Holy smoke! Diagnose? (V70 T5) (update: pomp vervangen)

Gestart door mehrzahl, 01-02-2021 11:20:26

Vorige topic - Volgende topic

mehrzahl

Mijn V70 (1999, T5 aut/Me7) houdt niet zo van koud weer. Bij de koude start loopt hij ongeveer 10 seconden op 4 cylinders, terwijl er ook een rookpluim uit de uitlaat komt. Ik heb al een aantal zaken vervangen (injector, benzinefilter, bobines) omdat het probleem zich al eerder voordeed zónder rookpluim. Maar nu heb ik de volgende verdachten:

1) klepseals; echter ik zie geen rook nadat hij opgewarmd is (tijdje stationair en dan gasgeven).
2) PCV verstopt; de handschoentest laat echter zien dat er wel vacuum wordt opgebouwd.
3) turbo; maar dan zou je het probleem ook moeten hebben onder belasting.

Ik ga even kijken of ik iets in de cylinders kan zien (olie) en ook de buis van de turbo naar de intercooler haal ik even los om te zien of daar veel olie in zit. De auto verbruikt overigens wel wat olie (~1 l op 1500 km, afhankelijk van hoe enthousiast ik rij), kilometerstand 216dkm (niet gecheckt want importauto). De motor levert gewoon prima vermogen, verbruik ongeveer 1:9.5 op langere ritten.

Ik zat zelf nog te denken aan een compressie- en lektest. Zijn er nog meer dingen die ik kan checken?

Gr/marcel

gero

Meestal zijn het je klepseals, je kan ook andere motorolie proberen, de  ene olie is de andere niet.
1:1500 is wel veel

V70geRwin

Of een stoter die even tijd nodig heeft om te vullen met olie voordat hij meedoet.

Als de klepseals nog niet gedaan zijn dan kun je er vanuit gaan dat die nu hard zijn.
Daar zit vermoedelijk je olieverbruik.

Mijn verbruik liep ook steeds sterker op en is nu na het doen van de klepseals gewoon verwaarloosbaar.

mehrzahl

Enig idee waar ik de klepseals kan laten doen, en wat dat zou kosten?

V70geRwin

Citaat van: mehrzahl op 01-02-2021 16:55:46
Enig idee waar ik de klepseals kan laten doen, en wat dat zou kosten?

Startte net zelf ook de mijne en met dit koude weer (boordcomputer gaf aan 1 graad) roken de Volvo's zowieso als gekken, mede omdat ze een erg rijke start hebben. Daar zou ik me niet zo druk om maken.

Maar weet je zeker dat hij eerst een kort poosje op 4 pitten loopt?
Kan zijn dat een hydraulische stoter een beetje vervuild is en niet meer snel op druk komt na een poosje stilstaan.
Heb je al eens vlak voor een olie wissel een reiniging product geprobeerd als toevoeging aan de olie?
Daar draai je dan even kort mee, meestal alleen stationair of licht verhoogt toerental onbelast en dan direct daarna een olie wissel.

mehrzahl

Ik zal proberen een filmpje te maken, dan zie je dat het echt wel andere rook is dan de normale witte damp. Ik ga eerst eens kijken of ik in de cylinders kan kijken of er olie inzit (in allemaal of maar in eentje). Dan de buis vanaf de turbo bekijken.

V70geRwin

Citaat van: mehrzahl op 02-02-2021 11:39:54
Ik zal proberen een filmpje te maken, dan zie je dat het echt wel andere rook is dan de normale witte damp. Ik ga eerst eens kijken of ik in de cylinders kan kijken of er olie inzit (in allemaal of maar in eentje). Dan de buis vanaf de turbo bekijken.

In het begin kan het zelfs een beetje blauw zijn omdat hij zo rijk loopt bij koude start, soms kan je de benzine gewoon ruiken uit de uitlaat.

Maar filmpje altijd leuk  ;D

Stefan

Volgens mij is witte rook water, blauwe rook olie en zwarte rook brandstof  :eusa_think:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

rjverbrugh

Als je de waterdamp (condens bij koude start) wit wil noemen, gooi er dan maar eens wat remvloeistof op je zuigers, en dan starten, dan heb je witte rook!

Stefan

Ik geloof het meteen ;D
Ik heb het ook niet over rookbom dikke gordijnen, meer over een tint.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

mehrzahl

Vandaag even mijn injectoren vervangen, en tegelijk even naar de bougies gekeken:

https://imgur.com/gallery/Up8npou

De electrode en isolatorneus (heet dat zo?) zien er mooi uit, alleen het vlakje aan het einde van de schroefdraad is helemaal zwart. Dit is na een ritje van 15 minuten. Is het mengsel te rijk?

Jerra

Eerder veel te arm toch? Dat beschermlipje (is dat de isolatorneus?) is helemaal wit.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Wouter96

Citaat van: Jerra op 05-02-2021 12:44:20
Eerder veel te arm toch? Dat beschermlipje (is dat de isolatorneus?) is helemaal wit.

Ik slijp dat beschermlipje er altijd af

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km