commandant 4,

Gestart door inny, 29-06-2005 21:17:24

Vorige topic - Volgende topic

inny

Hallo allen,

Ik heb commandant 4 gekocht om wat doffe plekken van mijn rode roffel wat op te poetsen...om het goed af te ronden turtle wax voor een nabehandeling.

Vraag:

-hebben jullie tips over het gebruik van commandant 4? (ik heb een proefstukje gedaan, effect geweldig maar hele rode lap...) wanneer is het schadelijk?

-is het verstandig om je hele auto ermee te doen?  

-Is het raadzaam dakrailing te verwijderen? (is dat makkelijk te doen, kan je wel mooi onder de randjes komen..)

Alvast bedankt!

Groet Inny

thuur

Niet in de zon! Slaat wit uit, droogt meteen op en is heel moeilijk weer goed te krijgen.

Even laten drogen voordat je het uitwrijft. Goed uitwrijven en absoluut een schone doek gebruiken. Je hebt een flinke doek nodig, zodra er wat spul in de doek komt gaat het wegwrijven moeilijker, dus je hebt vaak een schoon stuk nodig.

Niet al te hard duwen, hoe harder je duwt, hoe hoger de polijstende werking. Alleen hard duwen waar de lak echt slecht is.

Als je metallic lak hebt, verzeker je ervan dat op het blik staat dat het daarvoor geschikt is (de oude Commandant 4 is dat dus niet!)

Vooral de gebieden doen die veel in de zon hebben gestaan: dak, motorkap, kofferklep (?) en de randjes langs de zijkanten. Ook mooi: krassen achter de deurgrepen ;)

En uiteraard overal waar de lak bekrast is, bijgewerkt, dof of verschoten.

Ik heb een keer een hele auto gedaan (die paste weliswaar in je binnenzak, maar heeft me toch een hele zaterdag gekost).. :P Maar het resultaat was er naar! 8)

Dakrails e.d. hoef je niet te verwijderen, gewoon de witte 'veegselen' goed wegpoetsen op het rubber en plastic. Dat beetje wat je kunt meenemen door de rails weg te nemen zie je toch niet als de rails er weer op zit ;)

Suc6 en veel plezier! ...wax on... wax off.... wax on....

Gr ;D

HJ850

Mooi antwoord, ik zat met zelfde vraag!

Alleen weet iemand hoe ik nu zeker weet dat ik wel of geen metellic lak heb??

Kleurcode op plaatje onder motorkap is helaas onleesbaar op de plek waar volgens boekje de kleurcode staat. Ik heb van vorige eig. wel een bijwerkstift gekregen, maar vertrouw er nog niet op dat dit precies de juiste is of iets gelijkens. Dus daar durf ik niet op af te gaan.

M a r c

Dat zie je toch meteen of je mono- of metalliclak hebt  ???
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

inny

hallo,

al vast wel heeel dom zijn maar: wat is nu het verschil tussen metallic en andere lak?, hoe zie je het verschil? (volgens mij roepen veel mensen maar dat ze metallic hebben terwijl ze het verschil niet weten...)

Op mijn pot commandant 4 staat niets over metallic of andere laksoorten? (het enige wat erop staat is dat het geen siliconen bevat....)

Groetjes Inny (die over 2 weken op vakantie gaat en daar eens lekker op zijn gemak gaat poetsen! 8))

daytonawim

ik gebruik zelf commandant 5 op mijn rode volvo, en kan niet anders zeggen MOOI :-) is ie er van geworden.

Ps hoe hoger het nummer hoe fijner de polijspasta is !!!

Metalic lak bestaat uit 2 delen namelijk (1) de kleur met toevoeging van metalic deeltjes en (2) de blanke lak die zorgt voor de hoogglans.
Als nu de blanke lak beschadigd of word weggepoetst dan wordt de lak dof en lelijk.

Een normale basis lak wordt na verloop van tijd lelijk door weersinvloeden en uitstoot van b.v. auto's en industrie, deze lak kan je weer mooi krijgen met behulp van polijspasta's zoals commandant.
Maar de lak wordt ook hier steeds dunner :-(
Er zijn ook auto's die over hun basislak een blanke lak laag hebben zitten ( vaak amerikaanse autos')
hiervoor geld hetzelfde als een metlic lak !!!

Met poetsen gebruik altijd (veel) schone en zachte doeken, maak draaiende bewegingen, en pas op met rondigen en uiteinden van carosserie delen ( lak vaak dunner en wordt intensiever gepoetst.
Mijn tip is gebruik de commandant nr 5 en een hele goede autowax voor het afmaken.

