automaat olie self verversen met injectie-spuit

Gestart door degroenetuinman, 08-06-2021 13:55:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

degroenetuinman

Goeiedag, had her en der gelezen dat je in stappen de automaatolie zelf kan verversen met een grote spuit, via de peilstok, heb zo'n spuit besteld en olie gekocht, maar de slang past niet, heeft iemand een tip? Met vriendelijke groet De Groene Tuinman

volvobug

Tip: de procedure uit Vida volgen....

- Verwijder de aftapplug en tap de olie uit de versnellingsbak af, plug weer aanbrengen.
- Accu en accuplateau verwijderen
- Verwijder de retourslang op de beschermkap van het regelsysteem.
- Tijdelijke slang op de retourslang naar een opvangbak
- Accu weer tijdelijk aansluiten
- Zet de auto op de parkeerrem. Zet de keuzehendel in stand P. Vul met ca. 2 liter olie.
- Start de motor en laat hem stationair draaien. Zet de motor uit, wanneer er in de slang luchtbellen zichtbaar worden.
- Vul ca. 2 liter olie bij.
- Start de motor opnieuw en laat hem stationair draaien. Zet de motor uit, wanneer er in de slang luchtbellen zichtbaar worden.
- Verwijder de accu en het accuplateau. Haal de slang van de koppeling af.
- Breng de retourolieslang weer op het deksel van de versnellingsbak aan. Breng de accuplateau en accu weer aan.

- Vul ca. 2 liter olie bij.
- Start de motor en laat hem stationair draaien, schakel de keuzehendel in alle standen en stop bij elke stand 4-5 seconden.
- Zet de keuzehendel in stand P, terwijl de motor draait.
- Wacht 2 minuten en controleer dan het oliepeil.  Vul, indien nodig, bij.
De versnellingsbak heeft een inhoud van 7,6 ± 0,25 liter (MAX, MIN).

Met het aftappen zelf komt er ca. 3,6 liter olie uit. Ik heb de motor een derde keer laten draaien na 2 liter bijvullen totdat er duidelijk nieuwe olie mee begon te komen. Al met al heb ik er zo ca. 7,8 liter uitgehaald en uiteraard weer aangevuld.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rjverbrugh

Denk dat het probleem is dat hij die 2 liter niet via de peilstok bijgevuld krijgt....

Ik heb daarvoor het flexibele deel wat onder een plastic trechter zit gebruikt, rustig bijvullen en het gaat goed zonder morsen.

Ik zou wel eerst na het aftappen 3 liter olie bijvullen.

Je kan daarna de pomp functie van de bak gebruiken, zoals hierboven beschreven.
Ik heb daarvoor zelf een oud stuk slang van de  oliekoelerleiding van bak naar radiator gebruikt, en die in een can gehangen. Vervolgens de procedure 2 liter eruit, en 2 liter erin.
Zou Mannol JWS 3309 nemen als ik jou was., en spoelen met +12liter

850blues

Citaat van: degroenetuinman op 08-06-2021 13:55:17
Goeiedag, had her en der gelezen dat je in stappen de automaatolie zelf kan verversen met een grote spuit, via de peilstok, heb zo'n spuit besteld en olie gekocht, maar de slang past niet, heeft iemand een tip? Met vriendelijke groet De Groene Tuinman

Bedoel je dat de slang te dik is?
Ff een stukje dunnere slang halen, bijv aquariumslang bij een tuincentrum en kijken of je die op de spuit gefrobbeld krijgt (wel goed fixeren).
Ik heb zo'n slang eens over het slangetje van een glassexspuitkop geschoven. Dit om zo - in stappen - het door een powerflusher teveel toegevoegde ATF (bijna 1 l) uit mijn automaat te halen.

Nadien heb ik een Pelapomp gekocht en gebruikt om te verversen, waarschijnlijk op de manier zoals jij wilt doen (bovenlangs ongeveer 3 l. eruit)
Hier een link naar een plaatje (NB. ik heb 'm ergens anders gekocht, voor een lagere prijs).
Als je goed kijkt, zie je dat het zwarte deel van de slang ook dunner is (en gaat prima in de peilbuis): https://www.techmat.nl/product/pela-olie-extractor-vacuumpomp-bolvormig/
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

V70geRwin

Als je toch meer gaat doen dan alleen aftappen en bijvullen kan je ook gewoon gelijk beginnen met de slang loshalen en de bak zichzelf "leeg" laten pompen (totdat je de bellen ziet, zorg dus voor een doorzichtige slang).

Bijvullen via de peilstok met een trechter, beetje geduld en het gaat prima.

Emmers met streepjes en je kan exact bijvullen wat je er uit hebt gehaald.
Als de bak echt vuil is dan heb je zomaar 12-16 liter nodig voordat het er weer mooi rood uitkomt.

De JWS3309 is echt een aanrader, via ebay.de vind je die voordelig in 20 liter vaatjes.

En zet de slang weer vast aan de koeler en borg deze met een extra slangenklem er omheen!

NinaPaul

Haal de haal de slang aub niet los bij die clip (tenzij je een nieuwe afdichting hebt), maar aan de kant op de bak met een steeksleutel 24.

Zoals hier al vermeld is, is het "spoelen" een betere oplossing.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz