Even voorstellen: 850 T5-r van Boris

Gestart door Schaap, 17-11-2019 12:58:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Schaap

Beste forum leden,

Mijn naam is Boris, nu 26 jaar oud en al vanaf jongs af aan gek op de bakstenen. Persoonlijk vind ik niks boven het geluid van een 5 cilinder gaan en daarom een tijdje terug dé goedkoopste t5-r van Nederland gekocht. Origineel Ned geleverd en met onderhoudshistorie compleet en NAP.
Dat neemt niet weg dat er heel aardig wat moet gebeuren aan de auto, maar het is dan ook een ''project''.

Het is nu mijn 2e volvo. De eerste was een v70 tdi uit 1999 die ik samen met 2 andere vrienden had gekocht om 4 weken door Noorwegen te touren. Na die vakantie had ik het Volvo virus helemaal te pakken en liet het me niet meer los...

Het is de bedoeling de T5-r weer in technisch goede staat te brengen, en om het daarna een tijdje te gebruiken als daily. Nu rij ik dagelijks rond in een 1.2 tdi'tje... heel wat anders.
Ik denk dat hij nog wel een tijdje in mijn bezit blijft. De droom is ook om hem ooit eens helemaal te strippen, compleet te laten stralen, roest behandelen, en hem weer in showroom staat te krijgen.

Voor nu; na de kerst gaat het blok er uit. Deze heeft namelijk een niet zo'n goede compressie. Ik ga zelf alles demonteren, alles laten nakijken, en eventueel wat sterkere drijfstangen erin zetten en weer allen in elkaar zetten uiteraard. Indien het blok op is, gaat er een ander t5 blok in. Daarnaast heb ik een goede maat van mij die spuiter is al de bumpers compleet laten opknappen en opnieuw laten spuiten. De overige carrosserie moet even gepoetst worden, en aan het interieur moet de hemelbekleding gedaan worden. Daarnaast nog een aardig lijstje van overige opknap/reparatie werkzaamheden maar die komen nog wel!

Wat extra foto's zullen ook nog volgens, maar vooralsnog staat hij er zo bij!





marc-850

Welkom Boris!
Plannen genoeg dus met deze bolide... Je weet dat je nu niet de originele velgen en achterlichten hebt?
Overigens is het een T-5R ! Zoals jij het schrijft is het eigenlijk vloeken in de kerk...  8)

Schaap

Citaat van: marc-850 op 17-11-2019 13:13:38
Welkom Boris!
Plannen genoeg dus met deze bolide... Je weet dat je nu niet de originele velgen en achterlichten hebt?
Overigens is het een T-5R ! Zoals jij het schrijft is het eigenlijk vloeken in de kerk...  8)

Oei, excuus!  :eusa_silenced:

En ja de v70 lampen zitten er op. Vind het persoonlijk wel wat moderner er uit zien maar wie weet wil ik deze ooit nog eens ruilen tegen origineel. Ik heb er wel al de originele grill in zitten, want vond dit niks.

Dit zijn nu 17 inch velgen, standaard is volgens mij 16 als ik me niet vergis. Klopt dat?

marc-850

Standaard is 17" Titan, zonder R. Wat je nu hebt zijn dacht ik Pegasus?

BLACKBOX

Welkom Boris, waar kom je vandaan???

Schaap

Zo... Een hele tijd later. Tijd voor een update denk ik maar. Ik ben niet zo heel goed in het bijhouden van fora's.. Dus excuus.

De Volvo rijd in ieder geval. Allerlei kleine dingen aangepakt, vooral stage 0 dingetjes.
Maar het blok is er niet uit geweest. Er liep van alles (prive) anders dan ik gepland had dus helaas niet de mogelijkheid gehad.

Even een opsomming uit mijn hoofd wat ik er nu aan gedaan heb:
- Carterventilatie (helaas nog steeds wat rook tijdens stationair)
- hemelbekleding (gelijmd voor nu)
- Eigenbouw rvs uitlaat vanaf de katalysator (Alles voor de roffel)
- bumpersteunen achter vervangen
- Helaas e.e.a roest moeten aanpakken.
- motorsteun rechts onder, transmissiesteun, en motorsteun tegen schutbord.
- draagarmen voor
- Bestuurders elektrische rug verstelling werkend gekregen.
- bougies, rotor en rotorkap vervangen (kabels zien er nog goed uit)
- brandstoffilter, oliefilter en olie vervangen 5W-40
- mistlampen opgeknapt.
- bumpers laten spuiten
- transmissieolie was zwart... Nu 3x via de plug leeg laten lopen en bijgevuld.

Ik vergeet vast nog wel wat dingetjes, maar dit was toch al behoorlijk wat werk zo.
Als eerste op mijn lijstje staat nu het onderstel (dempers, veren, en alle kleine onderdelen gewoon nieuw).
Daarnaast ga ik proberen om een truc die ik op internet las toe te passen i.v.m de carterventilatie. Een slang met een grotere doorsnede zodat de druk sneller afgevoerd kan worden.

