850 T-5R afgeslagen / start niet meer

Gestart door Jefff71, 15-11-2019 12:49:30

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Niet zodanig dat de motor er niet door start.
Klopsensoren zijn verantwoordelijk voor een correctie van het ontstekingstijdstip net als een lambdasensor verantwoordelijk is voor correctie van de inspuithoeveelheid.

konniekip

Raar verhaal, je hebt vonken en benzine. Dan zou hij zeker slagen moeten maken. Ik heb soortgelijk probleem gehad. Ineens uitvallen op snelweg. Bobine bleek acuut te zijn overleden. Die vonkte nog wat maar onvoldoende. Misschien die eens uitwisselen.

Died850

Ik heb een keer met een Volvo 940 en een Audi A4 V6 gehad dat deze ook niet meer wilde starten van het ene op het andere moment. De 940 starte zeer moeilijk en de Audi wilde helemaal niet meer starten. Beide hadden juiste timing en vonk+brandstof. Bij beide gevallen was dit na het vervangen van de koppakking.
Wat bleek, na vervangen van de temperatuursensor was het starten lopen! Kennelijk een te rijk mengsel gegeven.
Weet dat dit niet een 850 betrof, maar misschien kun je er iets mee door te kijken naar je temperatuursensor zelf of de bekabeling ervan.

Succes!

Jefff71

De oorzaak van het niet starten is inmiddels bekend. Ik heb de compressie gemeten en op alle vijf cilinders meet ik tussen de 3,5 en 4. Dan zou je denken dat de compressiemeter niet goed is  :) maar de Cinquecento Sporting heeft wel gewoon een compressie van 12.
Na wat zoeken op het forum kwam ik verhalen tegen over het lawnmower symdroom. Vanochtend geprobeerd de compressie weer omhoog te krijgen door wat olie in de cilinders te laten lopen en dan lang te starten zonder benzine. Helaas is het niet gelukt. De compressie bleef te laag.

Ik denk dat de motor gewoon versleten is. Als de cilinderwanden op een gegeven moment te glad worden en te ver zijn uitgesleten is er een moment dat de motor er een keer mee stopt. De turbo kan natuurlijk een tijdje verbloemen dat de motor te weinig vermogen levert maar op een gegeven moment is het op. Bij deze motor dus waarschijnlijk bij 4850000 km. Waarschijnlijk is een nieuw onderblok voldoende om hem weer aan het lopen te krijgen. De kop is ca. 35000 kilometer geleden gedaan maar dat is wel een klusje waar je zin in moet hebben.....

Iemand nog een ander idee waarom de compressie op alle cilinders opeens te laag is? Zowel de koppakking als de distributie zijn vrij nieuw en de distributie staat netjes op tijd.     

knoertS70

Bijna 5 miljoen kilometers wordt al eens wat dacht ik zo. De meeste halen het niet.  ;D ;D
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

volvobug

Wil er bij mij nog niet in dat je én op alle cilinders 3,5 - 4 bar meet én dat dat ineens de reden zou zijn waarom hij er tijdens het rijden op de snelweg er mee gestopt is. had je een compressiemeter met een schroefdraadaansluiting in het bougiegat of een die je zelf moest aandrukken?
En zijn de kopbouten goed op moment gezet na vervanging van de koppakking?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jefff71

Ik heb een compressiemeter met schroefdraadaansluiting. De meting is wel goed gegaan. Naar mijn weten heb ik de kopbouten goed op moment gezet. Het is niet de eerste kop die ik heb vervangen en ik heb er uitgebreid de tijd voor genomen om het goed te doen. Ik heb er ook wel alweer 35000 km. mee gereden. Ik vind het ook wel vreemd dat hij er tijdens het rijden mee is gestopt. Starten was bijvoorbeeld ook nooit een probleem wat bij een erg lage compressie wel zo is. Als een koppakking er tussenuit ligt heb je meestal minder compressie op 1 of 2 cilinders en niet op allemaal.

