 850, er komt geen/amper lucht uit de roosters. Zowel niet met airco aan als uit, en in elke stand (gericht op ramen, voeten, in het gezicht, links, rechts, warm, koud) is dat hetzelfde.

Ik heb het interieurfilter bekeken, zat wel wat troep in, vervangen door een nieuwe, geen effect.

Ik heb meestal bij het aanzetten van de auto eerst knipperende lampjes op het kachelbedieningspaneel. Ik heb géén gelegenheid om foutcodes uit te lezen helaas. Wel heb ik de kleine ventilatortjes bekeken van de interieur-temperatuursensoren. Rechts draait, links niet. Ik vermoed dus dat dat de oorzaak is van de knipperende lampjes. Kan dat de oorzaak zijn dat de hele kachel niets doet?

Het gekke is dat héél soms de kachel het ineens wel doet. Dan komt gewoon overal lucht uit zoals het hoort, en waait er een stevige bries door de auto als ik de schuif van de ventilator helemaal naar rechts schuif. Na een korte tijd stopt hij er echter ineens weer mee.

Als ik de stand van de kachel verander dan hoor ik wel dat inwendig de kleppen zich verzetten. De stelmotortjes daarvan verdenk ik dus niet direct?

Waar moet ik het zoeken?

- kachelweerstand?
- kachelmotor?
Passen kachelmotor en kachelweerstand van een x70 op een 850? Onderdeelnummers suggereren van niet, maar van een x70 heb ik een donorauto vol onderdelen, van een 850 helaas niet.

Of moet ik het toch ergens anders zoeken?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Wouter96

Ik heb geen ecc dus weet niet of het voor jou ook geldt, maar als de kachelweerstand kapot is zou ie nog wel op stand 4 (maximaal) moeten blazen. Dus die kan je wellicht uitsluiten?

Vulk

Defect ECC paneel is ook een kanshebber.

glenfiddich1983

Citaat van: Vulk op 01-11-2019 19:33:23
Defect ECC paneel is ook een kanshebber.

Heb er hier twee liggen, dan zouden die allebei kapot zijn en dat lijkt me sterk.

(had die laatst nml al vervangen ivm afgebroken draaiknop, hij functioneerde op zich nog wel. Als ik die er nu weer in zet heb ik hetzelfde probleem).

Ozzzz

In dat geval gok ik de kachelweerstand, en die van een v70 past wel in een 850 maar functioneerd niet

Vulk

Citaat van: glenfiddich1983 op 01-11-2019 20:41:42
Heb er hier twee liggen, dan zouden die allebei kapot zijn en dat lijkt me sterk.

(had die laatst nml al vervangen ivm afgebroken draaiknop, hij functioneerde op zich nog wel. Als ik die er nu weer in zet heb ik hetzelfde probleem).

Dan is de kans inderdaad veel kleiner, maar zegt nooit nooit. Ik heb hier al vier van die dingen liggen waar er bij alle vier wel wat scheelt. Gaande van de fan niet aansturen tot foutcodes tot falende aircocompressor.

glenfiddich1983

We zullen zien. Ik haal straks bij iemand via marktplaats een kachelventilator en kachelweerstand op. Hij heeft ook nog een stelmotor liggen, neem ik ook maar mee.
Tezamen met de donor V70 heb ik dan onderdelen zat om uit te vogelen waar het aan ligt. Hoop ik.  ;D

Vulk

Vergeet de zekeringen ook niet. Al zou defect dan definitief defect moeten zijn.

glenfiddich1983

Citaat van: Vulk op 02-11-2019 10:42:37
Vergeet de zekeringen ook niet. Al zou defect dan definitief defect moeten zijn.

Zal die ook nakijken, tnx!

glenfiddich1983

Momenteel doet hij het weer.

Zoals gezegd had ik onder andere een kachelweerstand opgepikt bij iemand via Marktplaats, maar blijkbaar was de kachelweerstand niet de juiste. Voor de 850 bestaan er blijkbaar ook nog twee verschillende types, had ik dus beter moeten uitzoeken van te voren.

Afijn. De boel losgehaald, en eerst maar eens 12V rechtstreeks op de kachelventilator gezet. Die draaide probleemloos. Stekker van de kachelventilator nagemeten met kachel ingeschakeld, stond geen spanning op.

Kachelweerstand er uit gehaald, aan dat ding was natuurlijk niets bijzonders te zien. Doormeten schijnt niet te kunnen. Overal de contacten van schoongemaakt (ook al was er niets aan te zien, geen corrosie, niets). De boel eerst gewoon weer aangesloten, en alles werkte weer. Toch vreemd. Meerdere malen met contactsleutel de auto op contact gezet, kachel bleef werken. Andere kachelbedieningspaneel er in gezet als test, werkte ook (al gaat ventilator daarmee niet tot volle snelheid, kennelijk is die schuifknop dus defect). Wederom kachelbedieningspaneel verwisseld, kachel werkte nog steeds. Boel weer in elkaar gezet, gisteren nog een paar ritten gemaakt waarbij de kachel gewoon normaal werkte.

Tijd zal het leren of het nu ook blijft werken. De afgelopen tijd heeft de kachel nooit langer dan een paar minuten gewerkt, dus vooralsnog is het hoopgevend...

Blijft toch vreemd dat alles loshalen en weer in elkaar zetten voldoende zou zijn om de boel weer aan de praat te krijgen. De reserve-onderdelen bleken vooralsnog niet nodig en kunnen op de plank.

Wouter96

Citaat van: glenfiddich1983 op 03-11-2019 13:45:50

Zoals gezegd had ik onder andere een kachelweerstand opgepikt bij iemand via Marktplaats, maar blijkbaar was de kachelweerstand niet de juiste. Voor de 850 bestaan er blijkbaar ook nog twee verschillende types, had ik dus beter moeten uitzoeken van te voren.

Mooi dat ie het weer doet! Bedoel je met twee type weerstanden ecc en niet-ecc weerstanden? Of heb je nog verschillen tussen ecc types zitten? Vraag ik omdat ik mijn auto ga ombouwen naar ecc ;)

glenfiddich1983

Citaat van: Wouter96 op 03-11-2019 19:41:58
Mooi dat ie het weer doet! Bedoel je met twee type weerstanden ecc en niet-ecc weerstanden? Of heb je nog verschillen tussen ecc types zitten? Vraag ik omdat ik mijn auto ga ombouwen naar ecc ;)

Bedoel inderdaad ECC en niet-ECC.