AW50 42LE volvo V70 T5 LPi 1998

Gestart door foxtrot1, 15-06-2020 21:28:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

foxtrot1

Goedenavond Roffelaars;
ik heb sinds ik met een zware aanhanger een helling op moest trekken, (afgelopen zaterdag) een knipperende oranje pijl van de bak op het dashboard. De bak schakelt niet meer op tijd, en soms met een bonk. :'(

tevens code P0123 throttle/pedal position sensor/ switch high input.
de motor start nog maar idle rpm is niet stabiel. Als het warm is loopt hij direct naar 3000 rpm.

Misschien zijn het 2 afzonderlijke problemen, heb ook onlangs wat ander sensor gerelateerde problemen gehad..

verder rij ik er elke dag mee, ik kan hem niet missen...

ik zag andere mogelijke oplossingen; TPS sensor, veer op gasklep, PNP switch op aut.bak.. Wie heeft er ervaring met bovengenoemde verschijnselen, en wat eraan te doen?
V70 T5 classic98,AUT, LPi tuned

de Boeing

Hoe is je automaat olie? na de flinke bergop sleur actie kan deze eventueel verbrand zijn. Keertje aflaten (er komt dan circa 3L uit) en terug bijvullen met evenveel ATF kan wellicht geen kwaad.

Paar keer pook door alle standen trekken wil nog wel eens helpen met problemen met PNP switch.

Heb je wel in 3/L naar boven gereden?  Koppelomvormer kan ook geleden hebben of het frictiemateriaal is verbrand (hopelijk niet want dan ben je aan de beurt voor dure reparatie).

arjenT5R

Nou als de computer zegt dat er iets mis is met je tps signaal dan zou ik allereerst daar eens naar kijken ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

foxtrot1

vandaag gereden en door de versnellingen heen geschakeld, geen resultaat.
Olie zit er niet vies uit.
filmpje gekeken van Robert DIY
eea onder de kap weggehaald en zaakje bekeken, geen bijzonderheden.
Bak is er een jaar geleden uitgeweest bij de garage om de hoek, vanwege vliegwiel probleem, de op elkaar gepuntlaste platen waren losgeraakt. mijn idee is dat het getunde vermogen wellicht uiteindelijk dit veroorzaakt?!

afijn, nu de stekker losgehaald van de bak, ziet er netjes uit. (misschien maar een nieuwe Switch bestellen) Ik durf de switch niet meteen los te nemen oid.
Ook de TPS losgehaald, schoongemaakt. vastgezet.
Alles weer gemonteerd en weer testen, motor start niet, OBD codes: P0120 throttle position sensor fault
P0705 transmission range sensor circuit malfunction (PRNDL input?

nu de connector losgehaald van de TPS en het signaal blijft 100% aangeven dus ik denk niet dat het aan de sensor ligt.

maar wellicht een sluiting oid vanuit de PNP switch?

ik heb de torque app voor diagnostisch storing zoeken.
heb de haynes 3573.

Nu kom ik in de ECU en/of de kabelboom uit om verder te zoeken, wellicht iemand die een tip kan geven??

vragen:
waar kan ik vinden welke ECU ik heb?
welke check kan ik doen om uit te sluiten dat ik de verkeerde onderdelen bestel?

dank voor jullie input!
Nico
V70 T5 classic98,AUT, LPi tuned

volvobug

Wis je de foutcodes wel tussendoor om te kijken wat er echt terug komt?

TPS fout is TPS fout, er valt niets aan schoon te maken tenzij je hem opengebroken hebt, hooguit kun je hem op weerstand doormeten om te beoordelen. Geen mogelijkheid in de omgeving om even een andere te proberen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

foxtrot1

Geplaatst door: volvobug
« Gepost op: Vandaag om 15:33 »


Wis je de foutcodes wel tussendoor om te kijken wat er echt terug komt? JAZEKER.

