De projecten van Jerra

Gestart door Jerra, 18-01-2021 12:04:44

Vorige topic - Volgende topic

Jerra

De gaatjes zijn nog vrij, al duurt het wel echt een tijdje en best wat water voordat er ook water bij de achterwielen komt uitlopen.
In ieder geval voldoende doorstroom om door te lopen.

Ik heb de auto onder de boom weggehaald en vanmiddag zal het flink regenen, we gaan zien of er weer water in de auto komt.

Ik heb een dakraam windscherm, hierdoor blijft er bij een flinke bui misschien ook wat langer een plas bovenop het raam liggen.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Jerra

De laatste tijd weer wat ruimte in de planning en eerst maar eens bezig gegaan met het brommertje.
Die loopt ondertussen weer fantastisch en dat is echt genieten!

Dan nu ook tijd en energie om verder te gaan met de "Audy" ;)

Dat ging redelijk voorspoedig, deze maand eerst een houten poort geplaatst in de achtertuin zodat we de auto naar binnen konden krijgen, de T-5R heeft de conifeer met brute kracht uit de grond getrokken!
Daardoor kon gisteren de auto naar binnen om hem op hoge poten te zetten en het blok er maar eens verder uitgesleuteld.

Zeg nou zelf, dat valt nauwelijks op zo in het wild ;)

Daar stopt het avontuur weer even, to be continued :)

de Boeing

Haha, goed bezig! Gave motor ook!

(geen filmpje van je T-5R stronk verwijder actie?  ;D :o)

en (zijspoor) goeie wilde, en dus natuurlijke tuin!  :eusa_clap:

Jerra

Dankjewel! Dat vind ik ook, mijn XBR, hele fijne motor!

Ik heb hier een filmpje van een poging... maar niet van de laatste en dus geslaagde poging
https://www.icloud.com/iclouddrive/09fNnQFzfypBvfTIx27Pa-Bhg#WhatsApp_Video_2022-08-30_at_1.56.24_PM
"Jerra's auto schiet er ook zo vandoor" ja zo ga ik dus ook genaamd door het echte leven  ;D

Ik had het mezelf heel moeilijk gemaakt, de hefboom verwijderd omdat ik dat een goed idee vond...  :eusa_wall: zo leer je elke dag bij

En die wilde tuin blijft ook zo hoor! Maak je geen zorgen  ;D

Jerra

Afgelopen zondagmiddag weer verder gegaan met de Audy!

De vorige keer was ik gestopt met het blok erin hangen omdat we hem nog eens een keertje zouden rondslaan voordat we hem monteerden.
En tot grote schrik zat het blok vast :'( Wat bleek; handbak-vliegwiel-bouten zijn te lang voor het dunnere automaat vliegwiel  ;D ;D ;D
Was even schrikken en weer door, dus nu het blok weer op tijd zetten, en flink wat keren rustig rondslaan voor de zekerheid. All good!

Weer aan de lift, de motorruimte in, ging redelijk soepel, en het blok met de pasbussen langzaam naar de transmissie gekanteld en geschoven.

Hier verliep het echter weer erg stroef, als we de bak en het blok aandraaien (de bouten vastzetten) komt er geen beweging meer in de krukas.
Het zit echt muurvast, iets meer afstand ertussen en ik kan het de krukas weer ronddraaien en ook de koppelomvormer met de hand bewegen.
Ik heb gecontroleerd of de koppelomvormer "approximately 14 mm" in het transmissiehuis ligt, en dat is zo.

Nu vroeg ik mij af of het kan zijn dat de bak er misschien net iets te scheef op gaat bij de eerste stap, weten jullie of de pin/peg aan de koppelomvormer ergens precies in moet vallen in de krukas?

Foto: Bak en Blok afstand bij elkaar waar het nét aan begint te blokkeren.
Foto van internet: Losse AT bak waarop de pin goed te zien is die ik bedoel.

de Boeing

Wat voor koppelomvormer?

Want ik heb in mijn 850R ook een grotere gezet (die pas bij V70R is geïntroduceerd) en daarbij hoort ook een ander type versnellingbak, die iets meer ruimte heeft in de bell housing. (dus grotere koppelomvormer past niet volledig in oude automaat)

Als je ff in mijn blog zoekt dan vind je de verschillen en de nummers.

Jerra

Oh gewoon die in de automaat bak al zat!
Heb het blok er uitgehaald en de nieuwe erin geprobeerd te hangen.

Niets veranderd aan de bak  ???

de Boeing

ok, dat kan dan niet het probleem zijn.

staat me wel iets bij van 2 keer naar binnen klikken als je koppelomvormer in bak steekt.

Jerra

Ja inderdaad, schijnt heel nauw te komen.

Heel wat posities geprobeerd en ik denk het goed te hebben.
Maarja, iets past er niet

MartijnGLT

Komt het niet door het prise as lager in de krukas?

Jerra

Omdat het een handbak blok is misschien?

Is dat iets wat ik er uit moet halen in het geval van een automaat ?
Zou zomaar kunnen  :angel:

Jerra

Meteen even gegoogled, en ik zie inderdaad verschillen in het lager die in de krukas ligt

MartijnGLT

De diameter bij een handbak is kleiner dus vandaar dat het niet past. Demonteren is best gemakkelijk dmv wat nat wcpapier er in te drukken en dan met een doorslag van groot formaat te tikken in het wcpapier. Hier door duw je het lager naar buiten. Juiste lager bestellen en monteren

Jerra

Bijzonder hoe weinig je tegenkomt hiervan met de zoekfunctie.

Ik ben toch niet de eerste die een handbak blok op een automaat legt, maar nu ik iets beter weet wat er mogelijk aan de hand is (Bedankt Martijn!)

Met de zoekfunctie vind ik hele twijfelachtige berichten, velen zeggen dat het niet nodig is maar hier en daar vind je wel berichten die spreken over het vervangen van dit "toplager" "prise as lager"

Ook op engelse fora spreken ze over een steel bushing
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankshaft/steel-bushing-crankshaft-rear/1015633/
Deze schijnt niet nodig te zijn voor de handbak, die as schijnt nergens op aan te sluiten, maar de as van de automaat is langer en komt hier tegen aan.

Eigenlijk wordt het me niet duidelijker moet opzoeken, heb je de goude tip dan hoor ik het graag natuurlijk  ;D

Maar voor nu is het plan: Eerst zien dan geloven, zondag liften we het blok maar weer uit de auto en kunnen we spot de verschillen spelen tussen het oude en nieuwe blok  ::)
Die 3 tientjes aan het automaat lager (3507190) neem ik maar op de gok en bestel ik maar alvast.

Wordt vervolgd!

MartijnGLT

Geen probleem ik ben benieuwd wat je vind.