Ervaringen met OBD2 apparatuur

Gestart door BobaFett, 28-06-2005 18:48:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jash

Hoi !

ik heb onlangs het bouwpakket van DIL gekocht, gebouwd,  en vandaag geprobeerd om met OBDscanmaster for mOByDick geprobeerd om iets uit  mijn roffel te lezen.
ik krijg wel :
- port 1 com ready
- Chip version CE90C2600v106
- interfase is ready
- connection to ECU :OK
- protocol ISO 9141-2 ,
- mode 01 init, current diagnostics data
- mode 03 init, Diagnostic Trouble Codes
- mode 07 init, Pending Diagnostic Trouble Codes
- Mode 09 init, vehicle information
:)
en alles met groene vinkjes. Maar dan wordt het stil.... ??? geen DTC's dat kan natuurlijk :-[ maar ik kan geen sensorwaardes binnenhalen en de tellers km rpm temp geven na een korte tijd een error melding :-[

weet iemand hier meer van of raad mee??  ik ben er nog maar net mee begonnen en moet me nog wel verdiepen in de materie zoals dat heet... heeft iemand ervaroing met een Roffel V70 uit 1997 en het bouwpakket van DIL (Elektuur) en een softwarepakket wat werkt ????

ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties !

jash

Ronbroek

Citaat van: Bruno V op 01-05-2008 19:39:59
Citaat van: llinssen op 01-05-2008 11:56:07
PS waar lees jij de OBDII codes mee uit?


Met een OBD2 scanner die op E-bay wordt verkocht voor een schijntje en heel goed functioneert.



Wat kan hij wel en niet ?

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

confruo


elmarconi

--
Autogas Inside . . .

Bruno V

#19
Dan zal het toch een ander type van deze reeks zijn (alhoewel ik toch denk dat het perfect moet werken), want de mijne werkt dus probleemloos. Zeer gemakkelijk, plug en play zeg maar.
Hij kost slechts nieuw een kleine 15 pond op e-bay + verzending.
hij wordt o.a. speciaal voor Volvo verkocht, maar OBD2 is toch gewoon een standaard. Ik denk dat deze tool dus op alle OBD2 auto's gewoon werkt.
LINK
- Volvo C70 Convertible 2.4 T (18" Triton's)
- Volvo V50
- MGF '180' VVC

Ronbroek

Volvo ODBII is volgens mij een speciaal gevalletje.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Bruno V

#21
Best mogelijk dat er in een Volvo nog extra "manufacturer specific codes" worden gebruikt, maar OBD2 blijft OBD2 voor de generic codes, en nogmaals, het werkt gewoon perfect, geen probleem. Voor de prijs moet je alvast niet laten.
De firma die dit verkoopt is BTW een firma uit Hong-Kong. Misschien dat dit laatste de prijs verklaart.
- Volvo C70 Convertible 2.4 T (18" Triton's)
- Volvo V50
- MGF '180' VVC

confruo

Citaat van: Ronbroek op 01-05-2008 21:37:08
Volvo ODBII is volgens mij een speciaal gevalletje.

Ik dacht dat het op zich ODBII standaard doet, maar dat iedere fabrikant "uitbreidingen" kan maken.
Daar is ook al één en ander over geschreven hier, ff zoeken

Bruno V

#23
Klopt, daar ben ik zelfs vrij zeker van.  ;)
Welke codes extra worden gebruikt in een volvo weet ik niet, maar normaal gezien is het zo dat de OBD2 codes als volgt zijn opgebouwd :

bv. P0202
- De eerste letter kan zijn B=body, C=chassis, P=Powertrain, U=network
- Het eerste cijfer is ofwel een 0=generic, of een 1= Manufacturer specific. (deze 1-codes kan deze tool echter perfect lezen)
- Het tweede cijfer kan zijn 1&2=fuel & air metering, 3=ignition system or engine misfire, 4=aux. emission controls, 5=Vehicle speed control & Idle controls, 6=computer output circuits, 7&8= transmission controls
- De laatste 2 cijfers geven de code van de fout weer, die kan opgezocht worden in een lijst.

