Vreemd gedrag "tank bijna leeg" indicatie

Gestart door Jerra, 11-03-2021 10:49:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerra

Een bijzonder probleem heeft zich nu 2 keer voorgedaan:
Wanneer de tank bijna leeg is springt het lampje aan en gaat de boordcomputer ook automatisch naar het geschatte resterende bereik.

Maar het lampje gaat ook weer uit, en weer aan, flikkert soms erg snel maar soms ook minutenlang uit.
Zet je de auto stil en weer op contact dan brand het lampje voortdurend, 30 minuten zonder problemen getest, het lampje zelf is dus niet stuk.
En bij het op contact zetten springt de boordcomputer ook weer naar het resterende verbruik, lampje is dus uit op dit moment maar toch "weet" de auto wel dat ik moet tanken.

Twee vragen;
- kan iemand dit probleem verklaren?
- is er een apart systeem voor het lampje (bijvoorbeeld een vlotter) en een ander systeem voor de resterende kilometers/benzine meter.

Mogelijk gerelateerd; de niveaupeilbuis is niet meer zoals nieuw want ik kan mijn auto nooit op de 70 liter krijgen, de indicatie lijkt verder wel redelijk linear te verlopen.
(als hij op 65 liter staat en ik rijd 150km dan staat hij daarna op 50liter, dus dat lijkt redelijk te kloppen)
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

marc-850

Ik weet niet hoe het precies werkt, maar ik kan me zo voorstellen dat dan je brandstofniveau net op een bepaald peil zit, dat door het schommelen van de brandstof het lampje knippert?
Waarschijnlijk gaat het vanzelf continue branden als je wat langer doorrijd...

Bij mij staat hij ook nooit op 70 als ik hem vol tank.
Als je al die moeite ervoor over hebt, zou je het naaldje misschien iets kunnen verzetten.

de Boeing

Die van mij heeft dit gedag ook gehad (na motorombouw en toen de auto dus een lánge tijd heeft stilgestaan). Echter lijkt het nu wel weer beter te gaan. Ik heb nog niet de moeite genomen om het na te kijken (wellicht een keer een nieuwe tankzender plaatsen?!)

En qua 70l 'vol' moet ik bekennen; in de 12jaar dat ik hem heb, nog nooit volgetankt (jaja met de billen bloot  ;D  :eusa_doh:) ... iets met lpg...

Jerra

Bedankt voor jullie reacties.

Ja het niet helemaal vol gedeelte vind ik niet zo erg, maar het naaldje is niet verzet denk ik.
Het lampje springt aan op precies het rode streepje, en dan zou er nog 8 liter moeten zijn (eigenlijk 11 want de tank zelf is 73 liter en niet 70).
En hij geeft ook 80 km aan wat klopte met de inschatting van de boordcomputer (10l/100km).

Toen heb ik nog zo'n 40 kilometer doorgereden, en ook daar klopt de inschatting van de boordcomputer (nog 40km resterend).
Echter bleef het lampje uit... Auto op contact, alle lampjes gaan dan aan, en de boordcomputer verspringt van het verbruik naar de resterende kilometers.
Toch is het lampje gedurende 30 km uit geweest, terwijl de boordcomputer dus wel doorheeft dat de tank bijna leeg is.

Is die niveau zender te vervangen zonder de tank onder de auto uit te halen?
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Ries van de Zilverschuit

Dat moet wel lukken. Je kunt erbij door de dekplaten in de achterbak te verwijderen. Daaronder zit ergens een afdekplaatje voor de vlotter, naast die voor de benzinepomp. Misschien dat je tank wel iets moet lossen om wat ruimte te krijgen, want ik herinner me nog dat de vlotter en de bevestigingsring bij mij niet precies onder het gat in de carrosserie zaten. Ik ben misschien niet helemaal helder, maar als je de boel openmaakt wijst het zichzelf eigen wel.   
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Michaell

Mocht het niet aan de vlotter liggen, dan is er nog een mogelijkheid dat het probleem door het dashboard zelf veroorzaakt kan worden.
Ff omwisselen van een van de sloop of medeforummer is vrij eenvoudig om te testen. Deze is vrij eenvoudig te wisselen bij onze auto's.

Noteer wel ff de werkelijke kilometerstand (als je dit wat boeit tenniste) voor je het dashboard permanent gaat vervangen. Na het vervangen is dit later nooit meer terug te halen (word bijgehouden daar de dashboard computer die je dan gelijk vervangt).

En ik heb bij mijn auto ook veel van dit soort vreemde storinkjes opgelost door een ongezonde lading contactspray op alle stekkertjes te spuiten (al heb ik deze nog niet gehad). :)

The Demon

Ik ken het aan en dan weer uit van dat lampje ook wel. maar dan wel op lpg.

Als het lampje aangaat en ik ga rustiger/zuiniger rijden dan gaat het weer uit en verdwijnt ook de resterende KM melding van de BC.
De resterende km's worden berekend door de BC aan de hand van verschillende parameters zoals de stand van het gaspedaal (gasklep positiesensor), snelheid, brandstof niveausensor (vlotter in de tank of de stand van de meter op het dashboard) en dergelijke.

De BC is altijd wat optimistisch over het verbruik, ik zou er niet teveel op vertrouwen.
Als ik naar Italië rijdt en het lampje gaat aan geeft de BC aan dat ik nog 100 km kan rijden, maar in de praktijk is dat vaak toch nog meer als ik kijk naar het aantal liters dat ik dan tank.

Kortom; Er klopt geen zak van dat systeem, het is slechts een indicatie bij benadering.