Jefff71

Is er iemand die ook ervaring heeft met lage compressiewaarden? Je zou verwachten dat als er meer dan 4 bar drukverlies op het carter staat vanwege slijtage, je dat toch zou moeten merken. Dan zou de peilstok niet in zijn houder blijven zitten, lijkt mij. De auto verbruikt wel wat olie maar had niet veel carterdruk. Ik dacht eerder dat het olieverbruik misschien bij de turbo vandaan kwam. Verder heb ik wel 4 bar compressie. Als de kleppen niet goed zouden sluiten zou hij helemaal niets hebben, zou je verwachten. Het blijft een groot raadsel voor me. Vanavond allerlei stekkertjes gecontroleerd en gereinigd maar het beeld blijft hetzelfde. Bij de eerste keer starten na een wat langere tijd niet proberen hoor je kort twee kuchjes alsof hij iets zou willen doen. Verder alleen maar de startmotor die ronddraait.
Vraagje:
Als ik mijn contact uitzet blijft de stationairomloopklep (naast de gasklepregeling) nog heel lang nazoemen. Komt iemand dit bekend voor? Hoort dit zo of duidt dit ergens op?

Jefff71

Vandaag hoorde ik dat de nokkenastandwielen niet in een vaste positie aan de nokkenassen vastzitten maar dat er ruimte is om de nokkenassen een aantal graden te verdraaien. Dit leek me een aannemelijke oorzaak te zijn voor mijn probleem. Dus vanavond de achterkant van de kop vrijgemaakt. Buizen van de turbo weg, en de nokkenassensor en ontsteking eraf. Helaas, ook dat stond netjes op tijd. Tot op heden is alles wat ik controleer goed, wat wel klopt want de auto reed ook erg goed tot hij er dus opeens mee stopte. Weer iets van het lijstje af.

Nog bedankt voor de tip van de temperatuursensor. Deze is echter ook vorig jaar vernieuwd. Ik had wel hier op het forum gevonden dat deze temperatuursensor van dezelfde pin van de ECU zijn massa krijgt als de nokkenassensor en de gaskleppositiesensor. Dat moet ik ook maar eens door gaan meten.

Philip850

Citaat van: Jefff71 op 09-12-2019 23:44:33
Is er iemand die ook ervaring heeft met lage compressiewaarden? Je zou verwachten dat als er meer dan 4 bar drukverlies op het carter staat vanwege slijtage, je dat toch zou moeten merken.

Dat ligt er maar net aan, ik heb ooit een gat in de zuiger gehad, ja toen wel. Mooie show gaf dat aan de medeweggebruikers ook in de vorm van een flinke oliewolk. Maar ik heb ook 2x een motor gehad met lage compressie (1-1,5 bar onder min waarde fabriek afhankelijk van de cilinder), waarbij er geen opmerkelijke carterdruk werd opgebouwd. Evenmin had ik een blauwe walm. Wel iets, maar de cat ving het meeste gewoon op denk ik.

Citaat van: Jefff71 op 09-12-2019 23:44:33
Verder heb ik wel 4 bar compressie. Als de kleppen niet goed zouden sluiten zou hij helemaal niets hebben, zou je verwachten.

Klopt. Aangezien je het op alle cilinders meet, is dat ook wel heel 'toevallig' voor een kromme klep of gebroken klepveer. Als je zeker bent van alle timing en je krijgt wel een vonk en inspuiting, dan kan ik me niet voorstellen dat je dit zal moeten zoeken in het motormanagement/sensoriek. Als het mijn auto was, zou ik de kop eraf trekken en even kijken wat je aantreft. Zie je niks geks, dan ben je vermoedelijk aan de beurt voor een ruil (onder)blok.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jefff71

Bedankt voor de tips. Gisteren een ecu, bobine en gaskleppositiesensor geleend en geprobeerd. Helaas heeft ook dit niet geholpen. Ik ga toch steeds meer uit van een slecht onderblok en iets extra's wat de doorslag heeft gegeven. Waarschijnlijk heeft hij met zijn lage compressie nog gewoon gelopen omdat ik de rest allemaal vernieuwd en dus in goede staat had. Nu dit ook weer wat ouder begint te worden redt hij het dasr gewoon niet meer mee. Ook al krijg ik hem aan het lopen, dan nog dient er aan het onderblok wel wat gedaan te worden.

Jefff71

Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik hou het wat deze auto betreft voor gezien. Hij is te vinden op Marktplaats.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Menno3274

Citaat van: arjenT5R op 18-12-2019 14:33:42
Heb je een linkje?

Volvo 850 2.3 T-5R AUT Restauratieproject / onderdelen
€ 2.250,00
http://link.marktplaats.nl/m1494041780

Deze is het denk ik?