gitzwarte bougies slechte start na parkeren op LPG

Gestart door ron paul, 18-04-2021 11:57:52

Vorige topic - Volgende topic

ron paul

Na 24 maanden en 35000 kilometer rijden op LPG met tien ongekalibreerde injectoren en basisprogrammering van 4.4 ecu kwamen de bougies er gitzwart uit.
Auto loopt vlot en snel genoeg op beide brandstoffen op basistune van Piet.
Sinds begin dit jaar 2021 starten na een uurtje of negen werken na wagen geparkeerd te hebben aan het begin van de werkdag draaiend op LPG is er sprake van vlot starten, echter met onregelmatige loop en veel grijze rook uit uitlaat.
Starten na parkeren met laatste vijf kilometer rijden op benzine brengt een heel stuk regelmatiger loop vlak na de start met zich mee, nog wel iets aan grijze rook.
Na 1 kilometer rijden of drie minuten stationair is onregelmatige loop weg.
Koelsysteem nog afgeperst door Thuur maand terug en twee extra slangenklemmen geplaatst, geen verlies koelvloeistof.
Sinds twee weken driemaal verlichting dashboard uitgevallen onder het rijden. Lambdalampje blijft wel branden zoals altijd de laatste twee jaar, buitenverlichting doet het ook nog gewoon.
Enige storing in auto de laatste twee jaar: traag reagerende lambdasonde. Merk Bosch trouwens via tips van Adriaan voor beide 850's gekocht voor onder de honderd euro bij Nederlandse webshops anderhalf jaar terug.
Dien de auto nog eens uit te laten lezen bij Thuur deze week als het lukt.

Ik denk dat er een bruine LPI-injector versleten is?
Zomer 2019 1 exemplaar laten vernieuwen door Dirk van voorheen Limburgse LPG-technieken, het Vialle-systeem had er toen zo'n 145000 kilometer opzitten, nu 170000+
Toevallig ook 1 groene benzine-injector kapot rond zelfde tijd in zomer 2019.

Afspraak gemaakt bij Dirk/LPG Coomans te Geel, Belgiƫ voor eind van deze week.
Eerst check van mechanisch gedeelte Lpi-systeem en kijken of onderbrekerrelais nog goed is, dat de auto niet op twee brandstoffen tegelijk loopt.

Dirk wil software laten fixen bij Vialle zelf als dat nodig is vanwege te rijk draaien, maar dien ik mij daarvoor tot Vialle te wenden?

KIM

Dirk kan voor zover ik weet zelf de software aanpassen.
Dat is ook nodig wanneer je bijvoorbeeld van witte injectoren naar bruin gaat.

Christiaan850R

heb je ook mapswitching in de ecu van piet? dan kan je makkelijker daar je injectorwaarde aanpassen als hij te rijk loopt op lpg.

KIM

Daar heeft Piet zelfs een kalibratieprogrammaatje voor geschreven.