2x ( intussen 3x) niet starten in 2 weken

Gestart door Dazzle, 09-01-2021 10:24:27

Vorige topic - Volgende topic

Dazzle

Op 2e kerstdag wilde mijn V70 2.5T ( MT, 1997, 344d km) niet starten ( startmotor ging wel rond, maar motor sloeg niet aan). ANWB gebeld ( was er lekker snel, want niemand  :eusa_shifty: op de weg natuurlijk) en die ging de route af ( brandstofpomp ok, benzinetoevoer ok, accu ok, bobine vonkte.) Uiteindelijk bij bougies aangekomen. kabel los gemaakt en kijken of t vonkte (hopelijk leg ik t nog goed en logisch uit) en daar startte hij wel. Conclusie ANWB was;  waarschijnlijk vervuiling in brandstof, dus advies was, een cleaner erin en wat "steviger" rijden ( ik rijd wel te vaak kleine stukjes). Dus dat gedaan. 2 weken geen problemen. Auto rijdt ( (ook hiervoor )prima, geen hikken, bonken, vermogensverlies etc.

Gisteren, wilde net van mijn weekend gaan genieten, zelfde verhaal; niet starten. Dus maar weer gebeld naar de ANWB. Weer de route en bij controle bobinekabel was conclusie: geen vonk. Ok, dat is dus iets anders dan vorige keer. Daarna wilde hij de bobine doormeten, dus kabel er terug op en proberen te starten en toen startte hij dus wel. Doormeten had toen geen zin meer blijkbaar, want hij startte.  Conclusie volgens ANWB dat dit wellicht vorige keer ook hiermee van doen had  :eusa_think:. Nu was t advies om preventief eea te vervangen waaronder bobine en toerentalsensor.

Tja, geen probleem om dat te gaan vervangen, maar is t dan idd verholpen. Foutcodes zijn er overigens niet.
Dus vraagjes die dan te binnen schieten;
Heeft t probleem van 2e kerstdag ook echt hiermee van doen?
Is vervangen van deze 2 onderdelen nodig (kan wellicht nooit kwaad) en zoja, afdoende? Of beter om ook andere sensoren (nokkenas bijv) mee te pakken? ( rotor, verdeelkap, bougies en kabels zijn 7d km geleden vernieuwd).

En bij vervangen, welke merken zijn dan aan t raden? Want ik lees dat bepaalde merken voor bepaalde onderdelen beter zijn voor onze Volvo's ( bijv bougies Volvo en kabels Bougicord, wat ik overigens ook nu erin heb zitten). Of kunnen bij de geadviseerde te vernieuwen onderdelen ook andere, (misschien goedkopere)  merken erin, zonder problemen?

Adviezen zijn erg welkom.....

arjenT5R

Klinkt als nokkenas sensor probleem dat is het eerste wat in me op komt.

Maar check ook zeker relais 103 en de brandstofpomp eens.
Relais 103 gewoon er uit trekken en open halen. Zitten er scheurtjes in de solderingen dan weet je genoeg.

Niet starten en dan een cleaner in de tank gooien is natuurlijk compleet kolder!

En koop geen pro parts Zweden of scanpech dat is zooi!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

gero

Citaat van: Dazzle op 09-01-2021 10:24:27
Op 2e kerstdag wilde mijn V70 2.5T ( MT, 1997, 344d km) niet starten ( startmotor ging wel rond, maar motor sloeg niet aan). ANWB gebeld ( was er lekker snel, want niemand  :eusa_shifty: op de weg natuurlijk) en die ging de route af ( brandstofpomp ok, benzinetoevoer ok, accu ok, bobine vonkte.) Uiteindelijk bij bougies aangekomen. kabel los gemaakt en kijken of t vonkte (hopelijk leg ik t nog goed en logisch uit) en daar startte hij wel. Conclusie ANWB was;  waarschijnlijk vervuiling in brandstof, dus advies was, een cleaner erin en wat "steviger" rijden ( ik rijd wel te vaak kleine stukjes). Dus dat gedaan. 2 weken geen problemen. Auto rijdt ( (ook hiervoor )prima, geen hikken, bonken, vermogensverlies etc.

Gisteren, wilde net van mijn weekend gaan genieten, zelfde verhaal; niet starten. Dus maar weer gebeld naar de ANWB. Weer de route en bij controle bobinekabel was conclusie: geen vonk. Ok, dat is dus iets anders dan vorige keer. Daarna wilde hij de bobine doormeten, dus kabel er terug op en proberen te starten en toen startte hij dus wel. Doormeten had toen geen zin meer blijkbaar, want hij startte.  Conclusie volgens ANWB dat dit wellicht vorige keer ook hiermee van doen had  :eusa_think:. Nu was t advies om preventief eea te vervangen waaronder bobine en toerentalsensor.

Tja, geen probleem om dat te gaan vervangen, maar is t dan idd verholpen. Foutcodes zijn er overigens niet.
Dus vraagjes die dan te binnen schieten;
Heeft t probleem van 2e kerstdag ook echt hiermee van doen?
Is vervangen van deze 2 onderdelen nodig (kan wellicht nooit kwaad) en zoja, afdoende? Of beter om ook andere sensoren (nokkenas bijv) mee te pakken? ( rotor, verdeelkap, bougies en kabels zijn 7d km geleden vernieuwd).

