ABS ring voor stuk; gelijk ook wiellager vervangen?

Gestart door rjverbrugh, 03-04-2021 14:39:41

Vorige topic - Volgende topic

rjverbrugh

Had af en toe ingrijpend ABS zonder reden, en inderdaad links voor de ABS sensor gebroken. Die ga ik dus aan beide vervangen aan de voorkan ( links as eruit en ook keerring bak en ashoes, re is dat recent gebeurd).
Is het dan raadzaam gelijk de wiellagers mee te nemen?
De techneuten in de autohobbyclub waar ik sleutel opperden dat, maar lees hier ook op het forum dat de wiellagers van de 850 ook erg lang meegaan.
Auto heeft inmiddels wel meer dan 400dkm gereden, en vermoed dat de lagers nooit vervangen zijn, maar dat is gissen. Maar merk ook niks aan de lagers zelf.
Als de lager nou 4 tientjes p/s waren was de keuze snel gemaakt. Maar SKF of FAG is bij Autodoc ook al over de 100 p/s.

marc-850

Dat is natuurlijk een afweging die je moet maken.

Maar stel dat ze dan binnenkort alsnog lawaai gaan maken, heb je dubbel werk en moet je ook weer uitlijnen.
Aan de andere kant: 4 ton is erg veel. Ik zou denken dat ze al wel eens vervangen zijn.

Neem wel een gerenommeerd merk. Ik heb er al eens (Ebay)lagers onder gezet van 4 tientjes per stuk, maar die waren na 30.000 km al versleten. Nu ook SKF eronder.

rjverbrugh

Er zijn inderdaad cheepo lagers, maar die gaan er niet op. Heb nu FAG, wat geloof ik naast SKF OEM is, gevonden voor 80 euro in Dld. Denk dat ik die dan maar bestel.
Maar moet je opnieuw uitlijnen bij het vervangen van de wiellagers? Die kunnen toch maar op 1 manier gemonteerd worden?

marc-850

Klopt, maar een deel van je ophanging moet los...

Ries van de Zilverschuit

Als de boel eenmaal los ligt, is het verwisselen van de lagers ook het werk niet meer.

Indertijd ook FAG ergens vandaan gehaald. Weet niet meer waar, maar zeker niet duur.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

rjverbrugh

Citaat van: marc-850 op 03-04-2021 16:10:14
Klopt, maar een deel van je ophanging moet los...
Check, maar klauw en houder eraf, schijf eraf, stofkap/ schild eraf, as los, onderste fuseekogel los, dan as eruit, dan kan je toch bij die vier torx bouten waar het wiellager mee vast zit komen?  Dan hoef je toch niet opnieuw  uit te lijnen? Of gaat die vlieger niet op?

Het is vast handiger je hele fusee of veerpoot  los te halen, maar dan moet je inderdaad opnieuw naar de uitlijn boer

volvobug

Citaat van: rjverbrugh op 03-04-2021 18:29:03
Check, maar klauw en houder eraf, schijf eraf, stofkap/ schild eraf, as los, onderste fuseekogel los, dan as eruit, dan kan je toch bij die vier torx bouten waar het wiellager mee vast zit komen?  Dan hoef je toch niet opnieuw  uit te lijnen? Of gaat die vlieger niet op?

Het is vast handiger je hele fusee of veerpoot  los te halen, maar dan moet je inderdaad opnieuw naar de uitlijn boer

Ik neem altijd het fuseestuk helemaal los. Dan kan ik het in de (zware) bankschroef zetten en gecontroleerd de 4 externe torx bouten loshalen. Die zitten goed vast en ik neem het risico niet dat ik van de kop af schiet als ze nog onder de auto zitten. Je komt er dan niet echt lekker bij.

Qua levensduur, ach, op mijn 10V zitten ze al bijna 7 ton voor en achter. Op de R heb ik ze al rondom vervangen bij 4 ton toen een voorwiellager geluiden begon te maken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rjverbrugh

Even terugkoppeling van de operatie.
Afgelopen vrijdag de abs ringen vervangen, dat wil zeggen, uiteindelijk maar 1 abs ring.......
Begonnen met de linker kant, waar de ring gebroken was. Asmoer ging snel los, maar daarna gekl..t om de  draagarm van de fusee los te maken, stond vrij veel spanning op de draagram. Dus toch ook maar de bouten van de draagarm aan het subframe iets los, toen lukte het wel. As er uit, en abs ringe eraf , vermoed dat die door de druk van de roest eronder uiteindelijk gespleten is, dus effe goed met een staalborstel op de boor schoongemaakt. Gelijk ook even de as hoes vervangen, die vertoonde lichte droogtescheurjes, maar was verder nog heel.

Toen het wiellager. Met een krachtdop E14( uitwendige torx) kon ik de 4 bouten vrij makkelijk lossen. Lager zelf was an sich nog goed, maar ben wel blij 'm vervangen te hebben.
Maar..... het oude lager wilde niet uit de naaf. Zat na 400.000km innigeverbonden met de naaf.....
Dus uiteindelijk toch maar de naaf eruit gehaald, en onder de pers het lager eruit gedrukt. Terugmonteren ging uiteindelijk zonder problemen, incl nieuwe keerring in de bak. Was inmiddels 15u, dus niet meer aan rechts toegekomen, die doen we volgende week, en daarna naar de uitlijnboer, want hij trekt licht naar rechts.....