lekstroom

Gestart door bert.R, 11-12-2019 15:50:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bert.R

Ik heb een vreemde lekstroom in het rode lampje in de linker voordeur van mn 850.  Als ik zekering 15 eruit trek is er ongeveer 217ma lekstroom, dit is genoeg om de accu binnen 2 dagen leeg te maken. Als ik de zekering eruit haal is de lekstroom nog maar 48 ma. Microswitch kan het niet zijn want het lampje gaat altijd netjes uit bij het sluiten van de deur, samen met de binnenverlichting. Vreemd genoeg blijft de lekstroom bijna even hoog als ik het lampje uit de deur verwijder. Ook bij verwijderen van de zekering blijft de lekstroom (met lampje eruit)rond de 2000 ma schommelen. Heeft iemand een idee waar de draadjes van deze deurlampjes naartoe lopen?

Stefan

Heb je het lampje van het dashboardkastje ook gecontroleerd?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

bert.R

die had ik al gecheckt , was in orde

KIM

Even uit het hoofd is het enige dat ik kan bedenken de slotmotor die een relatie heeft tot je deurcontact
-> of is de lekstroom ook aanwezig bij geopende deur?

bert.R

Bij geopende deur is de lekstroom niet meetbaar omdat er dan contact gemaakt word. Het valt me wel op dat bij openen van de deur lv. de rode lampjes in alle 4 deuren aangaan, is dit normaal? bij de v70 classic die ik hiervoor reed was dit niet het zo.

KIM

Volgens mij doen ze dat op de classic ook... Maar moet dat checken.
Op de 850 is het normaal dat alle lampjes aangaan ongeacht welke deur wordt geopend. Alleen de lichtjes in de voetenbak worden door de gekoppelde deur ingeschakeld.

bert.R

Even gecheckt, bij mij gaan alleen de lichtjes van de achterdeuren aan bij openen van de deur. rechtervoordeur lampje reageert alleen bij openen hiervan. Wat me wel opvalt is wanneer je de metalen klink in de sloten indrukt gaat bij de andere 3 deuren meteen het lichtje uit, behalve bij de lv deur blijft het aan.
Toch gaan alle lampjes wel uit wanneer ik de lv deur dichtdoe. Ik verdenk de microswitch toch.

sander69

Ik volg dit topic even. heb ook lekstroom bij de V70... ( topic hierover op volvo forum )

Bij mij is elke zekering er 1 voor 1 uitgetrokken om te checken wat het zou kunnen zijn, heeft bij mij niet geholpen.. wellicht helpt het bij jou wel?

C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

KIM

Volgens het schema schakelt het deurcontact bij een V70 alleen de voetenbak verlichting en de verlichting in de deur direct aan. Wat de aansluiting daarnaast doet is ook pen A:23 op de control module central locking/alarm aan massa. Wat dit stuurapparaat met deze massa doet wordt me uit het schema niet duidelijk.
Deze module kun je vinden achter de schopplaat aan bestuurderszijde.

Menno3274

Misschien een stomme optie, maar zit er een trekhaak onder?
Ik heb in de achterklep het Hella relais met zekering los gehaald en de accu stond niet meer plat na een aantal dagen.
Mijn stoelverwarming en knipperlichten bleven werken met de sleutel eruit.

KIM

Citaat van: bert.R op 13-12-2019 00:12:26
Is de control module die je bedoelt misschien relais 205/206 (central locking relay)? of alarm relay. 210/211?


In het schema staat een echte regeleenheid met twee stekkers, het is dus geen relais.

Michaell

Ff zekering 15 opgezocht: OBD socket, courtesy lights, door open warning lights, remote operated central locking system

Als de lampjes allemaal uit zijn wil het niet zeggen dat het probleem niet daar zit.
Ik heb vroegah(tm) in de elektronica gezeten en heb meerdere keren gezien dat er toch een rotte schakelaar (kan ook bij een relais gebeuren) de boosdoener is.
Er kan bijvoorbeeld vocht in een schakelaar zitten. Hierdoor was er geen volledige verbreking van de stroomkring. deze had in de "uit" stand toch een weerstand. Een vrij hoge, dat wel. Maar geen open stroomkring. Als hierdoor een 12V lampje nog maar 2V krijgt bij wijzen van spreken, zie je het lampje inderdaad niet branden. Maar gaat dit onderdeel wel sneaky je accu leegdrinken over tijd. De stroomkring is dan wel gesloten en gaat er een stroompje lopen.

Het makkelijkste is denkik in dit geval ff al de betreffende lampje verwijderen (Deuren enzo dicht. Lampjes moeten uit staan). Ff de multimeter erop en controleren dat hier ook inderdaad echt 0V op staat. Schakelaars kun je doormeten met de multimeter in ohm stand (niet doorpiepen). De waarde moet oneindig zijn als de schakelaar open staat (OL op de meter van Open Lead. Open stroomkring).

Meestal zitten dit soort probleempjes in schakelaars, relais en rotte/natte stekkers. Maar dat zal wel meten worden en dat zal helaas wel veel tijd kunnen kosten bij complexe systemen.

Dit kan inderdaad ook vanuit het gedeelte komen van de centrale deurvergrendeling. Trek dat relais er eens uit (bij een 850 zit die boven de voeten van de bestuurder. Relais 210 - 211 uit mijn hoofd) en kijk eens of je lekstroom dan verdwijnt. en zo ja, meet dat relais eens door met een ohmmeter en/of de servo motortjes inderdaad 0V krijgen als het systeem niet actief is.

En controleer ook je OBD(II) stekker dat deze schoon is en niet vochtig aan de onderkant. Dat soort dingen.

Ik zou zeggen, maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Auto uit en van contact. Amperemeter tussen de - van de accu en de kabel naar de auto auto. Meter op de voorruit plakken in 20A stand. Een voor een alle lampjes en stekkers eruit in de auto trekken (voor zover dat kan. bereid het ff voor in de auto) tot de lekstroom verdwijnt. Dan weet je waar jet zit. en kun je jezelf focussen op dat gedeelte (this maar een idee).

Check alsnog ff dit filmpje. Het lijkt erop dat je alles op de juiste manier hebt vastgesteld, maar wie weet staat er nog iets nuttigs in. Het is relatief uitgebreid:
https://www.youtube.com/watch?v=KF1gijj03_0

850blues

Blijf vooral posten, ik kamp bij mijn classic ook met een lekstroom. 'k Heb zekering 15 er al uit liggen, maar er zit bij mij nog ergens een boosdoener vermoed ik (o.b.v. spanningsverlies accu bij stilstand).

@ Michaell: thx voor die link naar dat filmpje   :eusa_clap:
Voor mij - elektro-Noob  :eusa_shifty: - zeker nuttig. Nu weet ik hoe je het stroomverlies kan onderzoeken.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm