Ik ben Stefan - 1999 v70R awd

Gestart door stefanvanderweele, 11-02-2021 15:02:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

Peultje

#16
Citaat van: V70geRwin op 12-02-2021 11:51:45
Soms wordt de tussen as preventief er tussenuit gehaald, het is namelijk niet het meest robuuste systeem.

Je moet bijvoorbeeld goed op gelijkmatige slijtage van je banden letten omdat dit anders een draaisnelheidsverschil op levert waar je AWD op hard asfalt niet zo goed tegen kan. De visco koppeling grijpt dan aan vanwege het snelheidsverschil maar kan dit niet oplossen en dan gaat de boel wringen, dat is in het terrein of sneeuw geen probleem maar op de weg met veel grip voor de banden wel.

Bovenstaand bericht zou tot verwarring kunnen leiden. In het AWD systeem van onze auto's is tussen de tussenas en het achterdifferentieel een viscokoppeling, een stel platen met siliconenolie ertussen, die voor een niet starre verbinding tussen voor- en achterwielaandrijving zorgdraagt, geplaatst. Dat ding is zo afgesteld dat bij normaal rijden 80% van het vermogen naar de voorwielen gaat en de rest, nooit meer raden, naar de achterwielen. Van op een zeker moment aangrijpen of zo is en kan geen sprake zijn. Bij een verschil in rotatiesnelheid tussen voor en achter, bijvoorbeeld door slippen of bij diameterverschil van de banden, wordt doordat dan de platen in de viscokoppeling met een grotere dan normaal verschillende snelheid gaan draaien de siliconenolie door de wrijving of opgenomen vermogen wat hetzelfde is heet en daardoor visceuzer. Hierdoor geeft dat ding dan meer vermogen door naar de achterwielen. Als het slippen betrof is de tijdsduur meestal vrij beperkt. Dat kan het ding wel hebben. Bij verschillende wieldiameters duurt het echter wat langer, de gehele rijtijd, en daar kan de visco niet tegen en gaat kapot. Hij wordt dan omdat ie continu veel vermogen moet opnemen  godverziekend heet. Kapotgaan bij dat ding houdt in dacht ik dat ie geen vermogen meer doorgeeft en je dus in feite een FWD overhoudt. Bedenk ook dat ons AWD-systeem nooit bedoeld is voor terreinrijden  maar alleen als veiligheidsvoorziening ter verbetering van de wegligging. En natuurlijk om die FWD'ers in de bocht je achterlichten te laten zien en petjes in Golfjes na stoplichten dezelfde aanblik te gunnen.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70geRwin

Citaat van: Peultje op 22-02-2021 00:20:28
Bovenstaand bericht zou tot verwarring kunnen leiden. In het AWD systeem van onze auto's is tussen de tussenas en het achterdifferentieel een viscokoppeling, een stel platen met siliconenolie ertussen, die voor een niet starre verbinding tussen voor- en achterwielaandrijving zorgdraagt, geplaatst. Dat ding is zo afgesteld dat bij normaal rijden 80% van het vermogen naar de voorwielen gaat en de rest, nooit meer raden, naar de achterwielen. Van op een zeker moment aangrijpen of zo is en kan geen sprake zijn. Bij een verschil in rotatiesnelheid tussen voor en achter, bijvoorbeeld door slippen of bij diameterverschil van de banden, wordt doordat dan de platen in de viscokoppeling met een grotere dan normaal verschillende snelheid gaan draaien de siliconenolie door de wrijving of opgenomen vermogen wat hetzelfde is heet en daardoor visceuzer. Hierdoor geeft dat ding dan meer vermogen door naar de achterwielen. Als het slippen betrof is de tijdsduur meestal vrij beperkt. Dat kan het ding wel hebben. Bij verschillende wieldiameters duurt het echter wat langer, de gehele rijtijd, en daar kan de visco niet tegen en gaat kapot. Kapotgaan bij dat ding houdt in dacht ik dat ie geen vermogen meer doorgeeft en je dus in feite een FWD overhoudt.

Ja, hij grijpt idd niet aan, ik had iets duidelijker daarin moeten zijn.
Goed dat je dit even hersteld.

R_Z_B

Hi Stefan, wat een ontzettend gave auto! Veel plezier ermee

Groet, Richard