Welke bak heb ik hier?

Gestart door Jerra, 17-03-2021 14:33:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerra

Komt waarschijnlijk uit een 2.5 10v maar het is niet helemaal zeker.

Maar de sticker is onleesbaar.
Staat er nog ergens iets ingegraveerd/gegoten waar ik overheen heb gekeken?

Ligt nu op de plank (en de olie ligt nog een plank lager... verpakking beschadigd  :eusa_wall:) voor de toekomstige AT ->MT swap
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

)()()sT

Ik meen dat je beter een handbak van een turbo kunt gebruiken en dat er toch wel verschil in zit.
Koen (Volvoboy) heeft toentertijd een non-turbo bak gehad na zijn ombouw van 2.5 10V naar T5 en dat ging niet helemaal goed. Ik dacht ook altijd dat de meeste M56 bakken (vrijwel) hetzelfde waren, behalve een 2.0 die wat meer toeren draait in de 5.

Died850

Dat had waarschijnlijk met de soort olie te maken die in de bak zat (originele Volvo olie). Na gebruik van Kroon olie bleef de bak wel heel.
Als het goed is staat er ergens nog een nummer in gegoten.

Jerra

Oké ik zal morgen nog eens kijken!
Ik heb ook geen 300pk set-up en deze bak schijnt pas 220.000 te hebben gelopen (zeker weten doe je het nooit).
Ik kreeg hem haast cadeau :)

Ik zou ook niet zo snel een turbo MT bak kopen dan, want ik droom eigenlijk van de Diesel M66.
Maar eerst maar eens wat goedkopere ervaring opbouwen want de M66 bakken zijn erg aan de prijs.

T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Wouter96

Citaat van: Died850 op 17-03-2021 19:43:21
Dat had waarschijnlijk met de soort olie te maken die in de bak zat (originele Volvo olie). Na gebruik van Kroon olie bleef de bak wel heel.
Als het goed is staat er ergens nog een nummer in gegoten.

Koen had toch ook een turbo bak geprobeerd daarna, die hij vervolgens ook kapot had? Dus inderdaad geen N/A bak probleem lijkt me. Wss de olie idd (of de zware voet  :eusa_whistle: )

V70geRwin

De eindoverbrenging van de NA handbakken zijn wat korter dan van de turbo versie, dus in alle versnellingen draai je meer toeren. Wel eerder bij de 100 maar een lagere topsnelheid  ;D

volvobug

Citaat van: Jerra op 17-03-2021 14:33:32
Komt waarschijnlijk uit een 2.5 10v maar het is niet helemaal zeker.

Maar de sticker is onleesbaar.
Staat er nog ergens iets ingegraveerd/gegoten waar ik overheen heb gekeken?

Ligt nu op de plank (en de olie ligt nog een plank lager... verpakking beschadigd  :eusa_wall:) voor de toekomstige AT ->MT swap

Ik meen op de sticker nog wel M56H te kunnen ontwaren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Dan kun je het beste de foto even op zijn kop lezen. Eerst zag ik het ook niet, nu Ruud het zegt, zie ik het ook.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

)()()sT

Citaat van: V70geRwin op 18-03-2021 11:42:43
De eindoverbrenging van de NA handbakken zijn wat korter dan van de turbo versie, dus in alle versnellingen draai je meer toeren. Wel eerder bij de 100 maar een lagere topsnelheid  ;D

Volgens mij bij de 2.0 alleen hoor.
Mijn toenmalige 2.5 20V draaide net als een turbo handbak ~2900rpm bij 120 in de 5.

volvobug

Citaat van: V70geRwin op 18-03-2021 11:42:43
De eindoverbrenging van de NA handbakken zijn wat korter dan van de turbo versie, dus in alle versnellingen draai je meer toeren. Wel eerder bij de 100 maar een lagere topsnelheid  ;D



M56L is NA, M56H is turbo meen ik.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jerra

#10
De M56H zit ook in de 20kleppert (GLT).
Dus met een beetje geluk heb ik hier dan een tweede M56H en heb ik dezelfde toerentallen bij 120 als bij mijn huidige automaat.

(M66D zou natuurlijk nog steeds beter zijn dan :))

Leuk dat hier zo wordt meegekeken! Bedankt!

En scherp gezien Ruud! Ik las de code op de kop dus dacht dat het een willekeurige code was die begon met een H  :eusa_doh:
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

V70geRwin

Citaat van: Jerra op 18-03-2021 12:57:23
De M56H zit ook in de 20kleppert (GLT).


Mooi, dan hebben alleen de 10V de kortere overbrenging.

)()()sT

Een M66 zat alleen in een latere V70N (R en ik meen later ook andere uitvoeringen) en dat is pas te maken maar niet zomaar. Overigens, zo'n 6-bak draait net zoveel toeren bij bv. 120 in de 6.

Ik weet even niet of een 5-bak van een TDI een andere eindoverbrenging heeft, die heeft een M56 L2 (overigens, de latere V70N en S60 D5 ook volgens mij).

Jerra

#13
De M66D (Dieseltransmissie) heeft dezelfde overbrenging van 1 tot en met 5 als de 5bak van de 850. en daarmee de 6de als bonus, een echte cruise versnelling dus :)
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

pwassink

Citaat van: V70geRwin op 18-03-2021 11:42:43
De eindoverbrenging van de NA handbakken zijn wat korter dan van de turbo versie, dus in alle versnellingen draai je meer toeren. Wel eerder bij de 100 maar een lagere topsnelheid  ;D

Dat verschilt behoorlijk, en t duurde nogal voor ik bij de 2.0 10v mijn schakelgedrag had aangepast .. :-)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