Ik hoop dat ik bij deze ook meteen wat advies bij jullie mag vragen. Dit met oog op de motor plus versnellingsbak. Destijds de gemeten waardes met de compressietest waren niet heel best. Maar hij loopt best wel goed. Wat minder soepel dan normaal denk ik, vooral bij stationair voel je hem een beetje trillen. maar of dit misfires zijn?? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal helaas.
Daarnaast heeft hij vooral onderin vermogen, hoger in de toeren trekt hij er wat minder aan. Mijn vaste garage man vertelde mij ook dat hij vond dat hij wat weinig por had bovenin. Het betreft een automaat. Deze bak schakelt soepel door alle versnellingen heen. Alleen wanneer hij warm is en je hem in R zet gaat dit gepaard met een schok. Ook accelereren met half gas is het net alsof hij twijfelt of hij moet slippen of niet. Ik ben dus ook hier een beetje bang dat de bak aan het einde van zijn leven begint te komen..

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en / of jullie eventueel nog tips hebben. Vooral met oog op; Doorrijden tot dat hij er echt mee op houd / blok er uit en aanpakken / of ander blok er in lepelen.

Lang stukje zo... Maar ik hoop dat jullie een update als deze kunnen waarderen!  Foto's volgen binnenkort!

Mathijs.

over dat roken stationair vermoed ik eigenlijk eerder de klepsteelrubber. als je carter ventilatie netjes los is gaat die grotere slang geen verschil maken denk ik zelf. klepsteel rubbers is een veel voorkomend probleem bij deze auto's nu zo zo oud worden

volvobug

Citaat van: Mathijs. op 16-04-2020 08:54:40
over dat roken stationair vermoed ik eigenlijk eerder de klepsteelrubber. als je carter ventilatie netjes los is gaat die grotere slang geen verschil maken denk ik zelf. klepsteel rubbers is een veel voorkomend probleem bij deze auto's nu zo zo oud worden
Yep, mee eens.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Schaap

Het gaat om de rook uit de peilstok / motorolie dop. Niet om rook uit de uitlaat.

Tot op heden geen witte en / of blauwe rook uit de uitlaat zien komen.

MikeyQR

Citaat van: Schaap op 16-04-2020 10:57:17
Het gaat om de rook uit de peilstok / motorolie dop. Niet om rook uit de uitlaat.

Tot op heden geen witte en / of blauwe rook uit de uitlaat zien komen.

Heb je ook de gaten in het blok schoongemaakt waar de carterventilatie slangen op aansluiten?
Zo niet: moet je dit even opnieuw openhalen en de gaten ff door prikken.

Zo ja: heb je te veel carterdruk en aangezien je al omschrijft van lage of geen goede compressie ga er dan maar vanuit dat je zuigerveren of vast zitten of zijn versleten.


V70geRwin

Welkom  :eusa_clap:

Bovenin minder oemp kan ook een slappe veer of afstelling zijn van de waste klep, zoek maar eens op halve maan afstelling.

Het gat wat genoemd wordt is waar de carterventilatie de olie onderin weer in het carter probeert te krijgen, deze doorgang koekt vast dicht.

In je lijstje lees ik niets over alle vacuüm slangen, als die nog origineel zijn dan gauw een rondje slangen doen!
Ook alle dikkere hoge druk turbo slangen zijn vaak geen overbodige luxe, zijn mooie kitjes voor bij ali of duurder van DO88.

Schaap

Citaat van: V70geRwin op 14-08-2020 13:00:22
Welkom  :eusa_clap:

Bovenin minder oemp kan ook een slappe veer of afstelling zijn van de waste klep, zoek maar eens op halve maan afstelling.

Het gat wat genoemd wordt is waar de carterventilatie de olie onderin weer in het carter probeert te krijgen, deze doorgang koekt vast dicht.

In je lijstje lees ik niets over alle vacuüm slangen, als die nog origineel zijn dan gauw een rondje slangen doen!
Ook alle dikkere hoge druk turbo slangen zijn vaak geen overbodige luxe, zijn mooie kitjes voor bij ali of duurder van DO88.

Beide gaten heb ik destijds met een tierib geinspecteerd op drab.. Maar er kwam niet heel veel uit. Ik heb op het forum hier al gehoord dat carter losmaken een goede is om e.e.a verder te bekijken.

De vorige eigenaar had er al een set siliconen slangen opgezet voor alle luchtinlaat/boost slangen. Daarnaast ook alle vacuumslangen siliconen.
Wat hij (of zij) daarnaast ook heeft gedaan is er een MBC tussen gezet en een tune.

Nu zou ik graag weer de TCV terugzetten, de ge-upgrade versie van europeantuning, maar kan dit zomaar zonder daarbij de software ook weer aan te passen? Voor nu laat ik het dus maar even zo,  hij rijd verder prima. 

arjenT5R

Manual boost controler is een slecht idee voor je originele drijfstangen.
Tunen kan je heel prima en vrij simpel zelf doen dmv m44.

Zie topic tuners deugd, dan kan je in ieder geval terug naar originele setting met tcv.

De tcv van european tuning is eveneens en stuk ellende.

Gewoon de originele pierburg gebruiken, als je de porsche variant koopt ben je onder de 3 tientjes klaar.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jimbo850

Leuk hoor zo'n project! Ik ben met hetzelfde bezig en mijn waslijst aan werkzaamheden lijkt op dit van jou. En ook ik heb de goedkoopste T5R in Nederland gekocht  ;). Succes!

Wouter96