Multiriem vervangen?

Gestart door 2.0keijzer, 22-06-2005 11:00:57

Vorige topic - Volgende topic

2.0keijzer

Beste forumleden,

gelukkig weet ik het van mijn distributieriem, maar niet van mijn multiriem: wanneer is 'ie ooit vervangen.
Alles werkt prima, er zijn geen bijgeluiden, maar ik voeler niets voor in of op weg naar Italie met een gebroken riem te staan...
Hoe kan ik de staat controleren?
Geen bijgeluiden=laten zitten?
Wat moet ik ongeveer rekenen voor vervangen, incl. loon?

Alvast dank voor de reacties!

thuur

Een riem kost je 20 euro bij de automaterialenhandel ;)
Je kunt het best zelf denk ik, maar het vervangen stelt voor een monteur helemaal niets voor. Je moet de spanrol opzij duwen (met een dop) zodat de spanning eraf is, en dan eraf trekken en de nieuwe erop leggen. Let wel op de route die de snaar bewandelt.

De staat kun je controleren door goed naar de riem te kijken. Als ie blinkt, of je ziet die draadstructhuur er doorheen komen dan zou ik niet te lang meer wachten. Oppervlaktescheurtjes mogen, de riem mag echter niet 'rafelen' of in de lengte scheuren vertonen. Bijgeluiden is ook een reden om te vervangen. Houd er rekening mee dat je de spanrol ook moet vervangen in geval van bijgeluiden.

Is ie netjes dof en egaal, niet gescheurd en maakt geen slippende geluiden in de winter dan zou ik nog even doorroffelen ermee ;)

Gr 8)

2.0keijzer

Thuur, een helderder antwoord had ik niet kunnen verwachten. Dank!