Schokbrekers voor op T5R? Help!

Gestart door jimbo850, 26-01-2021 21:15:51

Vorige topic - Volgende topic

jimbo850

Hallo allen, na meerdere topics doorgelezen te hebben begrijp ik er nog steeds niets van dus ik hoop dat jullie mij zo kunnen helpen. Mijn T5R heeft versleten schokdempers aan de voorkant. Ik zou graag schokdempers willen monteren die identiek zijn aan de originele exemplaren. Ik wil beslist niet lager of hoger uitkomen. Welke moet ik dan nemen? Ik lees hier gemengde verhalen over Bilsteins en Sachs, bij de webwinkels staan er bij verschillende merken teksten (niet voor verlaagd chassis, niet voor nivomat) waar ik ook niet vrolijk van wordt. Bovendien begrijp ik vering niet. Ligt deze auto nu laag door de dempers, veren of beiden??

Afijn; goede adviezen worden bijzonder gewaardeerd!! Bedankt.

rjverbrugh

Nou, gewoon door blijven lezen. De dempers bepalen niet de rijhoogte, de veren wel, anyway, heb je een estate of sedan? Maakt geloof ik voor de voorkant niet uit, en daar gaat het meen ik over. Heb recent mijn veerpoten voor vervangen. Schokdempers Bilstein B4, veren van ES, die rode voor de T5-R. Doe ook gelijk de veerpootlagers en rubbers, en de stokjes en stuurkogels, je moet toch laten uitlijnen.

Ries van de Zilverschuit

Je kunt het navragen bij de dealer, maar de kans is groot dat de originele sportschokdempers niet meer te krijgen zijn. Velen wijken hier uit naar Sachs Super Tourings, die doen het ook prima met de standaardverlaging van Volvo (-2 cm). Rij ik ook al weer heel wat jaren mee. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Wouter96

Over het algemeen: Veer bepaald de rijhoogte. Wat het misschien verwarrend maakt is dat in het geval van nivomats de demper deels de rijhoogte bepaald (Dit geld alleen voor de achterdempers en is voor jou dus niet van belang).

Als je de oude rijhoogte wilt behouden kan je gewoon Bilstein B4 of Sachs monteren. Zijn beide soepele dempers dus je hoeft niet bang te zijn de je auto een stuiter-bak wordt. Verder weet ik niet hoe ze zich verhouden tot origineel qua gevoel en welke ''beter'' is. onderstel is toch vaak voorkeur.

De zoekfunctie van t forum werkt niet heel makkelijk maar er is wel veel geschreven over dempers etc.

volvobug

Citaat van: jimbo850 op 26-01-2021 21:15:51
.... Ik zou graag schokdempers willen monteren die identiek zijn aan de originele exemplaren. Ik wil beslist niet lager of hoger uitkomen. Welke moet ik dan nemen?....

Dat is Sachs. En dan onderdeelnummer Sachs 553058.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

jimbo850

Dank voor alle opmerkingen en suggesties. Ik heb juist gelezen dat de Bilsteins wat hoger zijn, wellicht doordat het gasdempers zijn.  Ik ga me dus eens verdiepen in Sachs.

En inderdaad al het spul eromheen wordt ook vervangen om het maximale uit de hele ingreep te krijgen.

jimbo850

Citaat van: volvobug op 26-01-2021 22:27:15
Dat is Sachs. En dan onderdeelnummer Sachs 553058.

Super! Ik ga het bekijken. Dank!

de Boeing

Bij mij zitten die Sachs super tourings ook onder de R (jaartje of 9? ondertussen al), bevallen prima!

V70geRwin

Citaat van: jimbo850 op 26-01-2021 22:27:33
Dank voor alle opmerkingen en suggesties. Ik heb juist gelezen dat de Bilsteins wat hoger zijn, wellicht doordat het gasdempers zijn.  Ik ga me dus eens verdiepen in Sachs.

En inderdaad al het spul eromheen wordt ook vervangen om het maximale uit de hele ingreep te krijgen.

Dat gaat over de B6, die zorgen er op een of andere manier voor dat de auto inderdaad iets hoger (centimeter of zo) komt te staan als je verlagings veren hebt die 4 cm verlagen (wordt dan 3 cm verlaging). Of ze dit ook doen bij de standaard 2cm verlaagde veren van het Volvo sport onderstel zoals onder de T-5R weet ik niet, ik denk dat dit mee valt.

Maar de B6 is een sport demper, wel mooi rond maar wel straffer dan standaard. Vergelijkbaar met koni geel.
Wil je de standaard demper van Bilstein (en dat wil je eigenlijk, is goede kwaliteit zoals koni vroeger was) dan neem je de B4.

