855 R van Chickenthief

Gestart door Chickenthief, 06-12-2019 21:06:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chickenthief

Zo, we zijn inmiddels al weer een tijdje verder maar ik heb de laatste tijd een paar dingen kunnen doen aan de R.
Na het lopen op vier cilinders heb ik een compressietest gedaan, hier werd snel duidelijk dat de meest linker cilinder geen compressie gaf.
Daarna besloten om de boel maar los te halen en te kijken wat er allemaal aan de hand is in de motor.

Wat foto's van de klus, zo worden dingen snel duidelijk voor de meelezers.


Het verwijderen van de rand zaken was vrij snel gedaan, een hoop onderdelen gemarkeerd zodat bij de terugbouw alles weer duidelijk is.


Binnen twee uurtjes was de cilinderkop al weg van de motor, met een beetje hulp van een handleiding is dit allemaal echt prima te doen.


Bij het weghalen van de cilinderkop werd er al snel duidelijk waarom er één cilinder geen compressie gaf.


Ook de cilinderwand heeft aardig wat schade opgelopen, ik weet nog niet of dit te redden valt maar daar gaan we tzt ook wel achter komen.

Al met al toch weer een flinke schade maar we gaan aan de slag om de boel weer mooi voor elkaar te maken.
Ik ben zelf niet goed genoeg met auto's (lees, motoren) om dit allemaal zelf aan te gaan pakken dus ik zal ergens een keer een hulplijn moeten gaan inschakelen.

Thys

Hee Kay! Ik zie nu pas je topic. Zure toestanden allemaal, hopelijk kun je straks eindelijk een keer van het ding genieten.

Er liggen nog een paar claxons en een tcv voor je in de auto, kom ze binnenkort een keer langsbrengen.

Thijs

spijky

Oei, dat ziet er niet goed uit.

Das niet tof dat je het blok wederom uit elkaar moet halen.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Chickenthief

#33
Het werd weer eens tijd om verder te gaan met het zaken op orde stellen voor de reparatie ofwel complete heropbouw van de motor.
Inmiddels ligt het zooitje helemaal uit elkaar en wordt het onderblok bekeken door een specialist om te zien of we hier nog iets van kunnen maken.
Andere onderdelen heb ik met een vriend al geïnspecteerd en zijn waar nodig schoon gemaakt of vervangen of liggen klaar om vervangen te worden, het is nogal een berg aan onderdelen  ;D

Voor het verwijderen van de kleppen heb ik wat foto's en filmpjes bekeken en aan de hand van de beelden zelf een tool ontworpen en uit mijn 3D printer getrokken, zie de foto's hier onder:







In tussentijd ben ik eens gaan kijken naar de mogelijkheden wat betreft tunen, ik had al het vermoeden dat de ecu helemaal niet was getuned naar de geïnstalleerde setup wat betreft turbo etc. maar simpelweg een andere chip is geplaatst. Bij het openen van de ECU was dat ook wel te zien, een IC voet geplaatst met daarop een andere chip maar wel veel te heet gemaakt, aan de print te zien.



Op dit moment bedacht ik mij dat dat De Boeing als eens had geroepen om te kijken naar de mogelijkheden van de Motronic 4.4.
Na het doorspitten van het Tuners deugd topic en een groot gedeelte van de Volvospeed variant hiervan wist ik het zeker, dit wil ik ook!

Het doorlezen van deze topics heeft mij een hoop geleerd over hoe een ECU werkt en wat de effecten daarvan zijn op de motor. Zo dus ook hoe makkelijk een 19T upgrade zonder goede tune een hoop schade kan aanrichten.
Zo verwacht ik dat ik toch iets van een boost spike heb gehad bij het inhalen op de snelweg.
Auto laten terugschakelen en toch iets te veel vragen van de setup zonder duidelijk beeld te hebben van wat nou de werkelijk gemeten waarden zijn... onhandig en een heel duur leer moment  :eusa_wall:

Nu wordt het dus tijd om aan de nieuwe setup te gaan werken. Aangezien ik de 19T met aanverwanten toch al heb, wil ik deze weer gaan toepassen.
Hierbij heb ik de nodige siliconen slangen en een aluminium intercooler, lijkt me allemaal prima opnieuw te gebruiken.

Ik ben niet op zoek naar 350+ pk maar naar een tune die vooral lekker rijdt en daarbij ook nog eens zorgt dat de boel heel blijft als ik wél een keer lekker op het gas wil. Daarnaast is een beetje spelen als alles goed afgesteld is natuurlijk ook wel leuk op zijn tijd  ;D

Wat ik wil gaan toevoegen is aan de elektronische kant dus de 4.4 ECU samen met een aantal uitbreidingen waar ik al wat over heb gelezen:
- boost sensor, hiervoor had ik toevallig al een MPX4250AP liggen, dit hoef ik alleen nog maar in een 4.4 te monteren.
- wideband lambda sensor, ik heb al een beetje gelezen over een mod voor de 4.4, iets om uit te zoeken.
- Om deze twee (en wellicht meer) ook vanaf het dashboard af te kunnen lezen wil ik daar een mooie oplossing voor maken. Bijvoorbeeld een Arduino met een LCD display, of een apparaatje die via HDMI aangesloten kan worden op mijn dubbel din head unit.

Aan de mechanische kant wil ook nog wat aanpassingen doen om het iets meer naar mijn zin te krijgen:
- extra koeler voor de AT.
- OEM luchtfilter huis met modificatie naar grotere LMM (BMW 3,25"), hiermee is ook gelijk dat lelijk grote universele luchtfilter weg.
- Uitlaat is een samengeraapt zooitje na de downpipe, misschien wel leuk om hier gelijk iets mee te doen aangezien dit ongetwijfeld ook invloed heeft op de tune en goede werking van de turbo.

Voor het opbouwen van de motor zelf zat ik te denken aan het volgende;
- H-profiel drijfstangen, waar mogelijk hergebruiken van oude build.
- Zuigers, aangezien het huidige motorblok naar overmaats zuigers zal moeten gaan als dat nog kan, denk ik er aan die ook maar gewoon te upgraden. Volgens mij scheelt dit in de kosten niet eens veel tegenover een setje OEM zuiger....
- Natuurlijk de keerringen etc aanpakken, daar kan ik nu toch bij.
- Cilinderkop ziet er goed uit, naar mijn idee hoeft dit alleen maar schoon gemaakt te worden en dan kan het weer in elkaar. De kleppen van de gehavende cilinder hebben wel wat te verduren gehad maar lijken niet verbrand of zelfs krom, ik zie enkel een dikke laag zwarte bubbel aanslag wat lijkt van de cilinderwand te komen, dit werd ook bevestigd door de specialist die ik het ook heb laten zien.

Voor nu dus aan het leren over de Motronic  4.4, het tunen daarvan, de eventuele mods die ik daarvoor nodig heb / beschikbaar zijn en het daadwerkelijk uitvoeren van de opbouw van de motor.

Een hele uitdaging voor mij maar ondanks de soms kleine foutmarges vind ik alles tot op heden goed te begrijpen. Het Tuners deugd topic draagt daar veel in bij, evenals de ervaringen die op het forum zijn geplaatst over het aanpassen van de motorische zaken.

Nog een aantal foto's (ben ontzettend slecht in het bijhouden van een foto collectie):


Motor uit de 855 getrokken met wat hulp van mijn buurman, niet de meeste sjieke oplossing maar met wat geduld en samenwerken de motor eruit gekregen zonder meer schade te veroorzaken.










KIM

Dat klep gereedschap: Geweldig!!!

Lekker bezig hoor met leren en doen. Als je je vragen hier stelt krijg je altijd antwoord: Er is hier enorm veel kennis aanwezig.

volvobug

Herkenbaar hulpstuk en aanpak met de lijmklem. Ik had het hulpstuk van een lpg nippel gemaakt.



https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,65248.msg1408522.html#msg1408522

Lekker bezig geweest zo!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Chickenthief

Gisteren toch nog even de AT schoon gemaakt, vies werkje maar wat een resultaat!
Nog een paar vieze plekjes schoonmaken en dan vind ik hem mooi zat, zal mooi smoelen naast het mooie schone blok straks  ;D








Chickenthief

Vandaag telefoon gehad van de beste revisie man.
Ze hebben het blok uit elkaar gehaald en na gemeten, helaas is hij onbruikbaar verklaard!  :'(

De cilinderwand was een paar tiende mm te ver heen om nog op te boren naar 2e overmaat.
De krukas is ook krom, waardoor deze niet meer soepel in de lagers draait.
Ook bleek er iets met een oliesproeier te zijn, helaas niet helemaal goed mee gekregen wat daar precies mee was, dat zal ik nog eens na vragen.