TPS fout is TPS fout, er valt niets aan schoon te maken tenzij je hem opengebroken hebt, hooguit kun je hem op weerstand doormeten om te beoordelen. Geen mogelijkheid in de omgeving om even een andere te proberen? Nee. maar ik geloof niet dat ie stuk is, want ik kan hem realtime uitlezen, en als de plug los is geeft ie nog steeds vol signaal aan in de ECU.

ik ga maar eens de ECU bedrading loshalen denk ik..

groet.
Nico
V70 T5 classic98,AUT, LPi tuned

Michaell

#6
Vat dit niet verkeerd op hoor. Ik bedoel dit goed: Het kan aan mij liggen, maar zoals ik het lees lijkt het alsof je zelf al een diagnose hebt gesteld en onze adviezen daardoor eigenlijk negeert.
Ik denk persoonlijk dat je de ECU bedrading wel kan loshalen, maar ik acht de kans klein dat je ook daadwerkelijk iets zal vinden.

P0123 throttle/pedal position sensor/ switch high input.
Dit geeft aan dat de sensor aan de computer rapporteer dat er een te hoog voltage aanwezig is. Niet direct dat deze stuk is. Maar dat kan echter wel door overvoltage! Sluit dat niet uit!
Het zou lullig zijn als je de hele kabelboom eruit trekt bij wijze van spreken en dat het later toch bleek dat de sensor waarvan ik overtuigt was dat die goed was. stiekum toch defect bleek te zijn. Geloof me. Ik heb dat ook wel eens gehad in het verleden.  ;D
Doe de simpele dingen eerst. Een sensortje vervangen is heel wat minder werk dan de ECU kabelboom nalopen en elk kabeltje doormeten (het zijn er nogal wat! En je kunt zo ook niet meten, behalve doorpiepen. Want daarvoor moet de ECU in bedrijf zijn met een Volvo tester daartussen)
Onze auto's zijn oud. Dus ook de sensoren zijn oud. De waardes die ze soms afgeven zijn niet meer accuraat en dat veroorzaakt storingen. Gelukkig zijn de meeste vrij goedkoop en zeer simpel en snel te vervangen. Kun je dat uitsluiten en mss is het probleem dan zelfs weg!
Wat sensoren betreft: Kies hier OEM. Anders kan het maar zo zijn dat je nieuwe storingen terugkrijgt.

Het signaal wat volgens jou 100% is kan kloppen. Maar de vraag is: moet dat ook?
Misschien moet je juist 60% signaal meten op dat moment voor een juiste werking. En is 100% idd te hoog (wat de foutcode ook genereert).
Je kan niet meten als je niet weet WAT je moet meten.
En het wel zijn dat je 100% meet als je de stekker los neemt. Misschien moet die wel 0% worden als de sensor zijn werk doet en juist WEL is aangesloten, omdat er nog een relais tussen zit die dan pas gaat omschakelen. Maar dan moet je het bedradingsschema er ff bij pakken (gelukkig eenvoudig te vinden voor onze oudere auto's)

Ik heb vroegah(tm) in de elektrotechniek gezeten. Ik pak een printplaat en ik meet op b.v. een spanning op een IC van DC12V. Je zou dan al gouw zeggen dat  dat correct is, want je meet wat!
Maar dan blijkt dat er maar maximaal DC3V over mag staan en dan is het toch weer niet goed en is de IC opgeblazen door b.v. een rotte voeding.

Voordat je de ECU gaat loshalen enzo kun je beter eerst ff kijken en meten welk voltage je meet over deze sensor.
Is deze idd te hoog? Van welk deel krijgt hij deze te hoge spanning? De ECU? De Accu? of de dynamo?
Aan de bekabeling zal het dan niet liggen. Dan had hij juist een te lage spanning gehad of zelfs niks!
En zo ga je stap voor stap terug, tot je de boosdoeder hebt gevonden. Mss is de spanningsregelaar van de dynamo kapot en zet deze 16V op je auto! Wie weet..... Kan van alles zijn.

Welke voltages meet je over die sensor. Welke voedingsspanning krijgt deze en welke signaal spanning stuurt deze terug naar de ECU?
B.v. de sensor moet de accuspanning krijgen van de auto als voeding, maar mag maar 1,7 tot 5V naar de ECU sturen bij gasgeven (afhankelijk van "hoeveel" gas je geeft).
Als hij 12V stuurt aan de ECU en toch die sensor verrot. Ookal meet je wel wat.

Dit even als voorbeeld hoor. Ik weet de spanningen niet die deze moet geven en krijgen. Mss dat iemand daarmee kan helpen?
Probeer dit even te meten en rapporteer de voltages die je meet en waar je die meet hier ff. Er is hier vast wel iemand die je kan vertellen of dat correct is of dat ff voor je in VIDA kan opzoeken.

P0705 transmission range sensor circuit malfunction
Ik heb geen automaat, maar als ik zoek op het forum is dit geen onbekende. Deze switch gewoon vervangen. als deze nog dateert uit 1998 zal de glans er wel van af zijn zeg maar.  ;)

foxtrot1

Michaell, je hebt gelijk.
ik heb beide besteld bij estate service..
zal na het wisselen laten weten of het geholpen heeft.

thx
V70 T5 classic98,AUT, LPi tuned

Michaell

Graag gedaan.

Ik heb goede hoop dat de nieuwe sensoren de problemen gaan oplossen.

Misschien ook interessant om te lezen:
Ik kwam op het Amerikaanse volvo forum een vergelijkbare situatie tegen. Dit is opgelost door de sensor te vervangen.
Maar wat ook met name hier interessant is, dat hier ook uitgezocht is wat nou het probleem was van deze kapotte sensor en ook hoe deze te testen met een multimeter.

Kennelijk moet de sensor bij stationair draaien een waarde afgeven van 0,5V. En dit moet oplopen tot 4,7V bij vol gas.
In zijn geval gaf de sensor bij stationair keurig 0,5V bij stationair toerental, maar bij gasgeven vloog de waarde omhoog tot 6,2V. Wat dus te hoog is (1,5V teveel) en waardoor de ECU P0123 zal registreren ivm overvoltage. Daarbij was deze spanning niet eens stabiel meer en bleef dus schommelen.

Hierdoor is de ECU van slag, de motor loopt niet lekker meer (de ECU kan niet meer registreren hoeveel gas je nou precies geeft en dus weet hij niet hoeveel benzine/LPG moet worden ingespoten) en de automaat weet dan niet meer hoe deze moet schakelen, want ook de TCU gebruikt ditzelfde signaal van deze gasklepsensor met een signaal van de ECU om de juiste versnelling te bepalen. Maar als dit signaal alle kanten op vliegt door een rotte sensor, kun je voorstellen dat ook die rare dingen gaat doen (Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat de TCU vervolgens ook zijn eigen foutcode's kan gaan maken, zoals een foutief ECU signaal of communicatie error met de ECU. Maar er is niks mis met de ECU en de bekabeling in dat geval.).

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=63586

Persoonlijk vindt ik dat soort dingen best interessant (ik ben geen auto monteur, maar de techniek is best gaaf imho).

Hou ons op de hoogte!  :)

foxtrot1

nou, ik heb de nieuwe sensor binnen en de pnp switch.
heb de sensor ohms gemeten, en de oude had enkel 2k tussen pin 1en2 , dus dat was al niet goed.
de nieuwe is een mooie potmeter waarde, en daar zie je de loper waarde veranderen met de verdraaiing. dus..

heb de kabel van de pook los genomen, en het hefboompje op de as van waarop ook de switch zit eraf, deze was verbogen!?
tevens het scharnierpunt hefboom/kabel is ietwat uitgesleten, dit is rubber bus en oog.

ik merkte dat de pook knop niet altijd een lock in de juiste stand gaf, en als je aan de verbinding rommelt valt hij er alsnog in. dus ik denk dat dit nooit goed afgesteld was geweest.

De oude pnp switch wil niet los uit de connector, ik heb er al iets tussen gestoken, maar toch nog vast.. als je dat filmpje van robert bekijkt zie je ook de beschadigingen als ie los gekomen is, ik hou daar niet zo van.. :-\
https://youtu.be/mCyu_nJFA3I

Nu is dat dus de uitdaging om zonder schade de connector uit en weer in elkaar te zetten.

grr
V70 T5 classic98,AUT, LPi tuned

rob850/480

Ik had zelf in het oude deel van de connector een schroef gedraaid waardoor je met je schroevendraaier het Klem punt kan lossen en aan de schroef kan trekken.
Dat deel ga je toch vervangen bij de Wissel van pnp.

