Adres automaatbak spoelen.

Gestart door mitsupiet, 09-07-2020 10:10:10

Vorige topic - Volgende topic

mitsupiet

Hallo,
Ik wil mijn automaatbak laten spoelen. Wie heeft een goed adres en wat zijn de ervaringen.
Ik ben benieuwd. ;D

Te hard geschrobt.......

de Boeing

Geen ervaring met mijn bak ergens "laten" spoelen, maar dit is ook makkelijk zelf te doen. Gewoon plug eruit draaien, olie opvangen en wegen/afmeten en dan precies evenveel ATF terug bijvullen. Dit aantal keer herhalen en je hebt ook alle olie vernieuwd.

Ik heb wel een bak laten reviseren bij Autrans, die kunnen vast ook spoelen (al zal het niet goedkoop zijn...)

volvobug

Ik heb ook geen spoeladres voor je, maar mocht je het zelf of met iemand kunnen of willen doen, hier een procedure:

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=65248.msg1800653#msg1800653

Heb ik inmiddels aantal malen toegepast, werkt prima en is goed te doen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

NinaPaul

Met spoelen ben je in één keer klaar.

Citaat van: NinaPaul op 04-04-2016 23:53:26
7,6 liter is de inhoud, bij het aftappen krijg je er 3 tot 3,5 liter uit (afhankelijk of je de auto opkrikt etc.)

Als we uitgaan van het meest nadelige verhaal 3 liter van de 7,6 dan ververs je met de volgende tabel:

1 keer = 4,598 liter oude olie = 39,5% vervangen
2 keer = 2,781 liter oude olie = 63,4% vervangen
3 keer = 1,683 liter oude olie = 77,9% vervangen
4 keer = 1,018 liter oude olie = 86,6% vervangen
5 keer = 0,616 liter oude olie = 91,9% vervangen
6 keer = 0,373 liter oude olie = 95,1% vervangen
7 keer = 0,225 liter oude olie = 97% vervangen
8 keer = 0.136 liter oude olie = 98,2% vervangen
9 keer = 0,082 liter oude olie = 98,9% vervangen
10 keer = 0,049 liter oude olie = 99.4% vervangen

Het spoelen van de automaat is niet zo moeilijk, maar er zijn wel twee mensen voor nodig.
Mocht je willen spoelen, doe het dan altijd NA de koeler, anders ben je alsnog maar 90% aan het vervangen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

RemkoT5

Citaat van: mitsupiet op 09-07-2020 10:10:10
Hallo,
Ik wil mijn automaatbak laten spoelen. Wie heeft een goed adres en wat zijn de ervaringen.
Ik ben benieuwd. ;D
Wat zijn je zorgen/problemen op dit moment dat je wil laten spoelen?

Aflaten en bijvullen is zeker iets wat je zelf kan doen en als je dit eventueel een aantal keer uitvoert dan is uit ervaring een enorme verbetering in schakelen merkbaar. zie bovenstaande tabel van NinaPaul.

Een paar jaar geleden een vaatje van 20 liter op de kop getikt: 5x aflaten bijvullen starten 2 min laten draaien, stoppen en weer aflaten bijvullen etc.(15 liter ATF III erdoorheen gejast)

De eerste keer dat ik mijn automaat heb afgelaten en bijgevuld. dus 1 keer. was al een enorm verschil merkbaar met schakelen en de olie die eruit kwam was zwart en verbrand en schraal.
Ik herhaal dit nu elke 15K km 1 x aflaten en bijvullen. Bij mijn automaatbak 3 liter ATF III
Nog geen problemen gehad en een fijn schakelende bak.

De ervaringen in het algemeen zijn met spoelen nogal verschillend, positieve en negatieve. Die kun je hier ook terug vinden in het forum.

Met aflaten en bijvullen: in de VS als ik mij niet vergis, is dit een redelijk normale procedure met de ´oil change´, in Europa geeft Volvo geen advies voor de olie wissel van de automaat.
Ik weet in ieder geval dat dit bij mij nu al een jaar of 12 een vast item is met t jaarlijks onderhoud. En t zijn naar mijn mening de kosten en t werk niet, 3 liter ATFIII en n alu ringetje. vergeet niet t magneetje schoon te maken aan de drainplug.

V70geRwin

Zou je het eventueel zelf willen doen (voordat ik een heel verhaal hier typ)?

RemkoT5

Ik ben benieuwd wat de reden is van Mitsupiet om te willen spoelen...

