C70 C Audio

Gestart door Misha, 07-11-2020 15:47:50

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Hoi allemaal,
Ik wilde een andere unit in de C70 zetten, een die wat meer bij de tijd is. Ik vond het geluid ook niet echt mooi
Dus 2DIN, Android Auto, NAV etc.  Leuke unit gevonden, het Volvo-naar-ISO stekkertje ertussen:  werkt prima, maar geen geluid...
Beter bestuderen van de connector : het lijkt erop dat er geen speakerbedrading  in de connector(s) zitten.
In de smalle zit alleen geel/zwart.
Er zat wel een kabel in de AMP uitgang op de SC805.

Vraag is dus :
1. Is dit een andere kabelboom voor de versterker en is dat gewoon weer terug te bouwen naar de standaard-zonder-versterker kabelboom ?
2. Waar zou die versterker dan moeten zitten in de C70 cabrio ?

Groet,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

)()()sT

De versterker (4x100w) zit links in de kofferbak :)

Misha

Citaat van: )()()sT op 07-11-2020 16:02:31
De versterker (4x100w) zit links in de kofferbak :)

Hi Joost !

En zit er dan een andere kabelboom nu tussen of zo die er er tussen weg kan halen en het kan aansluiten als "normaal"  dat je weet?

Misha

Ik denk dat ik hier tegenaan loop :

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=57802

Ik vermoed dan alleen dat die versterker naar de gallemiezen is want er komt echt geen goed geluid uit.
:eusa_boohoo: :eusa_boohoo:

Geklooi weer, ik had even in het weekend een radio willen inbouwen...

V70geRwin

Als je de originele versterker wil gebruiken dan heb je een verloopje nodig van de pre-out van je nieuwe radio naar die ronde din stekker, die loopt naar de versterker achterin.

Misha

Citaat van: V70geRwin op 07-11-2020 19:45:01
Als je de originele versterker wil gebruiken dan heb je een verloopje nodig van de pre-out van je nieuwe radio naar die ronde din stekker, die loopt naar de versterker achterin.
Ha Gerwin, thx.
Nee, hoeft niet persé, ik zou het liefst zonder doen.

Ik weet alleen niet of er als ik ga zoeken nog de originele bedrading tegenkom en of hier dus een optie-kabelboom tussen geklikt zit.

)()()sT

Citaat van: Misha op 07-11-2020 16:36:01
Hi Joost !

En zit er dan een andere kabelboom nu tussen of zo die er er tussen weg kan halen en het kan aansluiten als "normaal"  dat je weet?

Pfoe,
Ik weet niet hoe dat zit in een C. Normaliter hadden die dingen een best geluid, de cabrio die Ronald nu heeft had echt een goed geluid, met subwoofer in de achterbank. Succes!

T5-4life

Geen antwoord op je vraag maar wel wat algemene info.
Bij de meeste C70's zijn de tweeters in het dashboard en de onderste speakers in de portieren kapot.
Dan klopt er niet veel meer van het oorspronkelijk bedachte geluidsbeeld.
Soms (2 x meegemaakt) geeft een speaker in het zijscherm ook een storing op alle andere speakers.

C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

Misha

Citaat van: T5-4life op 08-11-2020 09:32:18
Bij de meeste C70's zijn de tweeters in het dashboard en de onderste speakers in de portieren kapot.
Dan klopt er niet veel meer van het oorspronkelijk bedachte geluidsbeeld.
Soms (2 x meegemaakt) geeft een speaker in het zijscherm ook een storing op alle andere speakers.

1 tweeter is inderdaad defekt heb ik gemerkt, rest van de speakers lijkt in orde. Eens kijken waar ik een tweeter kan scoren.

Achterin ligt een woeste versterker van maar liefst 4 x 60W :

en in ieder geval is het vuile werk nu gedaan van de audio inbouw (DAB antenne, USB aansluitingen, GPS / Glonass antenne weggewerkt en microfoon voor de carkit. 
Dan scoor ik wel een adapter voor de headunit en hoef ik alleen nog maar te klikken :)

Overigens : al dat plastic is inmiddels wel redelijk vergaan zeg..

V70geRwin

Onderschat die versterker niet hoor, is goede kwaliteit en makkelijk beter dan een losse radio.
Als de installatie net zo is als in de V dan ligt er idd een lus naar de versterker toe, even verder naar achter zoeken naar bekabeling achter de radio, dan kan je de speakers direct aan de head unit koppelen.

T5-4life

Volgens mij gaat het audiosignaal rechtstreeks naar de versterker. Aan de linkerkant. Daarna zowel links als rechts naar alle speakers.
C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

Misha

Citaat van: V70geRwin op 08-11-2020 17:16:25
Onderschat die versterker niet hoor, is goede kwaliteit en makkelijk beter dan een losse radio.
Als de installatie net zo is als in de V dan ligt er idd een lus naar de versterker toe, even verder naar achter zoeken naar bekabeling achter de radio, dan kan je de speakers direct aan de head unit koppelen.
Die kon ik niet vinden, wellicht dat de C70 nooit anders is geleverd dan zo ?

V70geRwin

Citaat van: Misha op 08-11-2020 18:17:55
Die kon ik niet vinden, wellicht dat de C70 nooit anders is geleverd dan zo ?

Dat zou kunnen, ken de audio van de C serie niet zo goed.
Maar dan nog moet er ergens een signaal naar de versterker lopen....

Misha

Er zit schot in..

Ik heb inmiddels een mooi verloop gevonden :

https://mbcaraudio.nl/actief-systeem-adapter-volvo/acv-actief-systeem-adapter-volvo.html

De 2 defekte tweeters was een ander verhaal. Voor in de voorkant zijn ze eigenlijk niet te vinden, achter gaat wel.
Ik heb eens wat zitten kijken, en het is eigenlijk dezelfde tweeter als ik de componentjes inspecteer  maar die van de voorkant zit in een kunststof frame.
Met wat beleid werk je de tweeter er zo uit, en dan is het 1:1 dezelfde als achter.

Ik heb er dus 2 voor achter besteld, en er in van  in het kunststof houdertje voor voorkant geklikt.
Dan moet je alleen nog even de aansluitkabel eraf knippen en de + en - solderen en klaar ben je.

V70geRwin

Er is toch een ronde din stekker  ;)