laadspanning niet goed

Gestart door Wouter1973, 09-09-2020 09:21:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Omdat ik mijn 850 graag in goede staat aanbiedt toch even een nieuwe topic.
Vanochtend tijdens een rit meerdere malen alle lampjes op het dashboard even kort aan en weer uit. Laadspanning gemeten, en die varieert tijdens het meten tussen de 11,5V en 13,5 V en alles daar tussenin. Je hoort ook dat de motorloop niet helemaal constant is. Kortom, niet goed!! :eusa_wall:
Nou heb ik nog niet zo lang terug een gebruikte dynamo geplaatst, omdat de dynamo daarvoor ook was overleden.
Moet er een nieuwe dynamo in of kan ik de spanningsregelaar los vervangen? Of kan ik er achter komen of massa wellicht niet goed is?

volvobug

Voel eens aan de pluskabel of die warm of zelfs heet wordt net voor de accuklem. Ik had daar laatst mee te maken bij de 10V, krappe 13 volt laadspanning op de accupolen en een warme kabel. Plus en min kabels vervangen en nu weer de volle 14+ Volt laadspanning.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Michaell

Als je er ff een tik op de dynamo geeft met een hamertje en hij is weer stabiel. Dan weet je het. Koolstofborstels versleten.
Dit werkt echter maar 1x!  ;)
Ik gok dat dit het is.

Ik heb exact hetzelfde probleem wat jij hebt ook gehad ongeveer een jaartje geleden. Komt me heel bekend voor. Kwam ermee stil te staan langs de A50 bij Apeldoorn. Door er een tik op te geven door de ANWB monteur met wat startkabels (accu was natuurlijk leeg gereden. Dus auto starte niet meer) kwam ik nog net thuis. Daarna heb ik deze gelijk vervangen.

Persoonlijk ga ik voor nieuw bij dit soort dingen. Niet gebruikt. Je weet nooit de staat ervan. En de juiste en stabiele spanning is erg belangrijk. Het is best wel een klusje om hem te vervangen. Wil je niet op korte termijn weer moeten doen.
Het doet ff pijn. Ik weet het. Ze zijn best duur.  :-[
Maar mijn vorige heeft het ongeveer 22 jaar vol gehouden. In dat opzich valt de prijs dan wel mee.

Ik heb nu een goede aftermarked erin zitten van 100A. Met 5 jaar garantie. Ben er tot nu toe erg tevreden over.
Prijs was gelijk aan de OEM (Bosch).

Hou er rekening mee dat als je een Airco hebt, de dynamo minimaal 80A moet zijn.
Spanningsregelaar en de borstels zijn te vervangen overigens. Maar eruit moet die toch.

Als het de kabels zijn. Check voor roestige stekkers en oppervlakten. Als dat niet het geval is en de kabel heeft een hoge weerstand. Vervangen.   

volvobug

Citaat van: Michaell op 09-09-2020 10:16:58
... Het is best wel een klusje om hem te vervangen. Wil je niet op korte termijn weer moeten doen.
Het doet ff pijn. Ik weet het. Ze zijn best duur.  :-[
Maar mijn vorige heeft het ongeveer 22 jaar vol gehouden. In dat opzich valt de prijs dan wel mee.

Ik heb nu een goede aftermarked erin zitten van 100A. Met 5 jaar garantie. Ben er tot nu toe erg tevreden over.
Prijs was gelijk aan de OEM (Bosch).

Hou er rekening mee dat als je een Airco hebt, de dynamo minimaal 80A moet zijn.
Spanningsregelaar en de borstels zijn te vervangen overigens. Maar eruit moet die toch.

Als het de kabels zijn. Check voor roestige stekkers en oppervlakten. Als dat niet het geval is en de kabel heeft een hoge weerstand. Vervangen.

valt wel mee, als je weet welke bouten waar los moeten heb je hem er in een half uurtje uit.

Spanningsregelaar (is 1 unit met borstels) los vervangen is geen duurzame fix als ook de collector ver ingesleten is, wat normaal gesproken ook zo is. Zie ook https://volvo850forum.nl/index.php/topic,65248.msg1559804.html#msg1559804

Een revisiedynamo vind je wel voor rond de 125 euro.

