Beste mannen en vrouwen van het 850forum,
Na 2 jaar trots en wel mijn Autumn gold Volvo 850 estate te rijden wilde ik mezelf toch eens voorstellen op het forum.
Na een aantal jaar 480 te hebben gereden (nog steeds als 2de rijdende hobbyauto) kwam er per puur toeval een 850 op mijn pad op mijn werk als inruiler. Aanvankelijk had ik er niet zoveel mee en kocht ik hem voor een habbekrats met zijn 365.000km's als vakantie auto(voor de spotters, kenteken is 45-LRV-7, Belgische import omdat dit ooit een directie auto was van Volvo België. Daar begon de liefde.. ondertussen 2 jaar en een berg geld, liefde & tijd verder had ik een prachtige Volvo als dagelijkse auto qua woon en werk verkeer. ondanks zijn trage motorisering (2.0 10V) aan een handbak was het een superfijne lange afstandscruiser. Even een lijstje uit mijn hoofd met upgrades sinds aanschaf naast al het reguliere grote onderhoud:
Boordcomputer, TRACS, SC-805 met een Yatour en PSS systeem qua speakers (heerlijk geluid), Volkswagen relais voor de ruitenwisser voor instelbare interval, cruise control origineel geretrofit, nieuwe dashboardcover( de oude liet los), armsteun achterin met geïntegreerd kinderzitje, Amerikaanse sidemarkers, Canopus velgen van een S80, alle verlichting vervangen qua interieur, V/S/C70 type armsteun met bekerhouders, maar dan met het zwarte plastic, stoelverwarming voor, veerpootbrug, powerflex motorsteun, al het plastic en de Polytrol gezet, spoiler achterop, afneembare trekhaak origineel, koplampwissers, mistlampen, rondom originele Volvo ruitenwissers ipv de Action flatblade troep, nieuw lederen stuur, werkende airco dankzij een nieuwe condensor, Oranje Koni schokdempers rondom, V70 relais voor follow-me-home verlichting, originele rubberen matten voor de winter en origineel velours matten voor de zomer, rolhoes in beige, originele zonneschermen vanaf de B-stijl tot en met de achterklep, gedeeltelijk opnieuw laten spuiten en nog wel wat dingen die ik vast ben vergeten.
Dit allemaal deed ik naast dat het mijn dagelijkse auto was ook voor een rally waar ik al lang naar uitkeek, de Scotland rally.
Echter.... Is het blok vorige week aan zijn einde gekomen, dankzij een aftermarket waterpomp die is geïnstalleerd door de vorige eigenaar. De as ervan is krom komen te staan dankzij een afgebroken schoep, en heeft daardoor de riem uiteindelijk meegenomen samen met de spanner, eindpunt zijn kapotte kleppen en waarschijnlijk schade aan de zuigers.
Je zou met een weldenkend verstand denken: ''Naar de sloop met dat ding!'' Echter pak ik het anders aan en ga ik mijn jongensdroom achterna sinds aanschaf, een T5 inbouwen. De donor staat al klaar(rijdende auto, maar een sedan met veel lakschade en op elk paneel wel een deuk & kras en een velours interieur) en ga ik op maandag 21 juni officieel beginnen met de motorswap.
Terugkomend op de reden waarom ik mijzelf hier voorstel en graag meer wil weten over het forum; is dit eerder gedaan? Zo ja, zijn daar topics van op dit forum? Of zijn er mensen die dit lezen en dit al eens hebben gedaan?
Paar kleine dingen om even te weten:
De donor is een automaat, maar neem ik niet mee naar de mijne, mijn originele versnellingsbak blijft, echter ditmaal met een Sachs race koppeling (vanwege het chippen in een later stadium). De auto's zijn van hetzelfde bouwjaar, maar de donor is een Amerikaanse import. Tot slot, op dit moment heb ik geen passende uitlaat voor de T5, iemand hier die een niet originele uitlaat kan aanraden? doel van de auto zijn naast woon/werk verkeer ook veel langere roadtrips, dus wel iets wat sportief kán klinken maar geen afbreuk doet aan comfort tijdens langere reizen.
Wat kleine dingen over mezelf:
Friso, 23 jaar oud, werkzaam bij de Volvo dealer in Breda als productspecialist, Polestar specialist & Lynk & Co specialist, woonzaam in Roosendaal, verwaand Volvo rijder en steekt ook er ook iedereen om zich heen mee aan, had een hekel aan oranje auto's tot hij een 850 kocht, rijdt sinds kort een V50 2.4 automaat omdat de 850 niet meer leeft, bijna 5 jaar een vriendin die nog steeds niet bijster veel om auto's kan geven(spijtig genoeg), wilt een huis met een garage puur om aan zijn Volvo's te kunnen werken als het donker is of regent, heeft een stiekeme fascinatie voor oudere Porsches maar kan dit natuurlijk nooit hardop uitspreken, dus spaart hij maar miniatuurtjes ervan.
Woon je in de buurt? leuk! kom is 'n bakkie doen

mijn auto avonturen zijn ook te vinden op Instagram: @Dutchvolvo480GT
Alvast enorm bedankt voor de tips & uitleg of waarschuwingen
