storing motormanagement/ECM-4801 driewegkatalysator/Euro 95???

Gestart door Skippy, 01-04-2020 16:37:11

Vorige topic - Volgende topic

Skippy

Heren (dames?);
Ik heb een V70R AWD uit 1999. Lampje motormanagement is gaan branden. Storing ECM-4801 Efficiëntie driewegkatalysator. Kost nieuw blijkbaar een smak geld (€ 1200?). Hebben intussen al twee andere katalysatoren onder gezeten, die niet nieuw maar in principe wel goed zouden moeten zijn. Melding blijft een poosje weg, maar na verloop van tijd begint het lampje toch weer te branden. Zou mijn Volvo soms last kunnen hebben van Euro 95-benzine?
Groet,
Ed.

Peultje

Onder mijn V70 R AWD van 1999 zit maar een enkele katalysator. Bedoel je niet de voorste lambdasonde? Daar zitten er wel twee van met een verbinding naar je lampje.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Skippy

zou zomaar kunnen (zo technisch ben ik nou ook weer niet...)....  ;D

volvobug

Eerst maar eens foutcodes uit (laten) lezen .....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Michaell

Lambda sensor 2e hands "die wel goed zou moeten zijn".  :eusa_pray:

Persoonlijk zou ik nooit rommelen met 2e hands sensors. Kans is redelijk groot dat ze veel van hun "glans" verloren hebben en in een andere auto juist wel een storing geven om die reden. Ik weet idd dat ze duur zijn. Maar dagen lopen zoeken en proberen en naar een garange is uiteindelijk duurder dan €200,- als het toch die sensor blijkt te zijn.  :eusa_doh:

Onze auto's zijn geschikt voor E10. Dat zou geen probleem mogen zijn.
Persoonlijk tank ik alleen Euro95-E5. Er zijn hier in Nunspeet 2 tankstations die het aanbieden (deze hadden al E10 voor het verplicht werd, dus de extra tank hadden ze al onder de grond). Het is 2 cent duurder dan E10, maar ik kom er wel verder mee. Dus stiekum is E10 duurder dan E5.

Heb je een foutcode?

Benny850

Vacuum troubles kunnen ook allerlei storingen opleveren. Wie zegt er dat sonde stuk is?

KIM

Ik heb het idee dat het probleem verkeerd wordt beschreven hier. Als je de voorste sensor duur vind dan denk ik dat je:
- of een verkeerde auto hebt aangeschaft
- of er meer dient te worden mee vervangen

Ik denk dat je de auto bij een garage hebt laten uitlezen en dus het laatstgenoemde het geval is. In relatie tot de lambdasensor is het een duur probleem als je katalysator defect is, dus ik gok dat je daar op doelt.

Als je wilt dat er hier op afstand een goede diagnose wordt gegeven, zul je toch met meer specificaties over de storing moeten aankomen dan je nu hebt gedaan.

Skippy

Heren,
Bedankt voor jullie reacties. ik heb even gekeken op de print van de laatste uitlezing van de OBD in de garage.
Hij geeft daarop concreet de volgende storing aan: ECM-4801 Efficiëntie driewegkatalysator, rij 1- (status storingscode is actief).
Het gaat dus inderdaad wel om de katalysator blijkbaar en ik heb me laten vertellen dat die zomaar 1200 euro kost voor dit type Volvo.
Kan iemand meer zeggen over een mogelijke oorzaak van deze storing? Alvast bedankt !
Groet,
Ed.

Sbv

vorig jaar heb ik een nwe kat gekocht, was iets van 750 bij dealer met iets korting

Peultje

Ik heb er anderhalf jaar geleden een 200 CPSI racekat onder laten lassen. Was totaal (dus inclusief montage) 250 euro kwijt en kom probleemloos door de APK. Wel bleef het motormanagementlampje branden door de langere opwarmtijd van de kat maar ik heb het lampje er nu uit gehaald. De beschreven foutmelding wil trouwens niet zeggen dat enkel een niet functionerende kat tot de betreffende melding leidt. Ook valse lucht, lurpe tweede lambdasensor, luchtmassameter en vast nog wel meer kunnen tot de melding leiden. Dus voordat je veel geld gaat uitgeven is denk ik een nette analyse wel op zijn plaats.

Skippy

Dat van die luchtmassameter klopt inderdaad: deze schijnt bij deze auto al eens vervangen te zijn geweest, waarna de storingsmelding blijkbaar heel lang is weggebleven.
Als gezegd heeft de garage er intussen twee andere kats onder gehad, die in principe goed zouden moeten zijn, maar bij allebei kwam de melding uiteindelijk toch weer terug...

Peultje

Mijn queeste naar de oorzaak van mijn 4801 melding heb ik beschreven in:

https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81182.msg1728796.html#msg1728796

misschien heb je daar wat aan.

