850 T5R en R ECU vragen

Gestart door FabioT-5R, 22-11-2019 21:23:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FabioT-5R

Beste lezer,

Ik heb een tijdje terug een Italiaans 850 T-5R gekocht. De vorige eigenaar vertelde dat het een 2.0t is (wat ook zo is in Italie).
Echter vond ik ergens op een willekeurige pagina in het service boekje de zin 'Motor vervangen XXXXXKM'.
Ik ben toen gaan kijken naar de motorcode en ik trof daar B5234T4 aan. Dit zou dus een motor (of onderblok) van een 850R of een V70R zijn volgens verschillende internet bronnen. Deze motor moet volgens Wikipedia 250pk leveren. Ik vond mijn 850 niet zo rap aanvoelen en krijg ook niet meer dan 0.5bar turbodruk. Erg vreemd dacht ik.. Wat blijkt nu; de orginele ECU(B5204T motor) zit nog wel gewoon in de auto. Ook hebben ze bij het vervangen van de motor wel de 13G turbo terug geplaatst. Het wordt een beetje een puzzel, deze 850. Ik heb ondertussen een 16T turbo gekocht maar daar heb ik nog niets aan zonder goede ECU.

Ik zou erg graag het vermogen van de huidige B5234T4 willen benutten dus nu is mijn vraag: welke ECU ga ik zoeken? Het is een 1995 850 welke dus Motronic 4.3 gebruikt. Een gebruikte M4.3 t-5R ECU is niet te vinden helaas.. Nu lijkt mij het alternatief om een Motronic 4.4 conversie te doen. Ik wil alleen niet in moeilijkheden komen met het remappen van deze ECU. Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een M4.4 in een M4.3 Volvo?? Ik ben me er van bewust dat de ECU dan geflashed moet worden of dat er een aanpassing moet worden gedaan om de A/C werkend te houden. Echter ben ik benieuwd wat er verder voor ervaringen zijn omtrent deze conversie en wat verder misschien nog opties zijn. Mocht er iemand een goede ECU hebben hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Alvast dank

aloisdecroon

Je zou ook de juiste software op je huidige ecu kunnen flashen.
Bij m4.3 zul je daarvoor wel de rom chip uit de ecu moeten halen en flashen met een losse rom flasher

Zorg dan dat je alle hardware hebt die bij de softare hoort, dus juiste turbo en maybe ook andere injectoren ?
Voordeel is dat je dan de 240 pk (dat is bij mijn weten de max icm met origineel geleverde m43 ecu's) en AC gewoon werkt aangeien je de fabrieks software draait.
Kan je vanuit daar altijd nog een tune regelen voor de nieuwe config.

De motorcode heb je afgelezen op het blok bij de uitgang van de waterpomp ?

Died850

Ik zou in jouw geval aangezien je ook al een 16t turbo hebt gekocht de juiste injectoren erbij zoeken. In dat geval de witte of blauwe variant meen ik. En je huidige 4.3 ECU laten flashen met software op maat voor je 2.3 t-5 met 16t en de bijbehorende injectoren. Dan blijft je airco gewoon werken en je hoeft geen andere ECU te zoeken. Kun je als je dat graag wilt gewoon originele software op laten zetten wat bij Volvo op de ECU werd geschreven bij deze setup.

arjenT5R

Eens met bovenstaande ik zou dan idd ook naar 16T en witte of blauwe injectoren gaan om alles te matchen.

Niet eens met behouden van M4.3

M4.4 is superieur aan M4.3 wat betreft regeling, rijdt fijner, start sneller en de regeling van de aircopomp is verfijnder.

Als je gewoon een std file van de wiki af plukt, daar de aircomod (ook op de wiki verkrijgbaar) overheen draait en vervolgens de file flasht in een M4.4 ecu dan heb je in principe de std 240 pk software er op staan.
Maar wel met als toef op de kers ook nog eens de super handige uitgebreide logfunctie.

Voor de airco conversie hoef je alleen de softwarematige aanpassing door te voeren verder hoeft er niets aangepast te worden.

http://m44.wikia.com/

Bovenstaande link naar de wiki.

https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.0.html

Bovenstaande link naar onze eigen wat uitgebreidere wiki, maar hier staat niet stapsgewijs beschreven hoe te flashen etc, dit moet je echt van de wiki af plukken.

Voor een M4.4 ecu kun je altijd Piet een PBtje sturen, hij kan eventueel ook de software er al op zetten voor je dan is het plug and play.

Ik heb ook altijd een aantal M4.4 ecu's op voorraad maar zit op het moment weer op zee.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

FabioT-5R

Zeer bedankt voor de input heren!

