RIP kit met LPI?

Gestart door The_former_saint, 26-12-2020 19:25:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The_former_saint

Ik was van plan mijn turboslangen te vervangen, en ik overweeg om meteen een DO88 rip kit aan te schaffen. Maar nu was ik onder mijn motorkap aan het kijken, en ik vraag me af of de LPI injectoren niet in de weg zitten... Heeft hier iemand ervaring mee?

Chris

#1
Citaat van: The_former_saint op 26-12-2020 19:25:11
Ik was van plan mijn turboslangen te vervangen, en ik overweeg om meteen een DO88 rip kit aan te schaffen. Maar nu was ik onder mijn motorkap aan het kijken, en ik vraag me af of de LPI injectoren niet in de weg zitten... Heeft hier iemand ervaring mee?

Jep, daar bestaat een speciale set voor. Die heeft een andere pijp over het blok bestaande uit 2 delen. Ik heb hem in mijn R zitten omdat dit voorheen een auto met LPI was (oude V70R van Joost).


The_former_saint

Deze buis dan?
De DO88 buis past niet?

Chris

Citaat van: The_former_saint op 26-12-2020 19:50:26
Deze buis dan?
De DO88 buis past niet?

In mijn R zit ook een DO88 set. Joost heeft voor zijn CY nu ook een DO88 set, maar dat is een buis uit 1 geheel met wel ongeveer dezelfde loop. Ik heb me laten vertellen dat die tweedelige speciaal voor auto's met LPI is.

The_former_saint

Alleen is de 2 delige buis niet meer te koop bij European tuning.
Ik had liever een do88 set, bij de 2 delige buis is de stationaire toerentalregelaar ook niet meer afgedekt...

)()()sT

#5
Het wordt lastig... bij sommigen past het echt nèt er tussendoor, maar vaker lukt het niet.
Idd had ik die 2-delige buizen van ET, en zelfs daarmee was het nog best passen en meten toen in de auto die Chris nu heeft. Optie zou zijn om een set te kopen en die bovenste te ruilen met iemand die gewoon benzine rijdt nu. Chris heeft dus mijn vorige R, ik weet dat Triton de setup ook had in de inmiddels gesloopte T-5R.

Citaat van: The_former_saint op 26-12-2020 19:50:26
Deze buis dan?
De DO88 buis past niet?

Dat is dus mijn ex-R :)

Sbv

Bij Triton(Andre) zit deze set er weer gewoon in. Hij rijdt weer op benzine inmiddels

de Boeing

#7
Ik heb een "over het blok" buis aangepast van een B5244T5 motor, deze past precies mooi tussen de gaskabel en de lpi injectoren door:



https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.msg1734640.html?PHPSESSID=aa56f99d69f6e069ea8c15371e456780#msg1734640

maar de uitlaathoek van mijn K24 turbo is ook net iets anders dus of het met standaard turbo ook werkt?!
en let wel: deze buis moet je dus afzagen en met een 65 graden (dacht ik) bocht aansluiten op je intercooler.

Deze buis is er ook in alu variant (S60R) waardoor ik hem hopelijk op het afgezaagde stuk beter kan vastklemmen (ligt zelfs al klaar maar lijkt toch net nog iets anders qua vorm ...en staat dus nog steeds op mijn to-do lijst ... )

NinaPaul

De LPG injectoren worden niet altijd op dezelfde plaats gemonteerd, houd daar rekening mee.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Dionvr

Bij mij zat de ripkit er af-fabriek al op (1994) en was de 5e injector schuin in het spruitstuk geplaatst, daardoor kon die er net tussendoor. Meten (en passen) = weten... Op voorhand kan niemand zeggen of het wel of niet gaat passen in jouw situatie.

)()()sT

Mijn 854 T-5 uit '93 had dat ook. Daar waren inderdaad de injectoren heel schuin ingeboord.
Vaak zie je dat wanneer de auto geen rip-kit had en dus de injectoren "gewoon" zijn geplaatst, het heel lastig is de buis er tussendoor te krijgen. Bij Leon paste het toentertijd net wel.
Het wordt dus passen en meten, of die LPi-versie kunnen monteren zoals ik in mijn V70R had. Inmiddels rijdt ie dus op benzine ;)




maartendeb

#12
Hoi :) Die "2-delige" set die ET destijds aanbood, is samengesteld uit losse Do88 componenten. Zie foto in attachment (hopelijk lukt dat).

Net even opgezocht op de Do88 site, zou zoiets moeten zijn (disclaimer: die reducer slang is een gokje):

45 graden buis 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/aluminiumpipe-45-degree-25quot-63mm.html
90 graden buis 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/aluminiumpipe-90-degree-25quot-63mm.html
45 graden slang 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/silicone-hose-black-45-degree-25quot-63mm.html
Koppelslang (1 hump) 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/silicone-hose-black-hump-25quot-63mm.html
Reducer slang 2,5" -> 1,75" (dit is dus een gokje, ik weet de diameter van de turbo outlet niet): https://www.do88.se/en/artiklar/silicone-hose-black-175-25quot-45-63mm.html

edit: slangklemmen vergeten. Zoiets? (ook gokje)
5x zoiets als slangklem: https://www.do88.se/en/artiklar/hose-clamp-dd-50-70mm_12mm-w4.html
1x iets kleinere slangklem voor op de turbo: https://www.do88.se/en/artiklar/hose-clamp-d-32-50mm_9mm-w4.html

maartendeb

#13
Citaat van: The_former_saint op 26-12-2020 20:02:23
Ik had liever een do88 set, bij de 2 delige buis is de stationaire toerentalregelaar ook niet meer afgedekt...

Bij het samengestelde setje ligt het er een beetje aan hoe je die 45 graden hoek buis over het blok laat lopen of het kapje op de stationairregelaar past of niet. Daar zit wel wat speelruimte in. Maar goed zal echt liggen aan hoe je gasinjectoren geboord zijn. Bij mij paste het kapje destijds nèt niet.

The_former_saint

Bedankt voor de reacties allemaal!
Het is heel goed om weten dat ik die 'lpi-bovenbuis' in aparte stukken kan bestellen.
Bij mij staan de injectoren recht omhoog, dus het is inderdaad niet zeker dat het zou passen, en dat is natuurlijk wel een risico...  :eusa_think: