Volvo 850 T5 bonkt bij gas los (tuner gezocht 16T schuin en 3inch DP)

Gestart door errie96, 02-12-2019 18:03:37

Vorige topic - Volgende topic

errie96

Ik heb al een tijdje last van een probleem met mijn 850 T5 uit 1994(dus OBD1). Als ik bijv in de 3e versnelling gas loslaat komt er een stotend/bonkend gevoel op de aandrijflijn, dit stopt na enkele seconden of als ik iets gas geef of ontkoppel. Zou dit het door lekken van een injector zijn? ik krijg geen foutcode.
Ook houd de motor in sommige toeren gebieden een beetje.zo rond de 1800 en 2000 toeren bij een koude motor.

Misschien iemand in de buurt van Assen, waarvan ik injectoren zou kunnen lenen om dit te testen?

Ik heb het e.e.a. qua ontsteking en sensoren vernieuwd en het probleem blijft. evt. iemand een ander idee wat het mogelijk zou kunnen zijn?

Vulk

Zijn het niet de motorsteunen die aan vervanging toe zijn?

errie96

Motorsteunen zijn recent vervangen.

heb setje injectoren laten reinigen en testen dezen nu goed. Tevens ook de relax 103 doorgelust dit doet de "dip" /minder vermogen die er bij bepaald gebied was wel deels verwijderen. wel is het verloop nog niet 100%, misschien komt dit door de chiptuning die de vorige eigenaar heeft laten doen (BSR getuned)

Wel blijft het gebonk, misschien komt het ook wel uit de aandrijving? het is enkel bij gas los, je voelt lichte maar zeer aanwezige tikken.
totdat je ontkoppelt of licht remt/gas geeft.

Iemand een idee?

Stefan

Citaat van: Vulk op 08-12-2019 13:23:51
Zijn het niet de motorsteunen die aan vervanging toe zijn?
Dat was ook mijn eerste gedachte

Citaat van: errie96 op 17-12-2019 17:54:27
Motorsteunen zijn recent vervangen.
Welke? Er zijn er 5 in totaal  :eusa_think: Als degene onder de distributie gaar is, bonkt het blok nogal bij lastwissel... Zelfde geldt voor de bovenste, ik spreek uit ervaring  :eusa_shifty:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Wouter96

Citaat van: Stefan op 17-12-2019 18:03:07
Welke? Er zijn er 5 in totaal  :eusa_think: Als degene onder de distributie gaar is, bonkt het blok nogal bij lastwissel... Zelfde geldt voor de bovenste, ik spreek uit ervaring  :eusa_shifty:

Motorsteunen klinkt wel logisch ja. vergeet die gene onder je parafan niet ;)

Misschien een gekke gedachte, maar kan het aan je stationair regelaar liggen? Ik had zelf namelijk nadat ik mijn stationair regelaar had schoon gemaakt, dat auto veel subtieler reageerde op gas los en niet meteen met z'n neus naar beneden dook. Maar dat was absoluut geen bonken oid. 

marc-850

Lijkt mij dat hier 2 problemen worden beschreven.
1: inhouden op bepaald toerental
2: bonken 'ergens' vanuit de aandrijflijn.

Wat betreft het eerste probleem zou je eens bij een ervaringsdeskundige hier op het forum langs kunnen gaan.

Wat betreft het bonken zou ik het zoeken in de aandrijfassen (onbalans?), versnellingsbak, losse wielbouten (?), homokineet, veerpoot o.i.d.

errie96

Bovenste motorsteun, tegen schutbord en versnellingsbak steun vervangen.

Het gaat inderdaad om 2 problemen.
Voor het eerste probleem zal ik inderdaad maar eens opzoek gaan naar een deskundig van dit forum! Iemand uit de buurt van Assen of Groningen?  Suggesties zijn welkom.

Aandrijfassen, veerpoten en versnellingsbak (2e hands bak) zijn recent vernieuwd/vervangen. Het probleem van bonken is al een hele tijd aanwezig!
Stationair regelaar heb ik ook al eens uitgewisseld. Lijkt mij niet dat dit het probleem is....

errie96

Verder gegaan met een upgrade van het uitlaatspruitstuk. deze is vervangen voor een van een R type.
Bij het los halen van de turbo, bleek het turbinehuis vol met scheuren te zitten. Kan dit ook een reden van de problemen zijn?

Inmiddels een 16t turbo weten te bemachtigen en deze erop gebouwd. Het enigste wat nog aangepast moet worden is de flens van de turbo. Dit hoop ik een deze dagen klaar te hebben. De auto roffelt alweer mooi zonder uitlaat :eusa_boohoo: :eusa_shhh:

arjenT5R

Ah je had 15G met conische flens turbinehuis? Dat ze nog bestaan :P die dingen scheuren allemaal std ja.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

errie96

Hier zat inderdaad de 15G turbo met conische flens. deze is inmiddels vervangen voor een 16T met schuine flens.
De feritta 3inch downpope laat nog even op zich wachten (drukte bij DHL? :eusa_think: ). Deze hoop ik er morgenochtend op te zetten.

Zullen eens zien of de auto zich hierdoor anders gaat gedragen..... :eusa_pray:

errie96

Inmiddels de 3 inch downpipe gemonteerd. Dit ging vlekkeloos.

Helaas als ik het gas iets intrapt grijpt de computer in en stop voor 1tel de ontsteking.

Kan dit te maken hebben met de wastegate afstelling?

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

errie96

De Feul cut. Deze knalt er wel heel hard en lomp in :)
Wat is hiervoor een oplossing. is dit het opnieuw tunen, of andere afstellingen.
Het gaat om een 850 T5 van 94 met dus OBD1. ik krijg verder geen foutcodes uit de computer

Vulk

Zo snel mogelijk correct laten tunen vooraleer je de motor aan gort rijdt zo ik zeggen.

errie96

Als dat de enige optie is zal dat moeten gebeuren.
Nog goeie tuners in de buurt van assen? of omgeving?
evt aanbevelingen altijd welkom.

Zolang ik rustig rijd met de auto is er toch niet zoveel aan de hand?