Slecht werkende afstandsbediening met deze tip verholpen?

Gestart door volvlo, 28-06-2020 17:58:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

volvlo

Na wat info te hebben gelezen heb ik uit nieuwsgierigheid de a.b.-ontvanger ( S70 boven de tellerunit ) gedemonteerd en bekeken.
Voor mij als leek niks verder aan te ontdekken en daarom weer teruggeplaatst.
Nu kreeg ik het idee om de " nieuwe " cr2016 batterijen van verschillende merken te meten en bleken deze allemaal rond de 3,3 Volt.
Na diverse malen de a.b. te gebruiken zakt dat in en vroeg mij af of dat de capaciteit niet sterker kon.
Daarom een poging gewaagd met een cr2025 (ook 3 Volt) batterij die net iets dikker is maar met een tapeje erop nog steeds in de behuizing past.
Nu werkt de a.b. net zo goed zoals hij dat vroeger deed, beter nog dan met een cr2016 batterij.
Zou het kunnen dat het de oplossing is voor anderen met dit a.b.-probleem, of is dit toeval en heeft het een andere reden die ik als leek niet kan weten?



-D©©©L-

#1
Citaat van: volvlo op 28-06-2020 17:58:16
Na wat info te hebben gelezen heb ik uit nieuwsgierigheid de a.b.-ontvanger ( S70 boven de tellerunit ) gedemonteerd en bekeken.
Voor mij als leek niks verder aan te ontdekken en daarom weer teruggeplaatst.
Nu kreeg ik het idee om de " nieuwe " cr2016 batterijen van verschillende merken te meten en bleken deze allemaal rond de 3,3 Volt.
Na diverse malen de a.b. te gebruiken zakt dat in en vroeg mij af of dat de capaciteit niet sterker kon.
Daarom een poging gewaagd met een cr2025 (ook 3 Volt) batterij die net iets dikker is maar met een tapeje erop nog steeds in de behuizing past.
Nu werkt de a.b. net zo goed zoals hij dat vroeger deed, beter nog dan met een cr2016 batterij.
Zou het kunnen dat het de oplossing is voor anderen met dit a.b.-probleem, of is dit toeval en heeft het een andere reden die ik als leek niet kan weten?

Ik verwerk heel veel van dat soort cellen per jaar in de service. (CR2025, CR2032, CR2430)  In de praktijk komt het regelmatig voor dat er een heel klein beetje vervuiling op de batterijcontacten zit. Soms met het oog nauwelijks zichtbaar.
Door het gebruiken van een te dikke cel (2,5 mm ipv 1,6mm) heb je nu waarschijnlijk meer aanlegdruk en daarmee een ander contactpunt.
Ik zou de contacten eens echt heel goed schoonmaken, fractioneel strakker zetten (niet kapot repareren!) en ook de CR2016 batterij goed schoonmaken.
Dan nog eens weer proberen.

hilko73

Mijn ervaring is wel dat een "merk" batterij aanzienlijk beter werkt. Ik werd echt niet goed van de ab van m'n V70 tot ik er een Varta CR2016 in deed. Het verschil is verbluffend.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

-D©©©L-

Citaat van: hilko73 op 28-06-2020 20:46:37
Mijn ervaring is wel dat een "merk" batterij aanzienlijk beter werkt. Ik werd echt niet goed van de ab van m'n V70 tot ik er een Varta CR2016 in deed. Het verschil is verbluffend.

Mijn ervaring is ~3% uitval op orginele Varta cellen en ~1% op de no-name cellen van Nedis. Voor een serie klachten en verbeterde kwaliteitscontrole waren de cellen van Nedis echt rampzalig (uitval 20% en meer).
De anderen (Sony, GP, duracell etc etc) zitten allemaal rond die 3%. Je zit bij de losse verkoop wel vaak oude blisters hangen die minder dat een jaar voor de datum zitten. Kennelijk is de omloopsnelheid erg laag.

volvobug

Mijn ervaring met de handzender is dat de randjes van de zwarte plastic batterijhouder zo dun zijn dat ze of verbuigen nu de kunststof ouder is of (ongemerkt) afbreken. Hierdoor wordt de batterij niet goed in de houder "vastgeklikt" en maakt het "+"-contact, die aan de rand dus, geen of wisselend contact.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.