Vreemd gedrag turbo

Gestart door Sharan83, 02-01-2020 09:44:42

Vorige topic - Volgende topic

Sharan83

Bij het vol gas geven wil de auto steeds op en af schakelen. Dit gaat met heel veel horten en stoten. De turbo zelf lijkt wel goed te werken bij minder gas. Wat kan dit zijn? Betreft wen 850 t5 automaat.

Ravado

Daar zijn wel redelijk wat verschillende oorzaken voor.    Misschien is het handig om eerst even te vermelden wat je er al aan gedaan hebt.  Hoe oud zijn de bougies/bougiekabels/verdelerkap/rotor ? Is er een stage 0 gedaan?
Hoeveel olie zit er in de automaat? Is die al eens geflushed?
Kortom vertel eens iets meer over de 850 van je.

Sharan83

Er is veel aan gedaan, maar een stage 0 niet. De auto heeft niet veel gereden. De bougies en verdeler zijn niet vervangen, tot nu toe geen reden toe. De automaat is niet geflushed en had tot nu geen kuren. De olie zal ik nakijken.

V70R^2

Dat het nog niet vervangen is is al voldoende reden het direct te vernieuwen ;D

Sharan83

Vanwege de ouderdom dan? En dit heeft relatie met de automaat en turbo?

Ravado

Als je diagnose wil stellen, zul je wel vanuit een basis moeten werken.  Dus ik zou zorgen dat die basis goed is.

Als bv. De bougiekabels doorslaan, kan dat al een soortgelijke klacht als die van jou opleveren. 
En zo zijn er nog legio mogelijkheden...

Kortom eerst de basis goed hebben.

Sharan83

Helder. Weet iemand toevallig de artikelnummers van de bougies, kabels, verdelerkap en rotor? Scheelt weer zoeken :eusa_whistle:

marc-850

Bougies is aan te raden originele van de dealer (zijn wel prijzig, maar uit ervaring op het forum wel het beste).
De rest zou ik gewoon bij een automaterialenzaak kopen.
Artikelnummers heb je dan niet nodig, je kenteken is genoeg.

V70R^2

Ja bougiekabels zijn van bougiecord, de rest Bosch en natuurlijk onine bestellen, dan kost het de helft van automaterialenzaak.

Autodoc.nl als je geen haast hebt(magazijn Duitsland) wil je het sneller doen, rendcarparts.nl of estateservices.nl zijn sneller (zitten in NL)

Miyel

Citaat van: Sharan83 op 02-01-2020 09:44:42
Bij het vol gas geven wil de auto steeds op en af schakelen. Dit gaat met heel veel horten en stoten. De turbo zelf lijkt wel goed te werken bij minder gas. Wat kan dit zijn? Betreft wen 850 t5 automaat.

Mijn schoonvader heeft dit bij zijn peugeot; bij normaal rijden geen probleem, boven de 100 (als de turbo aan het werk moet) levert hij geen vermogen en schakelt de automaat terug om zich met toeren boven de 100 te slepen.
Oorzaak is naar het schijnt veel voorkomend; een lekkende wastegate as.
Kan het zo zijn dat jou Wastegate actuator het niet goed doet en de uitlaatgassen de wastegate open drukt en hierdoor dus vermogen verliest?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

razorx

mee eens
Ik zou het ook zoeken in de wastegate of het membraan van de CBV (Compressor Bypass Valve).
Al is de ontsteking ook een goede optie.

Sharan83

Ik denk dat de ontsteking vernieuwen sowieso geen kwaad kan, het meeste zal er al lang inzitten.

Kun je de wastegate of CBV makkelijk vernieuwen of moet dit in combi met de turbo?

V70R^2

eenvoudig te doen, al is het onderste boutje van de CBV wel gefriemel, maar kan beide eenvoudig van bovenaf.

Voor alsnog, begin eens met een goede stage 0, en dan echt alles, ook vacuumslangen nieuwe TCV etc.etc.

CBV membraam eraf en controleren, ook de wategate op openingsdruk testen.

Sharan83

Dank voor jullie adviezen. Ik zal eerst met het membraan beginnen en daarna gelijdelijk de ontsteking. Dat kan toch?Eerst de bougies en kabels en daarna de verdeler?

Miyel

Als je het één voor één doet kom je er wel achter wat de oorzaak was. Alles in één keer is sneller maar dan weet je nog weinig.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)