Thys

Volgens mij kan Raymond/Racingbrick van https://www.tprpowerflush.nl/ dat prima doen. Zelf geen ervaring mee ivm. handbak.

mitsupiet

Citaat van: RemkoT5 op 09-07-2020 11:19:18
Ik ben benieuwd wat de reden is van Mitsupiet om te willen spoelen...
Hij schakeld wat bonkerig. Met name naar de 2 en naar de lock up.

Te hard geschrobt.......

mitsupiet

Citaat van: V70geRwin op 09-07-2020 11:17:31
Zou je het eventueel zelf willen doen (voordat ik een heel verhaal hier typ)?
Heb dit jaren geleden samen met Maikel (Main) al eens gedaan. Toen was ik nog jong. Zoek het nu niet meer zo.

Te hard geschrobt.......

V70geRwin

Citaat van: mitsupiet op 09-07-2020 11:49:10

Heb dit jaren geleden samen met Maikel (Main) al eens gedaan. Toen was ik nog jong. Zoek het nu niet meer zo.

Thuur van thuurbo.nl zit ook in Limburg, kan je er vast mee helpen.

850blues

Citaat van: Thys op 09-07-2020 11:37:34
Volgens mij kan Raymond/Racingbrick van https://www.tprpowerflush.nl/ dat prima doen. Zelf geen ervaring mee ivm. handbak.

Ben ik ruim 3 jaar geleden geweest voor een flush (reinigen en nieuwe ATF).
Mijn bak is toen met bijna een liter teveel afgevuld (kon volgens hem geen kwaad ..... ) en de gebruikte Ardeaca ATF was voor mijn bak (4AT) te "glad" heb ik gemerkt. Achteraf geen echte verbetering en had nog steeds veel last van slip en bonken.

Er zit nu deels Valvoline Maxlife multi ATF in (via peilbuis 3,5l Ardeaca eruit gehaald met 'n Pela-pomp en weer aangevuld) en dat gaf bij mij veel verbetering. Kan nu gewoon in S doortrekken naar 5500 toeren, de lock-up is verbeterd en 't bonken is merkbaar minder.
De volgende wissel ga ik Mannol JWS3309 proberen (gezien de positieve reacties hier).

Kortom, vraag vooral welke ATF ze gebruiken en zet dat dan evt. hier neer. Je krijgt vast reacties.
En check ook of ze wel/geen conditioner toevoegen (lees ik veel slechte ervaringen mee, vandaar).
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

V70geRwin

Te veel kan zeker wel kwaad en zeker een liter, bovendien schakelt de bak een stuk minder als er te veel in zit.
Bij de laatste keer zelf spoelen zelf ervaren, met een hand pompje er weer een halve liter uitgehaald met een merkbare verbetering.

Op advies hier rij ik nu ook met die man oil en bevalt heel goed.

RemkoT5

Ik laat af an vul op, nu al jaren met MPM ATFIII zonder issues.
Ik heb nu een kan Eurol ATFIII staan, eens kijken bij de volgende beurt hoe t gaat.

let op de automaatbak peilstok. en als het niveau goed staat let op met koud of warm, dan aflaten en dezelfde hoeveelheid bijvullen...

Een verversing dmv aflaten en opvullen kan een enorm verschil maken.

konniekip

Citaat van: 850blues op 09-07-2020 12:17:57
Ben ik ruim 3 jaar geleden geweest voor een flush (reinigen en nieuwe ATF).
Mijn bak is toen met bijna een liter teveel afgevuld (kon volgens hem geen kwaad ..... ) en de gebruikte Ardeaca ATF was voor mijn bak (4AT) te "glad" heb ik gemerkt. Achteraf geen echte verbetering en had nog steeds veel last van slip en bonken.

Er zit nu deels Valvoline Maxlife multi ATF in (via peilbuis 3,5l Ardeaca eruit gehaald met 'n Pela-pomp en weer aangevuld) en dat gaf bij mij veel verbetering. Kan nu gewoon in S doortrekken naar 5500 toeren, de lock-up is verbeterd en 't bonken is merkbaar minder.
De volgende wissel ga ik Mannol JWS3309 proberen (gezien de positieve reacties hier).

Kortom, vraag vooral welke ATF ze gebruiken en zet dat dan evt. hier neer. Je krijgt vast reacties.
En check ook of ze wel/geen conditioner toevoegen (lees ik veel slechte ervaringen mee, vandaar).
Voor onze V70nn al 2x daar geweest en geen klachten.
Voor spoelen zou ik mannol gebruiken. Niet teveel inderdaad -geeft slechter schakelgedrag-