De standaard Sachs Touring demper is echt heel standaard en gaat naar de nog softere kant.
Sachs leverde ook de standaard sport demper voor Volvo origineel af fabriek die nu niet meer leverbaar is maar die is niet gelijk aan de Sport Touring en iets stugger/sportiever.

Voor de top lagers en rubbers neem daar wel Sachs voor, goedkoop is daar zeker duurkoop.
Als je het zelf gaat doen vind je vaak complete sets (2 lagers en rubbers) op ebay.de voor een nette prijs.

Wouter96

Citaat van: V70geRwin op 27-01-2021 11:39:14
Voor de top lagers en rubbers neem daar wel Sachs voor, goedkoop is daar zeker duurkoop.
Als je het zelf gaat doen vind je vaak complete sets (2 lagers en rubbers) op ebay.de voor een nette prijs.

Dat kan ik beamen. Heb t helaas op de harde manier geleerd, setje R&D huismerk toplagers hebben t bij mij 6 maanden vol gehouden.

KIM

Origineel was Sachs SuperSport. Deze is alleen nooit aftermarket verkocht en kon alleen via de dealer verkregen worden.
Een zelfde verhaal geldt voor de verlaagde nivomats..

jimbo850

Dank allen, ik heb inmiddels via ES mijn bestelling gedaan en heb voor Sachs gekozen. Gelukkig heb ik de overige delen origineel gekozen. Gelukje hoor want ik zag jullie opmerkingen hierover later pas  ;D

Verder heb ik meteen nieuwe draagarmen, stabilisorstangen en allerlei rubbers besteld om het dan maar meteen goed te doen! Heb daarbij ook een setje gekocht wat je bij de rubbers van het subframe moet poeren en waar de boel stijver van zou moeten worden. Geen idee of dit werkt maar leuk om te proberen!

Toch leuk om weer een project te hebben en dankzij jullie input en RobertDIY lekker zelf te doen!

Wouter96

Je bedoelt PU bussen in je draagarmen? Ben benieuwd wat je er van gaat vinden, ik heb t heel even gehad maar t kraakte bij koud weer en piepte bij warm weer. Waren bussen van PowerFlex, geen idee of dat een beetje kwaliteit is. Hoop dat t bij jou stil is.

Wel goed dat je zo grondig te werk gaat, ga je plezier van hebben

V70geRwin

Citaat van: jimbo850 op 28-01-2021 06:11:51
Dank allen, ik heb inmiddels via ES mijn bestelling gedaan en heb voor Sachs gekozen. Gelukkig heb ik de overige delen origineel gekozen. Gelukje hoor want ik zag jullie opmerkingen hierover later pas  ;D

Verder heb ik meteen nieuwe draagarmen, stabilisorstangen en allerlei rubbers besteld om het dan maar meteen goed te doen! Heb daarbij ook een setje gekocht wat je bij de rubbers van het subframe moet poeren en waar de boel stijver van zou moeten worden. Geen idee of dit werkt maar leuk om te proberen!

Toch leuk om weer een project te hebben en dankzij jullie input en RobertDIY lekker zelf te doen!

Heel verstandig want het huismerk van estateservices is scanpech, proparts en dat was lang geleden nog wel ok maar de laatste jaren echt afgegleden.

Die inserts voor je subframe rubbers zijn best ok, zeker als die rubbers al op leeftijd zijn. Eigenlijk moet je de bouten ook vervangen want dit zijn rekbouten. Maar er zijn hier die het niet gedaan hebben. Je kan de rubbers ook vervangen, dan zijn die van een xc90 ook passend en nog iets stijver. Er zijn ook aftermarket die vrijwel massief zijn van delrin of kaplhenke.

Maar van al je nu bestelde spullen ga je veel plezier krijgen, succes!

jimbo850

Citaat van: V70geRwin op 28-01-2021 11:03:30
Heel verstandig want het huismerk van estateservices is scanpech, proparts en dat was lang geleden nog wel ok maar de laatste jaren echt afgegleden.

Die inserts voor je subframe rubbers zijn best ok, zeker als die rubbers al op leeftijd zijn. Eigenlijk moet je de bouten ook vervangen want dit zijn rekbouten. Maar er zijn hier die het niet gedaan hebben. Je kan de rubbers ook vervangen, dan zijn die van een xc90 ook passend en nog iets stijver. Er zijn ook aftermarket die vrijwel massief zijn van delrin of kaplhenke.

Maar van al je nu bestelde spullen ga je veel plezier krijgen, succes!

Dank je! Ik heb inderdaad ook de bouten voor het subframe erbij besteld. Goeie tip van de XC90 rubbers. Ga ik "ooit" nog wel eens doen  :)