Vervangen van dynamo.

Gestart door )0H@N, 25-06-2005 20:24:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

)0H@N

Dit weekend was ik voornemend om mijn dynamo te vervangen omdat deze problemen geeft.

Nu heb ik al even wat rond gekeken onder de motorkap, maar er zit zoveel zo krap op elkaar, en er staat maar kort wat omschreven in de bekende handleidingen, dat ik maar lastig een begin kan vinden.

Uiteraard wil ik het netjes doen, wie niet, en de (auto)techniek is wel in huis, maar heb geen idee waar als eerste te beginnen.
Bijna ongelofelijk, zoveel vierkante kubieke meters motorruimte en nog nergens fatsoenlijk bij kunnen.
Gelukkig ook nog wat 740's om ff bij te komen, die hebben daar iets meer ruimte;)
Maar nu  de gegevens, indien nodig:

De auto is voorzien van airco en die pomp moet dus ook even aan de kant.

Wie kan mij verder helpen???

Alvast bedankt.

Groeten Johan
Thank you for flying with Volvo.

ed

Volgens mij moet alleen het stuurbekrachtigingsreservoir aan de kant. Dat is althans wat een Volvo monteur mij vertelde tijdens de sleuteldag.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

)0H@N

NA wat speurwerk onder de motorkap, is het dan uit eindelijk toch gelukt, de dynamo te (de)monteren.

Maak voor dat je begint met klussen de accupolen los!!

De stuurbekrachtigingspomp moet inderdaad worden los genomen.
Uiteraard moet voordat gedaan wordt eerst de aandrijfriem worden ontspannen en verwijderd/ aan de kant worden gelegd.

Nu zitten er aan de kant van de kant van het spruitstuk 2 bouten die moeten worden verwijderd en aan de kant van de riem 3 bouten achter het wiel waar de riem over heen loopt. In dit wiel zitten gaten waar je met de ratelsleutel (dopje 12) door kunt om deze los te draaien.
Om de bovenste bout los te draaien aan de kant van het spruitstum moet de bovenste slang van de radiator worden losgenomen (let op hierkomt dan uiteraard koelvloeistof uit, dit moet je dan ook in een lekvrije bak opvangen)
Boven de stuurbekrachtigingspomp zie ook nog een lange bout met daar omheen een bus zitten met aan het einde een moer (andere kant van de pomp, ondertussen) deze moet ook worden verwijderd.
Hierna is het mogelijk de pomp los te nemen en aan de kant te leggen, zodat je makkelijk bij de dynamo kunt.

Nu zit de dynamo met een aantal bouten vast, deze moeten worden losgedraaid, 1 daarvan zit een beetje schuinonder de dynamo zelf aan de kant van de motor, ongeveer een cm of 5 onder de dynamo, gewoon ff op gevoel zoeken, of ff met een lamp erbij. stekkers losnemen van de dynamo en je kunt hem eruit halen.

En nu zoals het in de handboeken staat omschreven: in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.

Uiteraard is dit bedoeld als hulpmiddel en kunnen hier geen rechten aan worden ontleend, alle handelingen gebeuren voor eigen risico.
Thank you for flying with Volvo.

thuur

Mooie beschrijving!

Ik zit er zelf aan te denken de dynamo te vervangen door een 100 Ampere model (heb nu de airco-loze handbak, dus maar 80A).

Waarom? Omdat de motor toch wel redelijk terugvalt als de fan aanspringt. Hij krabbelt uiteraard netjes terug naar 850 toeren, maar dan nog. Ook het aanzetten van de lichten is merkbaar (dipje). Dit alles alleen bij stationair draaien uiteraard.

Tja, en waarom de twijfel... Een techneut/collega van me zei dat het geen bal uitmaakt, de 100A versie kan wel meer leveren, maar zal echt niet minder zwaar draaien bij plotselinge vraag naar zeer veel stroom :-\


Iemand van jullie nog een helder licht hierover te schijnen?

Gr ???

)0H@N

Ik denk zelf dat er bij het inschakelen weinig zal veranderen, je zult toch last houden van die piek. Maar ben daar niet 100% zeker van overtuigd, het gaat er om dat hij toch even ergens spanning vandaan moet halen en dat zal dan gebeuren vanuit de motor.

Wij zelf hebben in onze rallyauto ook de dynamo vervangen voor een zwaardere (wat een stuk makkelijker ging, veel meer ruimte :P) om te voorkomen dat op het moment dat wij onze lampebak aan zouden hebben met 4 x 130 watt de dynamo te weinig stroom zou leveren om de accu op peil te houden en daardoor andere problemen zou gaan opleveren. Op het moment van inschakelen van de lampebak zien we nog steeds een spanningsterugval op de voltmeter in het dashboard. Dus ik vraag me af of dit het probleem op zal lossen. Ik zal het hier in iedergeval ff in de groep gooien en zal daarna ff rapporteren.

Misschien is er iemand die er bij de 850 al ervaring mee heeft en dat dan hier wil delen, zodat het voor jouw wat duidelijker word.
Thank you for flying with Volvo.

thuur

Alle input is welkom!! :D


Gr ;)