Vreemd geluid bij de multiriem???

Gestart door dinky, 09-08-2020 14:00:33

Vorige topic - Volgende topic

dinky

Dus zou je zeggen als de oliethermostaat geleidelijk open gaat en het geluid verdwijnt. Zou je kunnen proberen om een gebruikte oliethermostaat te pakken hier de klep uit te halen, of iets anders aan doen zodat het geluid ook weg blijft. Maar zou dit ergens consequenties voor hebben? Het natuurlijk te proberen, het is geen grote klus om te doen. Maar heb jammer genoeg nog geen reactie van de garage wat zij geconstateerd hebben. To be continued

Ries van de Zilverschuit

Wat de garage ook kan doen, is met een stethoscoop luisteren op de oliethermostaat of ze het geluid daar traceren. Die toename van het gieren voordat het verdwijnt, hoor je niet als hij continue stationair draait. Daarvoor moet je gas geven of de motor op toeren houden. Veel tijd heeft de garage ook niet, want het geluid is zo weg. Moet de motor eerst weer goed afkoelen. Moeten ze hem eigenlijk al een nacht van te voren op de brug zetten en  misschien het wiel er even vanaf halen om goed te kunnen luisteren. En met twee man. Een gas geven en een luisteren.

Zomaar een tip!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Stefan op 18-08-2020 20:34:54
De oliethermostaat gaat geleidelijk open, net als de kvs thermostaat. Als deze een klein stukje open gaat (dicht, zeggen sommigen ;D) kan dit een gierend geluid veroorzaken. Dit geluid verdwijnt als de thermostaat verder opengaat.
Dit is hier al eens onderzocht, maar dat is al even geleden.... Was dat niet in een topic van KIM?  :eusa_think:

Ik zit al tien jaar hier en ben nu drie jaar op zoek, maar nooit een topic kunnen vinden over dit probleem. Al kan dat natuurlijk ook iets zeggen over mijn zoekkunsten of oplettendheid.

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 18-08-2020 22:58:40
Ik zit al tien jaar hier en ben nu drie jaar op zoek, maar nooit een topic kunnen vinden over dit probleem. Al kan dat natuurlijk ook iets zeggen over mijn zoekkunsten of oplettendheid.

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,69289.msg1488264.html#msg1488264
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Stefan

Citaat van: volvobug op 18-08-2020 23:10:14
https://volvo850forum.nl/index.php/topic,69289.msg1488264.html#msg1488264
Dit is idd het draadje wat ik bedoelde :eusa_clap:
Niet van KIM, maar van Nordschleife850R dus  :eusa_shifty:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Ries van de Zilverschuit

Inderdaad een hele discussie over die thermostaat, maar geen woord over gieren. En ze  kunnen dus stuk gaan.

Wel vreemd: als de thermostaat pas open gaat bij 95 graden, dan lijkt mij niet dat dat punt al bereikt wordt binnen een paar minuten na een koude start. En dit tijdbestek speelt wel de giercyclus zich af, waarvan ik vermoed dat dit te maken heeft met opengaan van de thermostaat.

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 19-08-2020 10:20:51
Inderdaad een hele discussie over die thermostaat, maar geen woord over gieren. En ze  kunnen dus stuk gaan.

Wel vreemd: als de thermostaat pas open gaat bij 95 graden, dan lijkt mij niet dat dat punt al bereikt wordt binnen een paar minuten na een koude start. En dit tijdbestek speelt wel de giercyclus zich af, waarvan ik vermoed dat dit te maken heeft met opengaan van de thermostaat.