Flinke tegenslag helaas maar nu kan ik in ieder geval verder met plannen maken.

KIM

Gewoon compleet ander blokkie op de kop tikken. Een ME7 variant levert nog wat motortechnische voordelen op ook.

SB T-5R

Heerlijk dat de boel gewoon weer ouderwets uit elkaar getrokken wordt om het weer echt goed te maken  :laugh:

)()()sT

Zekers, maar ook balen dat het blok toch weer dusdanig stuk bleek dat dit nodig was :(
Wel gaaf om te lezen hoe je het aanpakt! Succes!

Chickenthief

#41
Jammer inderdaad dat ik weer zo goed als terug bij af was.
Gelukkig heb ik de tijd kunnen nemen om mij in te lezen (en ik was nog niet van plan daar mee te gaan stoppen) dus de nu te ondernemen stappen zullen hopelijk wat vlotter gaan.

Afgelopen week ben ik nog even bij de garage langs geweest om de afgeschreven onderdelen op te halen, daar kan ik vast nog iets leuks van maken voor in de tuin.
Één van de zuigers is in ieder geval alvast omgedoopt tot asbak  ;D

Ik heb mij verder verdiept in de setup die ik straks ga hebben en daar is uit gekomen dat ik beter over kan stappen naar een 3,25" LMM.
Gelukkig is razorx zo vriendelijk geweest om voor zijn OEM filterhuis een adapter te ontwerpen voor deze "iets" grotere lmm en deze te delen met de community (thanks!!).
Dit model dus ook maar geprint en meteen de zaag in het luchtfilterhuis gezet.

De adapter past mooi, echter zal ik hem nog wel in een andere kleur gaan printen, dit had ik nog liggen  ;D
LMM zal één deze dagen besteld worden, dan kan ik die modificatie definitief gaan maken.
Helaas ben ik iets te enthousiast geweest met de zaag en heb ik hier en daar te veel materiaal weg gehaald.

De volgende stap voor deze upgrade is de buis naar de turbo. Ik heb zo'n DO88 alu pijp die ik door de OEM filter en LMM modificatie niet meer kan gebruiken.
Hiervoor zal ik dus een setje slangen bij elkaar moeten beunen om met minimaal 3" buis bij de turbo aan te komen.
Dit pak ik wel aan zodra de motor weer in zijn rubbers hangt, dat meet toch wat handiger met onderdelen op hun juiste plek.

Nu dus door naar de boost sensor en plannen maken voor het installeren van een wideband sensor.
De downpipe moet voorzien worden van een nieuwe bung, de huidige zit op een verkeerde plek waardoor de bedrading van de lambda sensor langs het chassis schuurt en de sensor zelf onder druk staat.
Dit is ook de reden waarom de lambda sonde áchter de kat was geplaatst...
Het wachten is op een 4.4 ecu, welke ik spoedig hoop te ontvangen.








Miyel

Oh, weer een mooi blog met de juiste activiteiten! 😁

Goed bezig!

Als je inderdaad toch al zo lekker bezig bent, kijk eens naar ME7 blokken. Van een S60 T5 uit 2003 (B5234T3) die hebben een betere kop met betere flow, 6mm klepstelen en vaste stoters.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Chickenthief

Citaat van: Miyel op 29-04-2020 10:51:48
Oh, weer een mooi blog met de juiste activiteiten! 😁

Goed bezig!

Als je inderdaad toch al zo lekker bezig bent, kijk eens naar ME7 blokken. Van een S60 T5 uit 2003 (B5234T3) die hebben een betere kop met betere flow, 6mm klepstelen en vaste stoters.


Citaat van: KIM op 23-04-2020 22:13:10
Gewoon compleet ander blokkie op de kop tikken. Een ME7 variant levert nog wat motortechnische voordelen op ook.

Heel toevallig heb ik gisteren een B5234T3 in ontvangst genomen.
Na het verwijderen van de nog aanwezige aanbouwdelen heb ik deze maar gelijk weg gebracht zodat ik hem hopelijk snel met sterkere drijfstangen weer thuis heb om de rest aan te pakken.
Het begint toch wel heel erg te kriebelen nu er weer beweging in het verhaal zit  ;D



KIM

Van de nood een deugd maken heet dat  :eusa_clap: