toerental blijft hangen

Gestart door Huit, 27-06-2005 16:49:30

Vorige topic - Volgende topic

Huit

Als ik in mijn T-5 het gas loslaat tijdens het rijden dan daalt het toerntal erg langzaam. Als ik bv iets van 3500 toeren maak dan blijft hij daar wat hangen en zakt heel langzaam naar iets van 2500 en dan daalt hij ineens sneller. Vervolgens blijft hij bij een wat lager toerental hangen. Het lijkt wel in fasen te gaan. Ik geloof dat het alleen zo gaat als ik echt rijd, dus niet als ik gas loslaat bij wat toeren in zijn vrij (maar daar twijfel ik een beetje over... zal het zo even proberen).

Bij de Volvogarage hebben ze het motormanagement systeem uitgelezen en er werden geen fouten gedetecteerd. Ze wisten zo niet 1-2-3 wat het was, maar stelden wel vast dat het niet goed was. Iemand hier een idee, zodat ik eerst zelf eens wat kan proberen alvorens ik een flinke duit kwijt ben voor het stellen van de diagnose bij de dealer?

thuur

Gasklep is schoon en de TPS is al doorgemeten?

Gr 8)

Huit

Gasklep zal ik eena naar gaan kijken. Zal hier eens zoeken op het forum naar hoe ik hem schoon kan maken.

Zou het ook nog een veer kunnen zijn die de gaskabel terug moet trekken en die lam is geworden?

Huit

thuur

Ja, die gaskabel heb ik zelf ook gesmeerd, ging inderdaad wat stroef door al het zand... :-X Wat olie erin laten lopen (zo goed en kwaad als het kan). Plus wat siliconenspray bij de plastic bewegende delen aan het pedaal. (LET OP: niet op het pedaal zelf knoeien!) ;)

De TPS is de gaskleppositiesensor (Throttle Position Sensor). Die is een gewone potentiometer (potmeter) net zoals de volumeknop van je radio.

Deze heeft een bepaalde weerstand bij een bepaalde uitslag (=stand). Met een multimeter op de juiste pennen (ik dacht de middelste en beide buitenste om de beurt) op Ohm stand. Beweeg nu de gasklep van helemaal dicht (in rust) naar helemaal open. Kijk naar de meter: deze moet vloeiend oplopen naar een hogere waarde. Als het springerig gaat dan zijn de koolstofbanen door ouderdom te ver versleten. Als er geen beweging in de meter zit op sommige stukken, dan ook.

Wat de precieze minimale en maximale waarden zijn weet ik zo niet meer, maar als de meter constant loopt dan is er geen reden tot zorg.

Gr 8)

Huit

Bedankt voor de uitleg. Ik zal er dit weekend eens induiken. Heb onlangs ook mijn Haynes binnengekregen dus lijkt me dat ik daarmee, en uiteraard met de uitstekende hulp van dit forum, er wel uit moet komen.

Huit

Schoonmaken van gasklep en stationairklep heeft niets geholpen. TPS moet ik nog doormeten (moet mijn analoge multimeter weer even "aanslingeren" want met zo'n analoge wijzer kun je veel mooier zien of een potmeter soepel oploopt).

Ik realiseer mij nu overigens dat ik het ook merk als ik de auto start. Het toerntal is dan veel langer hoog dan bij mijn vorige 850 en daalt langzaam naar 800 toeren. Als ik rij merk ik het vooral als ik de koppeling intrap bij hoge toeren. Het toerental blijft dan een tijdje op hetzelfde niveau (stijgt soms zelfs als ik de koppeling intrap) en na enkele seconden daalt het pas. Als het eenmaal daalt gaat het wel vlot naar beneden.

thuur

Jammer dat het niets heeft uitgemaakt. Alhoewel ik wel moet toegeven dat mijn auto ook altijd een weekje of 2 anders reageert nadat ik de gasklep heb schoongemaakt. Starten duurt dan wat langer (inmiddels weer na 1 omwenteling :D) en gas los gaat wat gevoellozer.

Tja, en het toerental na het starten.... Ik ben er heel lang mee bezig geweest en volgens mij verschilt dit een beetje per auto. De mijne gaat nu bij een koude start altijd naar ca. 1600 toeren en zakt tot ca. 1100 toeren om vervolgens nog langzamer naar 850 toeren te zakken. Als de motor warm is loopt ie gewoon rustig op naar 850 toeren.

Probleem wat ik had was dat soms het starten echt niet van harte ging. Hakkelend naar 1100 toeren midden in de winter :-\ Lang gezocht, uiteindelijk zaten de kabels van de krukassensor en nokkenassensor in elkaar gedraaid. Zoveel mogelijk gescheiden en 0,0 problemen meer gehad.

Wat wel zo is, is dat je de stationair regelaar heeeeeel goed schoon moet maken. Dus afgedopt laten weken in remmenreiniger. Dan nogmaals heel goed doorspuiten. Kost je wel een bus remmenreiniger.

Misschien heel banaal: maar had je al gezocht op het forum? Er staat me iets bij dat dit wel vaker is voorbijgekomen.

Gr 8)

Huit

Heb inderdaad gezocht op het forum en een draad gevonden met daarin hetzelfde probleem (behalve dan dat het daar alleen bij warm weer voorkomt).
http://www.volvo850forum.com/index.php?board=3;action=display;threadid=8325
Helaas meldt Christiaan niet of hij het uiteindelijk heeft opgelost en ik zag dat hij 11 mei voor het laatst hier heeft ingelogd.

Zou het ook nog een lekkende chokeklep (of bestaat dat helemaal niet meer in dit soort motors?) zijn of een verontreinigde sproeier, wat tot gevolg heeft dat een sproeire drupt?

Huit

Citaat van: thuur op 29-06-2005 23:10:31
Wat wel zo is, is dat je de stationair regelaar heeeeeel goed schoon moet maken. Dus afgedopt laten weken in remmenreiniger. Dan nogmaals heel goed doorspuiten. Kost je wel een bus remmenreiniger.

Maar als een hele lichte verontreiniging van de stationair regelaar dit zou veroorzaken, dat zou toch inhouden dat het zo weer tgerug is na een grondige reiniging?

thuur

Citaat van: Huit op 29-06-2005 23:27:38
Citaat van: thuur op 29-06-2005 23:10:31

Maar als een hele lichte verontreiniging van de stationair regelaar dit zou veroorzaken, dat zou toch inhouden dat het zo weer tgerug is na een grondige reiniging?

De grondige schoonmaakbeurt is juist voor het aangekoekte vuil ;)

11 mei? Stuur hem eens een PB, volgens mij is ie pas nog online geweest (of ik ben in de war).

Je zou nog een flesje injectorreiniger kunnen gebruiken. Ik gebruik deze altijd bij haperingen. Merk je verschil: dan zijn je injectoren waarschijnlijk vervuild. Merk je geen verschil: dan zijn ze nog goed schoon. Wel een flink stuk rijden en af en toe goed in de toeren jagen. De dagen erna zul je dan evt. verschil merken.

Dat ie in stappen zakt zou ik me trouwens niet te druk over maken, feit is dat ie blijft 'hangen', dat moet opgelost worden.

Gasklep werkt verder prima? Ook doe ik altijd de gaskabel smeren zo goed en kwaad als het kan met wat olie. Wil wel eens wat stroef gaan door de jaren. Ook bij het pedaal wat siliconenspray op de plastic bewegende delen (niet op het pedaal knoeien! ;))

Gr 8)

reneetje

De stappenmotor kan ook kaduuk zijn hoor.
Bijna alle X70/850 hebben deze problemen, en bij velen is en wordt het nooit meer als wat het moest zijn.
Een nieuwe stappenmoter is dan de enige oplossing , maar daar wordt je niet vrolijk van.
Vooral als je na het gas los gelaten te hebben , het toerental nog ziet klimmen , is het meestal de stappenmoter.

Rene :-\

Toch kan flink schoonmaken en nadien een druppie WD-40 geen kwaad , en biedt meestral (tijdelijk) wel wat verlichting.

Huit

OK, dat dacht ik ook al even. Klopt het dat na de (niet geheel grondige, maar toch wel relijk goede ;) ) schoonmaak van de stationairklep deze gewoon losjes heen en weer kan bewegen? Ik vond dat nogal vreemd omdat een stappenmotor toch altijd juist niet soepel heen en weer beweegt.

Huit

Ik zal de staionairklep een nacht in de remmenreiniger zetten en injectorreiniger is inderdaad de volgende stap.

Heb Christiaan net een PB gestuurd. Ben benieuwd of hij het probleem heeft opgelost.

Ik heb overigens nog Bovaggarantie dus ik wilde eigenlijk voorstellen om hem naar mijn Volvogarage te brengen en hun de diagnose te laten stellen.

thuur

Je hebt nog garantie ???

Wat doe je dan hier, ga terug naar de garage! ;D

Probeer het eerst maar eens heel goed te reinigen. En een drupje olie of WD40 zoals Reneetje zegt.

Als je gebruik wilt maken van je garantie zou ik wel helemaal niets zeggen over je acties! ;)

Gr 8)