snelheidsmeter werkt niet

Gestart door Wouter96, 12-04-2020 19:06:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter96

Hopelijk kan iemand mij helpen met dit probleem, de zoekfunctie heeft niks opgeleverd:

Mijn 850 (my95) was altijd een 10v, is nu voorzien van een T5 blok. Na n jaar rond gereden te hebben met een N/A klok wil ik een bijpassende turbo teller. Ik heb er eentje gekocht uit een my96(?) 850. Dus zowel mijn eigen N/A teller als de ''nieuwe'' turbo teller zijn van VDO.

Maar dan, zodra ik de turbo teller aansluit werkt mijn snelheidsmeter niet. toerental, brandstof, temp. en boordcomputer werkt allemaal naar behoren, alleen de snelheid komt niet door. Aangezien mijn nieuwe T5 blok n me7 type is heb ik het snelheidssignaal afgetapt van de abs sensor, dit werkte perfect met mn vorige teller dus zie geen rede waarom ie t nu niet doet. Ik heb de schakelschema's van beide tellers naast elkaar gelegd en lijkt overeen te komen: snelheid komt binnen op de zelfde pinnen.

wie o wie heeft de gouden tip?
Alvast bedankt! Gr Wouter 

Stefan

#1
Misschien is de snelheidsmeter stuk ?
Ik weet niet of je de 850 app hebt https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,87205.msg1768566.html

Deze heeft een zgn. "Gauge test" waarbij alle wijzers in je klokkenhuis worden geactiveerd (en dat is best een leuk gezicht)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Wouter96

Bedankt voor je tip Stefan, die app ga ik sowiso proberen! als is het waarschijnlijk niet voor dit probleem, want heb nog eens naar de schakelschema's gekeken. Het lijkt toch dat de pin bezetting van een VDO is verandert tussen 95 en 96. Ik ga dus of een nieuwe klok zoeken, of alle pinnetjes om drukken..

Wouter96

Om het topic even rond te maken:

Henk heeft mij verteld dat sommige instrumenten panelen de snelheid krijgen van de abs modules (late 850's en turbo modellen) deze hebben een kunststof abs module. Mijn 850 (was origineel N/A) heeft een aluminium abs module en geeft dus geen snelheidssignaal door. De teller krijgt het snelheidssignaal van de versnellingsbak, of in mijn geval van de abs sensor.

het is geen kwestie van stekkertjes ompluggen helaas: signaal van abs/versn.bak komt op 2 snoeren binnen (plus en min). signaal van ABS module komt op 1 snoer binnen (een of andere sinus/blok signaal?).

Wellicht dat ik ooit nog eens probeer met een signaal omvormer alles werkend te krijgen. voor nu maar n losse turbodruk meter monteren.