Deze tool leest dus alleen maar, en kan foutcodes wissen o.a., maar een echte diagnostic tool is het uiteraard niet.
Voor het MG-Rover gamma heb ik bv. de officieele uitlees computer, en die kan uiteraard 1000X meer dan zo'n tool. De prijs is echter in de zelfde orde van grote een veelvoud. In die optiek, vind ik deze tool dus prijs/kwaliteit, super. Ik vind het sterk, dat deze tool hier trouwens nog niet bekend is. Het feit dat ik continu op ebay.co.uk rond dwaal (voor MG onderdelen) is misschien de reden dat ik op dag 2 toen ik mijn Volvo pas had, deze tool al in bestelling had.  ;)
- Volvo C70 Convertible 2.4 T (18" Triton's)
- Volvo V50
- MGF '180' VVC

thuur

Citaat van: Ronbroek op 01-05-2008 21:37:08
Volvo ODBII is volgens mij een speciaal gevalletje.

Sterker nog, de OBDII in de Volvo's tussen 95 en 2000 is niet eens OBDII (op de stekkeraansluiting na).


Gr ;)

Eugene

Citaat van: thuur op 04-05-2008 01:02:00
Citaat van: Ronbroek op 01-05-2008 21:37:08
Volvo ODBII is volgens mij een speciaal gevalletje.

Sterker nog, de OBDII in de Volvo's tussen 95 en 2000 is niet eens OBDII (op de stekkeraansluiting na).


Gr ;)

Wat is het dan wel?

Vanaf MY99 moeten de auto's worden uitgelezen aan de Vida kast ipv de systeem tester, dus zou 99-08 ook geen OBD2 zijn op de aansluiting na......

http://www.scantool.net/products/product_info.php?cPath=8_6&products_id=45

Dit zou ook gewoon voor Volvo's werken, heb dit namelijk specifiek gevraag aan hun "helpdesk". Staan wel een heleboel protocols bij, waarmee dat programma werkt.

If it's not blown, it sucks...

-D©©©L-

#26
Heb je er ook bij vermeld dat het gaat om een auto met een europese ECU ? 
De amerikaanse versie heeft namelijk -wel- een obd2 implementatie (al is dat erg beperkt, alleen het wettelijk minimum). Dat is ook de basis van de grote spraakverwarring en uitspraken als "Hij staat wel in de lijst" en "Ze zeggen dat ie volvo vanaf 1996 ondersteund".

Dit is dus wat ik bedoel:

http://www.scantool.net/?mode=displayCV&make=Volvo


thuur

Citaat van: Eugene op 04-05-2008 11:04:41
Citaat van: thuur op 04-05-2008 01:02:00
Citaat van: Ronbroek op 01-05-2008 21:37:08
Volvo ODBII is volgens mij een speciaal gevalletje.

Sterker nog, de OBDII in de Volvo's tussen 95 en 2000 is niet eens OBDII (op de stekkeraansluiting na).


Gr ;)

Wat is het dan wel?


Strikt en technisch genomen is het OBDI op een OBDII stekker. Uiteraard is dit heel eenvoudig om in een apparaatje te bouwen: je hoeft alleen maar het aantal knippers te tellen. OBD 1.5 zou ook een mooie naam zijn..


Gr ;)

Ludo

Citaat van: thuur op 04-05-2008 18:11:41
Strikt en technisch genomen is het OBDI op een OBDII stekker.

dat weet ik nog zo niet.
ben wel eens benieuwd welke componenten je zelf kan aansturen hiermee.
OBDI heeft volgens mij véél meer mogelijkheden.

Eugene

Citaat van: -D©©©L- op 04-05-2008 11:11:22
Heb je er ook bij vermeld dat het gaat om een auto met een europese ECU ? 

Nee, dat heb ik er niet bij gemeld. Hebben wel 30 dagen "niet goed geld terug", maarja.. de boel moet wel dan uit amerika komen er weer terug erheen.


If it's not blown, it sucks...