motortje achterruitenwisser hapert

Gestart door Wouter1973, 10-06-2020 20:47:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Het motortje van mijn achterruitenwisser hapert. Dat wil zeggen: bij een bepaalde stand blijft de wisser hangen en hoor je het geluid van 'tandenpoetsen'. Inmiddels heb ik ook gezien dat dit komt doordat het gedeelte van de motor waar het witte grotere tandwiel in zit kan bewegen en omhoog getild wordt tijdens de draaibeweging. Beetje lastig uit te leggen. Maar kan ik nu het beste een ander motortje plaatsen (van een 940 schijnt ook te passen) of is er een manier waarop het gedeelte van de motor zoals hierboven omschreven vast te zetten?

Miyel

#1
Vorige week dit hele motortje van mijne toevallig gedemonteerd etc. Het motortje zit 3 boutjes in het tandwielhuis vast aan de aluminium basisplaat. Deze boutjes zou je kunnen nadraaien, misschien zit de beweging daar in..

Maar ik denk dit;
Dit tandwielhuis is afgesloten met een plaat, welke zit vastgepopt op het huis. Bij mij lag dit plaatje los! Hierdoor kon het tandwiel ook in het huis bewegen (axiaal). Ik heb de popnagels door geboord met 3mm en M4 draad getapt, nu zit het plaatje weer goed vast.

Enkele jaren terug deed mijn ruitenwisser het ook niet. Toen was de as welke door de ruit gaat compleet vast gerot. Dit gebeurt bij iedereen.
Waarschijnlijk heeft de wormoverbrenging toen al teveel kracht moeten uitvoeren op de schuine vertanding en heeft het tandwiel de plaat dus los gedrukt.

Dus; complete assembly uitbouwen, de huidige stand van de armen overtekenen zodat je deze later in dezelde stand weer terug kan zetten.. de as gangbaar maken en goed invetten, het motortje controleren en als nodig de plaat weer vast zetten.. Nieuw kunststof busje in de achterklep plaatsen en weer terugbouwen.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Stefan

Citaat van: Miyel op 10-06-2020 21:06:25
Dit tandwielhuis is afgesloten met een plaat, welke zit vastgepopt op het huis. Bij mij lag dit plaatje los! Hierdoor kon het tandwiel ook in het huis bewegen (axiaal). Ik heb de popnagels door geboord met 3mm en M4 draad getapt, nu zit het plaatje weer goed vast.
Paar maanden geleden had ik exact het zelfde probleem, ik heb toen het tandwielhuis van een V70 gemonteerd, deze is wel geschroefd, ipv gepopt. Dat scheelt weer wat werk  ;D
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Miyel

Citaat van: Stefan op 10-06-2020 21:14:12
Paar maanden geleden had ik exact het zelfde probleem, ik heb toen het tandwielhuis van een V70 gemonteerd, deze is wel geschroefd, ipv gepopt. Dat scheelt weer wat werk  ;D

Als je een V70 als sloper in je tuin hebt staan wel ja  ;)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Wouter1973

#4
Het is precies dat, die plaat zit los. Boren en tappen en vastzetten klinkt mij in de oren als een serieus klusje. Ik hoopte meer op een oplossing als: iets onder die plaat schuiven / lijmen in de juiste dikte, zodat de plaat weer op z'n plek gehouden wordt. Blijkbaar komen daar axiaal best wat krachten op.

De drie boutjes had ik al eens eerder gefixt, toen miste er 1 boutje en zat er eentje erg los. En het asje heb ik ook al eens aangepakt. Inclusief al het gefrut met de achterklep bekleding. Vandaar dat ik niet blij werd toen mijn wisser met een hoop geratel tot stilstand kwam afgelopen week.

Stefan

Citaat van: Miyel op 10-06-2020 21:18:29
Als je een V70 als sloper in je tuin hebt staan wel ja  ;)
Alleen de achterklep, pending project  8)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Miyel

#6
Citaat van: Wouter1973 op 10-06-2020 21:30:25
Het is precies dat, die plaat zit los. Boren en tappen en vastzetten klinkt mij in de oren als een serieus klusje. Ik hoopte meer op een oplossing als: iets onder die plaat schuiven / lijmen in de juiste dikte, zodat de plaat weer op z'n plek gehouden wordt. Blijkbaar komen daar axiaal best wat krachten op.

3 gaatjes van 3mm in aluminium boren, M4 tap in accuboor.. vrrt vrrt.. 5 minuten werk..

Van de genoemde oplossingen lees ik alleen "beun stuntel beun beun" en meer dan 5 minuten werk.

Of je koopt voor €50 een gebruikt motortje zonder garantie..

En in alle gevallen moet je alles toch demonteren om de as gangbaar te maken.. anders heb je over een maand hetzelfde probleem weer.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Miyel

En als tappen in aluminium je echt tegen staat, boor je er 4mm door heen en doe je een moertje achter.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)