foxtrot1

nadat ik het kabel invoer gedeelte; tule met tyraps en de 2 plastic haakjes welke in elkaar geklikt zaten verwijderd had, met de connector losgehaald van de transmissie, daarna weer vast gezet met de 2 bouten, lukte het wel om de connector uit de behuizing te trekken, ik heb een voelermaat gebruikt 65 honderdste om de blauwe vergrendeling los te drukken. met een klein beetje wd40 gleed het toch vrij makkelijk eruit. trekken aan de kabel zijde.
Daarna alles weer netjes terug gebouwd, de olie peilbuis van de bak was eruit gekomen, hier moet wat extra op gelet worden bij de montage. roest verwijderd en behandeld, kromme hefboom recht gemaakt, en de speling in het scharnierpunt verholpen dmv een kunstof busje te plaatsen.
proefdraaien; achteruit lichten ok, motor start, schakeld ook weer, storing reset, proef rijden, nu blijft het pijltje van de transmissie nog steeds knipperen, ook na meerdere keren reset, waarom?
Storing codes zijn weg. toch nog het transmissie lampje, is hier een aparte reset voor??
V70 T5 classic98,AUT, LPi tuned

Michaell

Dan heb je toch nog een foutcode die gereset moet worden ergens.
Rijdt en schakelt de auto verder weer goed?

Standaard OBDII Apperatuur kunnen onze auto's niet volledig uitlezen. Sommige dingen wel, andere dingen weer niet. Wij hebben namelijk geen OBDII in de auto, maar OBD1,5.
Je krijgt dus niet alles te doen.
Ik geloof dat pas vanaf 2002 ofzo onze auto's volledige OBDII en Canbus gebruiken.

vraag ff of er een forummer in de buurt is met uitleesapparatuur voor onze auto's. Of maak ff een afspraak met de dealer voor een volledige readout en reset.
Als de auto verder weer prima is, verwacht ik dat dit alleen nog ff gereset moet worden.

gero

Citaat van: foxtrot1 op 15-06-2020 21:28:13
Goedenavond Roffelaars;
ik heb sinds ik met een zware aanhanger een helling op moest trekken, (afgelopen zaterdag) een knipperende oranje pijl van de bak op het dashboard. De bak schakelt niet meer op tijd, en soms met een bonk. :'(

tevens code P0123 throttle/pedal position sensor/ switch high input.
de motor start nog maar idle rpm is niet stabiel. Als het warm is loopt hij direct naar 3000 rpm.

Misschien zijn het 2 afzonderlijke problemen, heb ook onlangs wat ander sensor gerelateerde problemen gehad..

verder rij ik er elke dag mee, ik kan hem niet missen...

ik zag andere mogelijke oplossingen; TPS sensor, veer op gasklep, PNP switch op aut.bak.. Wie heeft er ervaring met bovengenoemde verschijnselen, en wat eraan te doen?

Gewoon een nieuwe   PNP   switch  monteren, in de winter zal je er meer last (knipperende pijl) van hebben.

foxtrot1

nu ik even tijd had om nog wat verder te zoeken, heb ik de zekeringen eens gecheckt en daar de zekering getrokken en weer terug gestoken van het transmissie instrumenten sprotje... Wat denkje? lampje uit.
Dus of hij reset zichzelf na een poosje goede toestand te hebben gereden, of door de zekering even te trekken...
Verder heb ik nog wel eea aan probleem puntjes van niet dringende aard.
oa. de voorste lambda sensor is niet orgineel, maar dit zou niet veel moeten uitmaken volgens de garage. Het is een equivalente type; denso DOX-0117
hierdoor de volgende storing codes en het lampje: P0130-P0135-P0136-P0141, en P0245 (turbo/super Charger Wastegate Solenoid "A" Low
deze laatste vind ik wat vreemd, maar zou ook gevolg zijn van de lambda?!
Misschien dat iemand hier nog iets op weet. Ik zal er zelf binnenkort even een orginele Bosch type0258005097 (voor) 0258005063 achter de cat. in zetten, hij was namelijk verkeerd geleverd.
Ook werkt de airco nog niet, zelfs na laten kijken door de airco specialist, dat is volgens hem een massa contact uit de ECU. (vrijgave voor de compressor).

anyway ik ben blij dat ik weer rij.. (terwijl mijn meisje steeds roept dat ik een andere auto moet gaan kopen als de motorkap weer eens open staat..) pff
V70 T5 classic98,AUT, LPi tuned