Sbv

Citaat van: Skippy op 02-04-2020 10:38:26
Dat van die luchtmassameter klopt inderdaad: deze schijnt bij deze auto al eens vervangen te zijn geweest, waarna de storingsmelding blijkbaar heel lang is weggebleven.
Als gezegd heeft de garage er intussen twee andere kats onder gehad, die in principe goed zouden moeten zijn, maar bij allebei kwam de melding uiteindelijk toch weer terug...
Bij mij was het uiteindelijk de kat, maar ook lambda sensoren heb ik vervangen. Wat ook nog kan is een draadbreuk in de bekabeling naar de lampbda sensoren

Michaell

Ah, cool, je hebt een foutcode.
Ik ben ff wezen graven in VIDA en heb het volgende hier over gevonden:

Je hebt 2 lambda sensoren. 1 voor en 1 na de CAT.
Als blijkt dat het zuurstofverschil te groot is tussen de voorste en de achterste, dan word deze foutcode gegenereerd. De computer denkt dan dat de CAT defect is.

Maar dat wil nog niet zo zeggen dat dit ook daadwerkelijk zo is! Er zijn meerdere oorzaken waar de ECU niet op kan controleren:

• De motor loopt niet goed en heeft van tijd tot tijd een misfire
  • Vacuumlek in het inlaat traject (gasklep, injectoren, carterventilatie, pakking luchtinlaat, scheur in de luchtinlaat).
  • Lek in de uitlaat voor de CAT. B.v. uitlaatpakking, koppeling spruitstuk naar eindemper, of er zit gewoon een scheurtje ergens, zoals bij het spruitstuk door een gescheurde motor ophanging
  • Onjuiste brandstofdruk
  • Te groot verschil in de compressie (compressietest)
  • Idd een defecte CAT (je kan proberen deze schoon te maken. Kan zijn dat hij een beetje verstopt zit).

Tevens word bij het geven van deze error schijnbaar de achterste O2 sensor uitgeschakeld. Dus ik denk dat je de error wel moet resetten voor deze verdwijnt en dus niet direct zelf weg gaat na het fixen van het probleem. Maar dat weet ik niet zeker. Ik heb hier zelf nog geen ervaringen mee gehad.

Bovenstaande dingen zijn in de regel eenvoudig te checken. Kan een boel geld schelen.

En ja, onze auto's zijn prijzig in onderhoud. Zeker als je afhankelijk bent van een garage. Als ik mijn 850 naar de garage zou brengen ga ik failliet.
Ik ben zelf geen auto monteur. had ook 0 kennis ervan. Maar sinds en dankzij de 855 ben ik inmiddels erg handig geworden. Mede dankzij dit geweldige forum en veel google gebruiken. Zo'n beetje alles is te vinden. Ook youtube instructie video's.

Mijn 850 ziet er niet uit. Ben nooit zo van het uiterlijk geweest. Je ziet er niks van tijdens het rijden. Maar de techniek is inmiddels best solide. Alles werkt weer, en ik heb upgrade's erin gedaan.  :eusa_dance:
En soms help ik ook mede forummers door ff langs te rijden en er samen ff naar te kijken. En zo zijn er meer. Je mag altijd ff afspreken met iemand die bij jou in de buurt zit. Heb ik ook vaak zat gedaan. Erg leerzaam!
Ik garandeer je dat op dit forum meer kennis is dan bij de garage.
Zo is de 850 voor mij getransformeerd van een grote ergernis tot een leuke hobby en leertraject.

Als ik weet dat iemand bijvoorbeeld niet handig is in sleutelen en daar ook geen interesse in heeft zou ik met pijn in mijn hart onze auto's nooit aanbevelen.
Als je deze fout hebt gefixt, kan ik je garanderen dat je binnenkort weer een nieuwe gaat krijgen. Ik heb ook dat T-shirt.  :'(

Maar als je iets zelf hebt gefixt, kan ik je garanderen dat je met een grotere grijns op je gezicht achter het stuur zit dan wanneer je bij een garage vandaan komt.  ;D

Maar ik hoop dat het voor jou meevalt en je nog jaren erg veel plezier hebt van jouw mooie auto! Het rijdt geweldig.

Skippy

Heren,
Heel veel bedankt voor alle reacties op mijn vraag. Ik ga met een aantal tips zeker wat doen. Ik heb in mijn "carrière" al best een paar Volvo's gehad (een Amazon, een 240, een 440 (sorry) en een V70, waarmee ik ruim 10 jaar heb gereden. Heb in die jaren ook regelmatig baat gehad bij vragen op dit forum en ben een paar keer heel goed geholpen door forumleden. Mijn ultieme Volvo was altijd de V70R Laser Blue en die heb ik nu dus (eindelijk), sinds een paar maanden. Hele fraai en fris exemplaar, maar dus wel met nog een paar losse eindjes die ik graag op zou willen lossen...
Groet,
Ed.