Op dit moment neig ik naar M4.4 omdat ik ondertussen toch wel een beetje gerustgesteld ben dat men hier in Nederland veel kennis lijkt te hebben van de conversie en de ervaringen goed lijken. Het scheelt dat hulp dus dichtbij is! De M4.4 bied toch even wat meer mogelijkheden voor eventuele toekomstplannen met de 850 ;D

De 16T heb ik inderdaad al en ik zal dan z.s.m. eens gaan shoppen voor de juiste injectoren.

Citaat van: aloisdecroon op 22-11-2019 22:44:50

De motorcode heb je afgelezen op het blok bij de uitgang van de waterpomp ?

Yess

V70R^2

Verstandig besluit, de scene in NL is verrassend groot mbt de 850/volvo classics tuning! Support vind je overal, blijf vooral lekker posten op het forum, dan bouw je vanzelf het benodigde netwerk op om al je vragen te beantwoorden.

soumsoum

Ik heb helaas niet zoveel verstand van flashen, mappen etc...
Wel had ik een vergelijkbaar probleem met mijn 850R uit Japan. Hij leverde niet het vermogen (boost) die ik verwachtte. Uiteindelijk bleek er een verkeerde ECU in te zitten. Toen heb ik via Schutten een ECU met ook gelijk een beschaafde tune opgestuurd gekregen.
ECU verwisseld en mn auto ging 2 x zo hard, beste uitgave aan een auto tot nu toe :)
Wellicht voor jou ook een simpele mogelijkheid om het probleem op te lossen
Volvo 855R 1996

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Citaat van: soumsoum op 23-11-2019 10:35:46
Ik heb helaas niet zoveel verstand van flashen, mappen etc...
Wel had ik een vergelijkbaar probleem met mijn 850R uit Japan. Hij leverde niet het vermogen (boost) die ik verwachtte. Uiteindelijk bleek er een verkeerde ECU in te zitten. Toen heb ik via Schutten een ECU met ook gelijk een beschaafde tune opgestuurd gekregen.
ECU verwisseld en mn auto ging 2 x zo hard, beste uitgave aan een auto tot nu toe :)
Wellicht voor jou ook een simpele mogelijkheid om het probleem op te lossen

Het is een 'oplossing', maar het is ook gevaarlijk. Je prikt er een andere ecu in zonder te weten of alles ok is (denk maar aan de AFR). Zonder meting is echt een risico.

Beter kan je gewoon langsgaan bij een tuner (of zelf gaan doen) en goed meten wat er gebeurt.

soumsoum

Ja dat is helemaal waar. Beter niet zo doen als ik!
Bedoeling was ook om langs te gaan. Wegens op de dag van afspraak hevige sneeuwval (chaos op de weg) telefonisch besproken om ECU op te sturen. Auto rijdt er al 2 jaar goed op. Liever had ik Schutten in real live de auto laten afstellen. Een latere afspraak werd helaas afgezegd...
Zelf tunen lijkt me het mooist maar zal vermoedelijk ook veel tijd kosten qua . 
Volvo 855R 1996

Jans Duiven

Citaat van: soumsoum op 23-11-2019 20:36:00
Ja dat is helemaal waar. Beter niet zo doen als ik!
Bedoeling was ook om langs te gaan. Wegens op de dag van afspraak hevige sneeuwval (chaos op de weg) telefonisch besproken om ECU op te sturen. Auto rijdt er al 2 jaar goed op. Liever had ik Schutten in real live de auto laten afstellen. Een latere afspraak werd helaas afgezegd...
Zelf tunen lijkt me het mooist maar zal vermoedelijk ook veel tijd kosten qua . 

Het feit dat hij dat gewoon opstuurt zonder de auto te kennen qua hardware vind ik bijzonder.

soumsoum

Hebben het telefonisch over de turbo en injectoren gehad (alles origineel) kan ik me herinneren. Hij heeft nogal een goede naam dus ik ging ervan uit dat het niet gevaarlijk voor mn motor zou zijn. hij sprak over een veilige afstelling voor standaard setup dus van tunen is mogelijk niet echt sprake
Was inderdaad fijner en beter geweest om de auto echt te laten tunen! Leermoment voor mij.
Hoe dan ook, wat ik wilde opperen is dat de topicstarter een bezoek aan Schutten kan overwegen (en geen ECU per post  :eusa_shifty:)
Volvo 855R 1996

Jans Duiven

ECU's per post lijkt mij sowieso een afrader. 
Heb je het nu echt over Sebastiaan Schutten?

soumsoum

yes...
naar aanleiding van jullie reacties zal ik nog eens contact opnemen. Mogelijk heb ik e.e.a. destijds niet helemaal goed begrepen. Mogelijk moet hij de auto nog eens in real live mappen.

Volvo 855R 1996