Wat je beslist niet moet doen is op een punt effe lekker gaan boenen !!!!!!, want dat blijf je zien, dat geld ook voor de z.g. scratch removers ( erg slechte ervaringen mee )

Nou veel sucess :-) en prettige vakantie

elianmars

Metallic lak is goed te onderscheiden van "gewone" lak, hoor.
Zoals de naam al zegt, in metallic lak zitten hele kleine metaaldeeltjes. Die glimmen heel erg (als je wagen schoon is, tenminste  ;D ), waardoor je echt het verschil wel ziet met niet-metallic lak.

elianmars

Citaat van: daytonawim op 10-07-2005 13:12:50
ik gebruik zelf commandant 5 op mijn rode volvo, en kan niet anders zeggen MOOI :-) is ie er van geworden.

Ps hoe hoger het nummer hoe fijner de polijspasta is !!!

Metalic lak bestaat uit 2 delen namelijk (1) de kleur met toevoeging van metalic deeltjes en (2) de blanke lak die zorgt voor de hoogglans.
Als nu de blanke lak beschadigd of word weggepoetst dan wordt de lak dof en lelijk.

Een normale basis lak wordt na verloop van tijd lelijk door weersinvloeden en uitstoot van b.v. auto's en industrie, deze lak kan je weer mooi krijgen met behulp van polijspasta's zoals commandant.
Maar de lak wordt ook hier steeds dunner :-(
Er zijn ook auto's die over hun basislak een blanke lak laag hebben zitten ( vaak amerikaanse autos')
hiervoor geld hetzelfde als een metlic lak !!!

Met poetsen gebruik altijd (veel) schone en zachte doeken, maak draaiende bewegingen, en pas op met rondigen en uiteinden van carosserie delen ( lak vaak dunner en wordt intensiever gepoetst.
Mijn tip is gebruik de commandant nr 5 en een hele goede autowax voor het afmaken.

Wat je beslist niet moet doen is op een punt effe lekker gaan boenen !!!!!!, want dat blijf je zien, dat geld ook voor de z.g. scratch removers ( erg slechte ervaringen mee )

Nou veel sucess :-) en prettige vakantie

Commandant moet je niet met draaiende bewegingen gebruiken (staat ook op het blik).
En een waxlaag er na is een must, want met commandant haal je alle bescherming van je lak weg.

daytonawim

Commandant moet je niet met draaiende bewegingen gebruiken (staat ook op het blik).
En een waxlaag er na is een must, want met commandant haal je alle bescherming van je lak weg.
Citeer

Je kan best gelijk hebben, op beide blikken staat "wrijven"  maar niets over "draaiende bewegingen"

elianmars

Dit staat op het blik C4 ,wat ik hier thuis heb staan:

"Eerst de wagen wassen . Daarna met een zachte doek het lakwerk met Cleaner reiningen, door te wrijven met krachtige, rechte streken in de lengteriching van de wagen, tot alle aanslag verdwenen is en oude glans weer terugkeert. Nadien met een schone doek nawrijven."

Nu heb ik dat blik al een poosje in huis, misschien dat het inmiddels niet meer nodig is?

daytonawim

mijn blik is toch ook al niet zo jong en de NR.5 is eigenlijk nieuw.

toch vreemd, mischien heeft een poets expert hier nog een mening over :-)

HJ850

Citaat van: inny op 10-07-2005 12:55:33

Op mijn pot commandant 4 staat niets over metallic of andere laksoorten? (het enige wat erop staat is dat het geen siliconen bevat....)

Op de pot Commandant4 die ik hier heb precies het zelfde: 'bevat geen siliconen'. Niets over metllic lak.
???
Dus geschikt voor metellic of niet? Ik zou haast dneken van wel.

Aan de omschrijving te zien in andere reaktie heb ik dus metellic lak :),

Nu heb ik ook nog een bus blanke lak staan (heb hiervoor een Amerikaan gereden).
Na Commandant 4 blanke lak spuiten of met wax aan de gang??

thuur

Na C4: wax!

Blanke lak zal niet pakken omdat je de C4 nooit helemaal weggepoetst krijgt ;)

Als ze bij Commandant de tekst er niet opzetten en je het dus gebruikt dan zal het wel goed zijn. Tenslotte zullen ze weinig zin hebben om iedere metallic-auto te laten overspuiten wat behandeld is :P

Gr 8)