Vreemd geluid/trilling bij bochten

Gestart door reneetje, 27-06-2005 22:42:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

reneetje

De laatste tijd dient zich langzaam weer het volgende probleem aan , nl. als ik een vrij scherpe bocht maak ( bv. rotonde drie kwart ) dan ratelt het voorin bij de wielen.

Het is net of de banden happen in het asfalt , en dit gaat gepaart met vrij heftige trillingen in het stuur/auto.

Fussee/homokoneet zijn het niet, dus gaat mijn gedachte uit naar de draagarmrubbers , maar speling kan ik ook hierop niet ontdekken , zelfs niet met een lange banden lichter ertussen.

Iemand een suggestie ???

Rene ::)

thuur

#1
Draagarmrubbers kun je het gemakkelijkst controleren door het wiel op te krikken en een zijwaartse beweging te maken, op en neer. Als het goed is krijg je er geen mm speling in. Mocht je 'kloenk kloenk' voelen en het wiel gaat ook nog enkele mm's op en neer dan zijn je rubbers definitief op. Dit zul je echter ook merken tijdens optrekken en remmen. Je voelt dat de auto 'aan het stuur trekt'.

Ik heb het idee dat de ABS pomp in werking treedt ??? Is het zo'n gevoel?


Gr 8)

[edit] Er van uitgaande dat je stuurstops ingevet en in orde zijn en je bandenmaat niet groter dan aanbevolen door Volvo [/edit]

reneetje

Citaat van: thuur op 27-06-2005 23:14:29
Draagarmrubbers kun je het gemakkelijkst controleren door het wiel op te krikken en een zijwaartse beweging te maken, op en neer. Als het goed is krijg je er geen mm speling in. Mocht je 'kloenk kloenk' voelen en het wiel gaat ook nog enkele mm's op en neer dan zijn je rubbers definitief op. Dit zul je echter ook merken tijdens optrekken en remmen. Je voelt dat de auto 'aan het stuur trekt'.

Ik heb het idee dat de ABS pomp in werking treedt ??? Is het zo'n gevoel?


Gr 8)

[edit] Er van uitgaande dat je stuurstops ingevet en in orde zijn en je bandenmaat niet groter dan aanbevolen door Volvo [/edit]

ABS pomp is het ook niet , speling kan ik niet ontdekken op welke manier dan ook, ook niet met optrekken.

Bandenmaat is standaard , wielen worden regelmatig gewisseld met voor en achter, en het op het bekende kraken van (te droge ) struurstops lijkt het geluid/trilling helemal niet.
Het is net of de banden willen happen en zo niet helemaal rond gaan, alsof ze telkens een stukje overslaan.

Rene :-\



reneetje

Zo zou je het wel ongeveer kunnen uitleggen , ja

Rene :o

mehn

Citaat van: reneetje op 28-06-2005 00:00:52
Zo zou je het wel ongeveer kunnen uitleggen , ja

Heb/had ik ook. Volgens de garage alles ok, volgens mij niet  ;D

Ik heb nu een veerpootbrug en het is me niet meer opgevallen...misschien moet ik het nu met íets meer snelheid nog eens proberen  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Ik zie opeens in mijn gedachten  3 opgevoerde Volvo's op hoge snelheid de rotonde 3/4 van de verkeerde kant nemen :-X :o


Gr :-\

mehn

Citaat van: thuur op 28-06-2005 09:41:56
Ik zie opeens in mijn gedachten  3 opgevoerde Volvo's op hoge snelheid de rotonde 3/4 van de verkeerde kant nemen

Die van mij is niet opgevoerd

;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 28-06-2005 10:32:34
Citaat van: thuur op 28-06-2005 09:41:56
Ik zie opeens in mijn gedachten  3 opgevoerde Volvo's op hoge snelheid de rotonde 3/4 van de verkeerde kant nemen

Die van mij is niet opgevoerd

;)

Je hebt toch een veerpootbrug? Da's niet helemaal origineel/standaard ;)


Gr 8)

mehn

#8
Citaat van: thuur op 28-06-2005 10:36:10
Citaat van: mehn op 28-06-2005 10:32:34
Citaat van: thuur op 28-06-2005 09:41:56
Ik zie opeens in mijn gedachten  3 opgevoerde Volvo's op hoge snelheid de rotonde 3/4 van de verkeerde kant nemen
Die van mij is niet opgevoerd
;)
Je hebt toch een veerpootbrug? Da's niet helemaal origineel/standaard ;)

Pfff  ;)

edit: Ik heb ook V70 ruitensproeikoppen in de motorkap, heb ik nu een V70?  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ed

Je kunt heel moelijk constateren dat de draagarm versleten is. De voorste rubbers gaan meestal het eerst. Het vervelende is dat je de arm eraf moet halen wil je de speling kunnen constateren. De rubbers vertonen geen speling, maar wordt soepeler. Daardoor kan de sporing veranderen. Ik heb ook tijdens de sleuteldag nadat ik mijn banden voor en achter had omgewisseld een vreemd geluid in bochten. Bleek dat de achteranden die schuin waren afgesleten toch iets teveel van het goede waren. In eerste instantie dacht ik aan de aandrijfas. Ook met inparkeren en ver uitsturen had ik dat. Nieuwe draagarmen, en uitlijnen en het was over.
Goeie tip is Nordicar in HHwaard. Heb ik ze vandaan voor 75 euro!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!