En bij vervangen, welke merken zijn dan aan t raden? Want ik lees dat bepaalde merken voor bepaalde onderdelen beter zijn voor onze Volvo's ( bijv bougies Volvo en kabels Bougicord, wat ik overigens ook nu erin heb zitten). Of kunnen bij de geadviseerde te vernieuwen onderdelen ook andere, (misschien goedkopere)  merken erin, zonder problemen?

Adviezen zijn erg welkom.....

Ik heb dat ook gehad met de Volvo 850 , ik ging naar mijn werk (niks aan de hand) na mijn werk wou de Volvo niet starten, ANWB  erbij , heel de traject afgelopen ( van bougieskabels tot aan de verdeelkap etc.) , zelfs de  Benzine pomp was   OK ( volgens de ANWB), de benzinepomp was  OK zei de beste man van de ANWB, uiteindelijk werd ik toch weggesleept naar de Volvo garage.
Ze hebben uiteindelijk de benzinepomp vervangen + relais 103 .was een duur grapje.

V70geRwin

Relais 103 en benzinepomp zijn zeker verdacht.
Antennering kan ook nog aan het rallen zijn...

Kan je zelf uitlezen?
Anders eens kijken of er foutmeldingen zijn.

Dazzle

Dan moeten we op onderzoek uit.  Ik zal vh weekend dat relais 103 eens openmaken.
Hoe kan ik checken of de benzinepomp nog goed is?  Ik heb er dus nog wel mee kunnen rijden......
Want tis idd niet goedkoop om alles preventief te gaan doen. Maar als t nodig is om uit te gaan sluiten....

Ik weet niet of dit iets kan zijn, maar schoot me net te binnen. Sinds eind vorige week staat telkens de TRACS op OFF bij koude start. En moet m dus telkens handmatig weer aan zetten. 3 weken geleden wel andere remmerij erop gezet. Misschien iets mee te maken? Kan de link niet leggen, maar ben dan ook geen techneut.

Dazzle

Heb een OBDII-reader kunnen lenen, dus heb daar wel iets mee kunnen uitlezen.
Code 314 kwam naar voren (CPM sensor). Dus nokkenas positie-sensor?  Op google staat CMP (Cam Shaft Position), maar kan aannemen dat dit hetzelfde is als CPM?

En deze code kan niet naar voren gekomen zijn doordat gisteren de bobine-kabel eraf is geweest? 
Daarna is wel het motorstorings-lampje gaan branden........

Kep m nu gereset. Zou die foutcode meteen terug moeten komen bij starten of stukje rijden, als het idd de CMP is?

hilko73

Hij komt sowieso terug als je de storing weer hebt, dus als ie weer niet start. Maar die sensor vervangen zou ik gewoon doen, volgens mij houdt die storing geen verband met andere oorzaken. Neem wel een goede, bij voorkeur OEM.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

Is de 314 fout niet van je abs, die samen hangt met dat je elke keer tracks aan moet zetten?
Vermoedelijk abs computer laten doorsolderen.
Heeft niets met slecht starten te maken denk ik.

Dazzle

Citaat van: V70geRwin op 09-01-2021 18:25:37
Is de 314 fout niet van je abs, die samen hangt met dat je elke keer tracks aan moet zetten?
Vermoedelijk abs computer laten doorsolderen.
Heeft niets met slecht starten te maken denk ik.

kan zomaar zijn. Ben wel ad remmen bezig geweest paar weken terug. Maar reader geeft als omschrijving CMP.
Maar ik kom die code idd ook tegen als ABS error. Ik dacht op t forum ergens een lijst te hebben gezien met alle foutcodes. Zal die ns opsnorren....

Dazzle

Heb relais 103 opengemaakt maar volgens mij nog erg netjes....  ? Lastig dit. Als bobine kabel eerst geen vonk gaf en bij terugplaatsen wel, is t dan haperende bobine? Benzinepomp zoemt dus werkt ie dan?

Dazzle

BBS

Citaat van: Dazzle op 10-01-2021 09:23:09
En foto 2
Als je inzoomt dan zie je in het midden dat blank stukje metalen strip. Rechts daarvan zie je een breuk in de soldering....
Volvoloos....

BBS

Citaat van: Dazzle op 09-01-2021 13:47:39
Ik weet niet of dit iets kan zijn, maar schoot me net te binnen. Sinds eind vorige week staat telkens de TRACS op OFF bij koude start. En moet m dus telkens handmatig weer aan zetten.

Zet je accu maar aan de lader. Als je steeds (te) veel korte stukjes rijd laad de accu niet goed bij -te weinig tijd om bij te laden.
Ik heb het ook vaak gehad, vooral in de koude periode, accu heeft al minder capaciteit en die korte stukjes doen hem geen goed.
Ik laadde hem elke maand een keertje op.
Volvoloos....

)()()sT

Je kunt relais 103 toch ook doorlussen? Ik zou even het plaatje moeten zoeken maar dat staat hier ook wel ergens...

Edit: had ooit het plaatje opgeslagen maar zie nu dat het een tinypic-afbeelding was die niet meer online staat. Niemand in je regio met een reserve relais?

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm