is 3x scheepsrecht met een multiriem?!

Gestart door Zoepertje, 10-05-2020 23:11:56

Vorige topic - Volgende topic

Zoepertje

Halo Allemaal,

Ik heb nu twee multiriemen die niet goed zijn en ik zou graag de derde keer een goede kopen.
Het betreft een C70 2.0 t5 uit 07-1998 (B5204T3 (motronic met ouderwetse gaskabel)) en het hok heeft airco en een handbak

De eerste keer heb ik een willekeurige riem gekocht op de welbekende duitse onderdelen site aangezien de huidige vol met droogtescheuren zit.
Dit was de 6PK1743 maar met deze riem had ik zo ongeveer een halve meter over. :o

Vervolgens een nieuwe Spanner bestelt want deze was ook gaar en een riem die even lang was als diegene die eraf kwam. dus 6pk1623

Maar deze kreeg ik er in geen mogelijkheid meer op icm met de nieuwe spanner. De oude riem welke iets opgerekt was paste nog maar net na flink wat aandringen met schroevendraaiers (riem was toch al stuk ;))
Toen toch maar VIDA erbij gepakt en deze adviseerd het volgende:

Als ik dit onderdeelnummer invoer krijg ik een riem zonder voertuigen zonder airco en een riem die nog korter is.
Ook loopt mijn versleten riem via de andere route dan VIDA voorstelt:

Ik weet dankzij het forum dat er een oude en nieuwe route is voor de multiriem en de volgorde niet echt uitmaakt:
Op moment denk ik dat er twee opties zijn:
-Een nieuwe riem van ±1630 mm bestellen en deze er via dezelfde route opleggen.
-De juiste riem kopen en deze er via de andere route opleggen (volgens bosch is deze 1750 mm lang)

Hopelijk is iemand die mij het goede antwoordt kan geven en past de derde multiriem wel  ;)
Mensen die nog een 6PK1743 of 6PK1623 riem van SKF nodig hebben kunnen zich ook melden  :angel:

The Demon

De riemspanner op de juiste manier ontspannen en dan moet die 6pk1623 er gewoon omheen kunnen.
heb je wel een tooltje om de riemspanner te ontspannen?

Stefan

Citaat van: Zoepertje op 10-05-2020 23:11:56

Als ik dit onderdeelnummer invoer krijg ik een riem zonder voertuigen zonder airco en een riem die nog korter is.
Boven het plaatje staat 5Cyl - 1998 W/O A.C. staat dat niet voor "without air conditioner"? Dat klopt dan toch?
Citaat van: Zoepertje op 10-05-2020 23:11:56
Ook loopt mijn versleten riem via de andere route dan VIDA voorstelt:
het lijkt wel alsof ze het plaatje ondersteboven hebben gehouden bij het monteren van de riem
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Zoepertje

Citaat van: Stefan op 10-05-2020 23:58:24
Boven het plaatje staat 5Cyl - 1998 W/O A.C. staat dat niet voor "without air conditioner"? Dat klopt dan toch?het lijkt wel alsof ze het plaatje ondersteboven hebben gehouden bij het monteren van de riem

Excuses je hebt gelijk. ik zat niet op te letten Met airco kom ik inderdaad uit op de 6Pk1743 riem uit die dus al heb liggen  :eusa_wall:

Citaat van: The Demon op 10-05-2020 23:42:25
De riemspanner op de juiste manier ontspannen en dan moet die 6pk1623 er gewoon omheen kunnen.
heb je wel een tooltje om de riemspanner te ontspannen?

Ik heb inderdaad een tool gemaakt van een afgevlakte M12 borgmoer met een bout/ring.
Ik denk dat ik de eerste riem er nog maar is bij pak en deze via de andere route eromheen probeer te prutsen.
De 6pk1623 riem is net iets tekort, deze wou er zelfs niet op met iets meer grof geweld, dan je een nieuwe multiriem wil aandoen.

Bedankt tot zover, geef wel een update als ik de juiste riem erom heen heb zitten.

NinaPaul

Deze montage methode gebruikt? Riem over alle poelies leggen en als laatste over de spanrol heen duwen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jeroentjuh

Wel de nieuwe route gebruiken zoals deze in Vida staat, is tegen het doorslippen van de dynamo in natte omstandigheden.

Zoepertje

Thanks nog allemaal!

De riem zit erop de (6pk1743 via de nieuwe route), kon de nieuwe spanner locken met een imbussleutel. De riem op alle poelies leggen en als laatste bij de spanner ging absoluut niet.
Ik ben na wat prutsen er achtergekomen dat het handigst is om de riem er met een minikoevoet bij de stuurbekrachtigingspomp erop te wippen.
Dit ging met iets meer kracht/moeite dan eigenlijk nodig moet zijn geloof ik  :eusa_eh:.
De riem zou wel oprekken met de tijd en dan zou het de volgende keer wel makkelijker gaan  :eusa_dance:

NinaPaul

Riem met een mini koevoet erop moeten leggen is slecht voor de riem.

De riem op alle poelies leggen en als laatste over de spanner is de aangewezen montage methode, als dat niet lukt, doe je iets fout.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Zoepertje

Citaat van: NinaPaul op 19-05-2020 20:46:01
Riem met een mini koevoet erop moeten leggen is slecht voor de riem.

De riem op alle poelies leggen en als laatste over de spanner is de aangewezen montage methode, als dat niet lukt, doe je iets fout.

Ik geef jou helemaal gelijk, maar ik zag even geen andere optie. Bij mijn vorige auto, de V40 T4 ging het veel gemakkelijker en dat is een vergelijkbaar systeem dacht ik zo.
Achja het ding zit erop.

volvobug

Ik vermoed toch dat je de spanner niet de maximale uitslag (om te ontspannen) hebt gegeven tijdens het opleggen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Heel wonderlijk. De ene keer floep ik die riem er zo op en de andere keer is het prutsen.gebruik alleen mijn handen btw.
Met zijn twee-en werkt wat handiger. Al wordt dat ook een probleem in Corona tijd.