boordcomputer en bereik tot lege tank

Gestart door LouisVKWD, 02-09-2020 20:29:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LouisVKWD

Vandaag bij een korte rit constateerde ik dat de boordcomputer onjuiste info gaf. Kort geleden getankt en er zou nog zeker ca. 500 km bereik moeten zijn. Computer gaf binnen enkele honderden meters aan: 410-400-390-380. Kortom liep razendsnel terug. Nb. geen lekke tank en brandstofmeter gaf ook de verwachte stand aan (ca. 80% vol). Bij herstart en wederom korte rit liep de stand weer op: 310-320 maar nog steeds veel te weinig. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Wouter1973

Citaat van: LouisVKWD op 02-09-2020 20:29:39
Vandaag bij een korte rit constateerde ik dat de boordcomputer onjuiste info gaf. Kort geleden getankt en er zou nog zeker ca. 500 km bereik moeten zijn. Computer gaf binnen enkele honderden meters aan: 410-400-390-380. Kortom liep razendsnel terug. Nb. geen lekke tank en brandstofmeter gaf ook de verwachte stand aan (ca. 80% vol). Bij herstart en wederom korte rit liep de stand weer op: 310-320 maar nog steeds veel te weinig. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Volgens mij baseert de BC de indicatieve resterende afstand op het verbruik. Als het een korte rit was, was het gemiddelde verbruik vermoedelijk hoger. Daarnaast is het allemaal indicatief natuurlijk.

Noot

Waarschijnlijk is inderdaad het gemiddelde verbruik gereset. Dit kan met de resetknop, maar gebeurd ook automatisch wanneer het totaal gereden km meer is als 9999.

LouisVKWD

Raadsel opgelost. Ik realiseerde me later (auto een paar dagen niet gebruikt) dat ik bij de laatste ritten als een soort koerier allemaal korte ritjes heb gemaakt in mijn woonplaats voor een vereniging. Gemiddelde etc. zal dus ongetwijfeld de reden zijn. Ik sluit dit topic.