En met airco moet die 100A zijn volgens mij.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Wouter1973

Dank! Ik ga voor revisie. 380 euro ex BTW voor een nieuwe is me toch wat te gortig.

Ries van de Zilverschuit

Ik heb indertijd een originele revisie-exemplaar van Bosch zelf kunnen scoren. Was toen iets van 175 euro inclusief btw. Ik dacht bij Winparts, maar misschien kun je ze elders ook wel vinden. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Zoepertje

Ik zie dat je uit het oosten komt. Ik heb de mijne een paar maand geleden laten reviseren in Velp (bij Arnhem) voor €120.

Auto- en Elektra Bedrijf M.B. Vermeulen
Een wat oudere man die niks anders doet dan dynamo's reviseren. Bij mij zijn de lagers,koolborstels, spanningsregelaar en nog wat deeltjes vervangen.
Daarnaast is het ding volledig gestraald zodat alle 20 jaar oude olie en meuk er weer af is.
Ik moet de dynamo binnenkort nog een keer inbouwen, maar ga er van uit dat alles goed is.

Misschien niet de voordeligste oplossing, maar op deze manier ben je er wel zeker van dat je je eigen originele Bosch dynamo weer inbouwt i.p.v. willekeurige imitatie delen.




Michaell

Een half uurtje? Damm. Ik was er een halve dag mee bezig.
Maar het was ook mijn eerste keer.  En achteraf gezien was mijn werkvolgorde ook niet echt logisch. Maar dat is meestal voor je 1e keer haha.

Een revisie lijkt mij ook een goede keus. Volgens mij kun je ook terecht bij een Hamu en misschien ook de Brezan voor revisie spul. Ze willen dan wel de oude graag terug (niet direct weggooien dus). Anders betaal je vaak meer. Die gaan ze zelf dan natuurlijk ook weer reviseren voor de volgende klant. Soort van "statiegeld regeling" zeg maar.

Ja, ik wou een 80A Bosch in de 1e instantie. Dus die had ik nieuw besteld. Maar na een week ofzo kreeg ik een mailtje dat die op dat moment niet snel leverbaar was. Dus ik kreeg een keuze:
(1: Wachten tot de Bosch leverbaar was (zou ongeveer 2 tot 3 weken duren)
(2: Ze boden mij een alternatief aan die op voorraad was en dus morgen binnen zou moeten zijn voor dezelfde prijs. Deze van het huismerk was alleen 100A.

Ik heb de auto nodig voor mijn werk. Dus ik kon eigenlijk niet nog eens 2 weken wachten. Dus ik ging voor deze.
Bonus was ook dat hier 5 jaar garantie op zat. De Bosch had maar 2 jaar garantie.
Het was geen goedkoop ding. Dus dat voelde wel goed kwa de te verwachte kwaliteit zeg maar. En nog eens 3 jaar extra garantie. mwoa. Dat durf ik wel aan.
En eenmaal binnen kwam het ook niet over als Chinese rotzooi zeg maar. Dik aluminium en zwaar kwa gewicht. De klemmen enzo zagen er ook rubuuster uit dan de Bosch die ik had (goed. hij kan ook 20A meer geven).

Maar zal deze ook 22 jaar meegaan? De tijd zal het leren. Maar dan heb ik denkik deze auto niet meer (alhoewel...  Het is Zweeds staal ipv Duits plastic :eusa_think:).

Laat ons ff weten hoe het afloopt.  :)

Miyel

Citaat van: Miyel op 11-11-2018 16:41:24
Misschien interessant voor de knutselaar; Ik heb mijn dynamo zelf gereviseerd.
Onderdelen besteld bij Rotor in Alkmaar, destijds €47,50 incl. BTW, set bestaande uit spanningsregelaar, lagers en sleepring.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Wouter1973

Inmiddels via mijn vaste garage een 'mannetje' gevonden in Zutphen die reviseert. Hopelijk is het daarmee opgelost!