Zomaar een hypothese: door veroudering neemt de veerdruk in de thermostaat af. De oliedruk zorgt bij koude olie dat de klep een klein beetje opengedrukt wordt en gaat staan "vibreren" hetgeen het gierende geluid veroorzaakt. Bij stationair toerental net niet genoeg druk op de klep, maar als je gaat rijden wel. Bij opwarming begint de thermostaat alsnog zelf open te gaan en verdwijnt het geluid door de groter wordende doorstroomopening.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Aan zoiets heb ik ook zitten denken: en de mate van veroudering zou verschil in geluidspatronen kunnen verklaren. Van helemaal stil tot gieren bij ook stationair. In alle gevallen tot de thermostaat helemaal opengaat met vlak daarvoor een toename van de vibratie.

Maar dat zou dus kunnen betekenen dat VolvovloV's verhaal hier toch weer los van staat.

Verder zou ik me er ook over verbazen hoeveel geluid zo'n afsluiter te midden van een bad olie kan maken.

V70geRwin

Volg al eventjes, mijne heeft het ook af en toe.
Bij warm dan maakt hij soort van hetzelfde geluid als je iets gas geeft boven stationair, bij nog meer gas gaat het weer weg.

Volgens mij zijn jullie warm met een soort van oscillatie door de thermostaat/in het thermostaat huis.

Binnenkort ga ik klepseals, distributie doen en een olie pomp revisiekitje monteren maar ben nu enigszins gerust gesteld.

Ries van de Zilverschuit

'k Ben ondertussen wel benieuwd hoe de topicstarter vaart en of zijn garage tot dezelfde conclusie komt: de oliethermostaat produceert dit geluid. 

Stefan

Je moet, denk ik ook rekening houden met het feit dat het spul ruim 20 jaar oud is en e.e.a. wellicht niet meer optimaal werkt.  ;D
Er zal, afhankelijk van de geschiedenis van de auto altijd een mate van slijtage en/of vervuiling zijn.
Ik kan me voorstellen dat bij een blok wat te weinig oliewissels heeft gehad, of met slechte olie heeft gereden, de oliethermostaat uiteindelijk niet goed meer functioneert.
Er zou bv sludge is de oliethermostaat van TS kunnen zitten, waardoor deze niet goed, of niet bij de juiste temperatuur sluit/opent. Er zijn ook 850's waarvan ik weet dat de thermostaat helemaal niet meer open gaat.....

Het is allemaal oud spul met vele km's op de teller  8)

Sbv

Bij mijn 97-er V70 T5 hoor ik bij koud wegrijden ook wel wat gegier, dacht eerst dat het de bak was of iets van de airco maar het is na 2 min ook al weer weg

Stefan

Mijn ervaring is (beperkt tot mijn huidige R) dat de thermostaat idd binnen een paar minuten opent, ruim voordat de olietemperatuur 95° heeft bereikt (ik heb een olie temp meter).
Je voelt dan de aanvoerleiding richting de oliekoeler warm worden. Blijkbaar werkt het min of meer zoals de KVS thermostaat, die gaat ook al een beetje open rond de 50° (ik heb ook een KVS temp meter) en dan staat de dashboard meter al vrolijk op 3 uur  :-\

dinky

Vandaag contact gehad met de garage waar blacky staat. Zij hebben het geluid nog niet waar kunnen nemen(heel raar want eigenlijk doet hij het altijd met koude motor) tevens hebben ze ook nog niks gehoord over de ecu,hoe het hier mee is gesteld.
Morgen krijg ik meer te horen, moet jammer genoeg maar geduld hebben.

dinky

Ben zonet gebeld door de garage. De ECU hier is een onderdeel aan stuk dit kan gemaakt/vervangen worden. En ze hebben de distributie nagekeken, en wat hebben ze ontdekt de spanner zit vast. En wel het hydraulische gedeelte, deze is bestel en wordt natuurlijk gemonteerd.
Nu hopen als gedaan is dat alles weer goed is en stil natuurlijk. Maar dit wordt volgende week ga ik vanuit. Dus eerst maar even doorrijden met de leenauto( Renault Megane 1.4tce). Rijd prima maar mis toch wel het koppel en vermogen, en het geluid van 5 cilinders.