The_former_saint stelt zich voor

Gestart door The_former_saint, 15-08-2020 15:56:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The_former_saint

Hoi,
Ik wou mij snel even voorstellen op dit forum, ik ben Davy, 43 jaar en ik heb sinds kort mijn eerste 850 gekocht, een CY 854 T-5R.
Ik rijd al heel mijn leven met Volvo, maar dit is mij eerste "recente Volvo",
Voorheen waren het allemaal modellen uit eind jaren 60 (amazones, 140, P1800).
Ik heb er altijd veel plezier aan beleefd, maar met de warme zomers van de afgelopen jaren, had ik toch veel behoefte aan airco. En na 20 jaar met een B20 rondgereden te hebben wou ik wel eens iets anders, en ik heb een 850 altijd al een prachtige auto gevonden.
Ik heb meer dan een jaar gezocht naar iets dat me aanstond, en aangezien ik nogal perfectionistisch ben als het aankomt op auto's was het niet gemakkelijk om iets te vinden dat nog volledig orgineel was, en geen astronomische kilometerstand had.
Eigenlijk was ik op zoek naar een handgeschakelde stationwagen, maar ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een sedan met automaat... Niet 100% wat ik zocht, maar verder wel in perfecte staat. Hij is orgineel verkocht in Amerika aan een japanner, die er tot een paar jaar terug mee heeft rondgereden in Japan.
Ik heb er Lpi laten inleggen en heb nu al 2500 mls gereden, en hij rijdt voortreffelijk. Vooral met het warme weer van de laatste dagen is het een genot om mee te rijden!
Voor dat ik er ben mee beginnen te rijden heb ik er wel heel wat preventief onderhoud aan gedaan: olie, alle filters, interieurfilter geplaatst, bougies, volledige distributie kit incl waterpomp en spanner, vacuumleidingen (de orginele zaten er nog op), motorsteun bovenaan, automaatolie...
Ik heb al veel gelezen op het forum, en er staat wel veel nuttige info op, het is al goed van pas gekomen voor mij omdat de 850 voor mij toch 'nieuw terrein' is.
Ik ben nog aan het overwegen om een versnellingsbakswap te doen, maar aangezien ik  heel erg houd aan orginaliteit, is dat iets wat mij een beetje tegenhoud (voorlopig)



de Boeing

Amai, mooie auto!

en nog een Belg zo te zien  ;D Zal wel stevige BIV geweest zijn of is het op lpg nog altijd voordeliger in de huidige regelgeving?

Vialle lpi?

En lekker automaat laten, rijdt heerlijk  8) (ook die olie kan je best preventief eens vervangen)

V70geRwin

Welkom en mooie bak hoor, sedan, altijd leuk.
Automaat is zoveel fijner in dagelijks verkeer....

The_former_saint

De BIV valt inderdaad niet mee, ik heb er een nier voor moeten verkopen om het kunnen te betalen  :-\
Er is inderdaad wel een verschil of je LPG hebt of niet, met LPG is het 'slechts' 1400€, zonder is het 2700€  :eusa_wall:

Vialle LPI is nieuw niet meer verkrijgbaar sinds 1 januari, het is vervangen door Vialle Liquid Si, het is eigenlijk bijna hetzelfde, op een paar details na...

En de automaat is op zich niet slecht, maar ik heb graag dat de wagen doet wat ik zeg dat hij moet doen, en niet wat hij denkt dat hij moet doen. In dagelijks verkeer is het inderdaad wel relaxed rijden, dat moet ik toegeven.


de Boeing

BIV op lpg valt op zich nog mee dus (ik belaadde in 2008 iets minder dacht ik)

Vialle bevalt mij goed, Liquid Si kende ik nog niet...

De AW50-42 4-traps opa-maat is anders best goed te sturen met je rechtervoet! ik weet precies wat ik krijg afh. van hoeveel gas ik geef. De nieuwere 5-traps is een soort van loterij; soms win je wat, andere keren blijft ie gewoon lekker stug doorgaan in zijn huidige versnelling... ::)

V70geRwin

Citaat van: de Boeing op 16-08-2020 12:07:09

De AW50-42 4-traps opa-maat is anders best goed te sturen met je rechtervoet! ik weet precies wat ik krijg afh. van hoeveel gas ik geef. De nieuwere 5-traps is een soort van loterij; soms win je wat, andere keren blijft ie gewoon lekker stug doorgaan in zijn huidige versnelling... ::)

Dat wilde ik ook net schrijven, als je wat langer er mee rijd dan weet je precies bij hoeveel pedaal de bak gaat reageren. Voor een bak van die leeftijd en bij mij met 375k ervaring maak ik een diepe buiging voor.

Paar keer nieuwe olie doet overigens veel voor de bak.

The_former_saint

@ de Boeing: woon jij in Belgisch limburg? Anders wonen wij wel dicht bij elkaar... en hier zijn ze niet dik gezaaid...

In de Sport stand kunt je inderdaad vrij goed bepalen in welke versnelling je wilt rijden, maar als ik te kiezen had...

Ik heb de olie van de bak al een keer (3,5 liter) ververst met orginele volvo ATF, de afgelaten olie zag er nog vrij goed uit, maar toch ga ik binnenkort een 20liter vat Mannol halen om nog een paar keer te verversen...

)()()sT

Waar kom jij vandaan? Ik woon in NL-Limburg en ga de komende maanden de CY "refurbishen" ;D
Mooie 854! Wellicht zien we mekaar wel eens.

The_former_saint

Ik woon in Mol (vlak bij Bergeijk/Eersel) vlak over de grens.

Even een vraagje terzijde, krijg je bij European Tuning nog steeds clubkorting als je lid bent vd 850 club? (En zo ja, hoeveel?)

de Boeing

Belgisch Limburg: check!

Als je Joost gaat bezoeken rij je hier praktisch langs  ;D ;D

clubkorting European Tuning weet ik niet zo (scheelt dat uberhaupt veel ?)