Druk op koelcircuit/ sludge probleem

Gestart door The_former_saint, 30-06-2021 17:34:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

En toch is er een groot verschil tussen olie bij de koelvloeistof en koelvloeistof bij de olie.
De werkdruk van het oliecircuit is groter dan die van het koelvloeistofsysteem.

Als er dus koelvloeistof bij de olie komt, zal dit moeten komen van een plaats waar de drukken nagenoeg gelijk zijn of waar de oliedruk minder is dan die van de koelvloeistof.
Voorbeelden waar dat kan ontstaan, verbrandingsruimte, terugloop kanalen olie, etc.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ries van de Zilverschuit

Hoe staat het met het drukverschil dan tussen de olie en de kvs in de radiateur? Die verschilt toch in een bedrijfscyclus?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The_former_saint

Ik heb net de oude radiator met de compressor onder druk gezet (het kvs circuit) en hij is wel degelijk lek. Ik had water in het "motoroliecompartiment" vd radiator gedaan en er kwamen weldegelijk luchtbellen uit!
Goed nieuws denk ik, ik denk dat de kans klein is dat er 2 dingen tegelijk kapot gaan en dat de theorie van V70geRwin wel eens zou kunnen kloppen...
Ik ga de boel terug monteren en zien wat er uit de bus komt. Ik ga eerst wel alles nog eens zo goed mogelijk proberen proper te maken...
Ik houd jullie op de hoogte, alvast bedankt op mee te helpen/denken

V70geRwin

Hoop het voor je, er zijn wat middeltjes van oa wynns om te reinigen.
Sucees en we horen het graag.

NinaPaul

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 10-07-2021 16:42:14
Hoe staat het met het drukverschil dan tussen de olie en de kvs in de radiateur? Die verschilt toch in een bedrijfscyclus?

...
Citaat van: NinaPaul op 10-07-2021 11:42:45
..., terugloop kanalen olie, ...


"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ries van de Zilverschuit

Laat maar, denkfoutje. De hoge oliedruk na een koude start gaat natuurlijk niet naar de radiateur, wel de oplopende druk van het koelsysteem na een koude start. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The_former_saint

De boel eindelijk terug in elkaar gestoken, wel een hele klus, maar zo leer je je auto wel kennen!
Ik heb er een kilometer of 20 mee gereden en alles lijkt normaal te zijn. Geen water meer bij de olie of omgekeerd!
Ben wel even koelcircuit nog even aan het spoelen, en ga de olie en filter ook na een 100km terug vervangen.

Ik vind het nog steeds sterk dat er pas sludge in de motor werd gevormd toen ik hem liet warm draaien met de nieuwe radiator, en niet meteen toen ik het water had bijgevuld, want toen heb ik nog 45km gereden, maar soit, eind goed al goed zullen we maar zeggen...

Iedereen heel hard bedankt om mee helpen te denken!!  :eusa_clap: :eusa_clap:

V70geRwin