De vliegende sinaasappel

Gestart door Friso, 10-06-2021 22:14:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Friso

Beste mannen en vrouwen van het 850forum,

Na 2 jaar trots en wel mijn Autumn gold Volvo 850 estate te rijden wilde ik mezelf toch eens voorstellen op het forum.

Na een aantal jaar 480 te hebben gereden (nog steeds als 2de rijdende hobbyauto) kwam er per puur toeval een 850 op mijn pad op mijn werk als inruiler. Aanvankelijk had ik er niet zoveel mee en kocht ik hem voor een habbekrats met zijn 365.000km's als vakantie auto(voor de spotters, kenteken is 45-LRV-7, Belgische import omdat dit ooit een directie auto was van Volvo België. Daar begon de liefde.. ondertussen 2 jaar en een berg geld, liefde & tijd verder had ik een prachtige Volvo als dagelijkse auto qua woon en werk verkeer. ondanks zijn trage motorisering (2.0 10V) aan een handbak was het een superfijne lange afstandscruiser. Even een lijstje uit mijn hoofd met upgrades sinds aanschaf naast al het reguliere grote onderhoud:

Boordcomputer, TRACS, SC-805 met een Yatour en PSS systeem qua speakers (heerlijk geluid), Volkswagen relais voor de ruitenwisser voor instelbare interval, cruise control origineel geretrofit, nieuwe dashboardcover( de oude liet los), armsteun achterin met geïntegreerd kinderzitje, Amerikaanse sidemarkers, Canopus velgen van een S80, alle verlichting vervangen qua interieur, V/S/C70 type armsteun met bekerhouders, maar dan met het zwarte plastic, stoelverwarming voor, veerpootbrug, powerflex motorsteun, al het plastic en de Polytrol gezet, spoiler achterop, afneembare trekhaak origineel, koplampwissers, mistlampen, rondom originele Volvo ruitenwissers ipv de Action flatblade troep, nieuw lederen stuur, werkende airco dankzij een nieuwe condensor, Oranje Koni schokdempers rondom, V70 relais voor follow-me-home verlichting, originele rubberen matten voor de winter en origineel velours matten voor de zomer, rolhoes in beige, originele zonneschermen vanaf de B-stijl tot en met de achterklep,  gedeeltelijk opnieuw laten spuiten en nog wel wat dingen die ik vast ben vergeten.

Dit allemaal deed ik naast dat het mijn dagelijkse auto was ook voor een rally waar ik al lang naar uitkeek, de Scotland rally.

Echter.... Is het blok vorige week aan zijn einde gekomen, dankzij een aftermarket waterpomp die is geïnstalleerd door de vorige eigenaar. De as ervan is krom komen te staan dankzij een afgebroken schoep, en heeft daardoor de riem uiteindelijk meegenomen samen met de spanner, eindpunt zijn kapotte kleppen en waarschijnlijk schade aan de zuigers.

Je zou met een weldenkend verstand denken: ''Naar de sloop met dat ding!'' Echter pak ik het anders aan en ga ik mijn jongensdroom achterna sinds aanschaf, een T5 inbouwen. De donor staat al klaar(rijdende auto, maar een sedan met veel lakschade en op elk paneel wel een deuk & kras en een velours interieur) en ga ik op maandag 21 juni officieel beginnen met de motorswap.

Terugkomend op de reden waarom ik mijzelf hier voorstel en graag meer wil weten over het forum; is dit eerder gedaan? Zo ja, zijn daar topics van op dit forum? Of zijn er mensen die dit lezen en dit al eens hebben gedaan?

Paar kleine dingen om even te weten:

De donor is een automaat, maar neem ik niet mee naar de mijne, mijn originele versnellingsbak blijft, echter ditmaal met een Sachs race koppeling (vanwege het chippen in een later stadium). De auto's zijn van hetzelfde bouwjaar, maar de donor is een Amerikaanse import. Tot slot, op dit moment heb ik geen passende uitlaat voor de T5, iemand hier die een niet originele uitlaat kan aanraden? doel van de auto zijn naast woon/werk verkeer ook veel langere roadtrips, dus wel iets wat sportief kán klinken maar geen afbreuk doet aan comfort tijdens langere reizen.

Wat kleine dingen over mezelf:

Friso, 23 jaar oud, werkzaam bij de Volvo dealer in Breda als productspecialist, Polestar specialist & Lynk & Co specialist, woonzaam in Roosendaal, verwaand Volvo rijder en steekt ook er ook iedereen om zich heen mee aan, had een hekel aan oranje auto's tot hij een 850 kocht, rijdt sinds kort een V50 2.4 automaat omdat de 850 niet meer leeft, bijna 5 jaar een vriendin die nog steeds niet bijster veel om auto's kan geven(spijtig genoeg), wilt een huis met een garage puur om aan zijn Volvo's te kunnen werken als het donker is of regent, heeft een stiekeme fascinatie voor oudere Porsches maar kan dit natuurlijk nooit hardop uitspreken, dus spaart hij maar miniatuurtjes ervan.

Woon je in de buurt? leuk! kom is 'n bakkie doen :)

mijn auto avonturen zijn ook te vinden op Instagram: @Dutchvolvo480GT

Alvast enorm bedankt voor de tips & uitleg of waarschuwingen ;D

volvobug

Welkom hier en meteen een flinke klus voor de boeg. Er is genoeg info hier te vinden, ook over motorwissels en ombouw, maar vergt wel even oefenen met de zoekfunctie  ;)

Van 10V naar T5 is qua motorwissel niet zo bijzonder, maar om het aan de praat te krijgen zul je wel de kabelboom onderhanden moeten nemen vanwege andere sensoren en motormanagement.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Menno3274

Welkom. Leuk project, succes. Ik zou hier even een kijkje nemen, precies dezelfde ombouw. https://volvo850forum.nl/index.php/topic,87346.0.html

V70geRwin

Welkom en gaaf dat je de brick orange een sterker hart gaat geven  :eusa_clap:
Daar ga je wel blij van worden, mocht je later nog meer pk gaan zoeken is het wellicht te overwegen gelijk een sper in de bak te shoppen?

bert850

Hallo, super dat deze auto nog rijd.
Ik ben 1 van de vorige eigenaren, heb deze een jaar gehad en vaak spijt gehad dat ik hem weggedaan heb.
Hierna een voldoende gehad met een en al problemen.
Zo'n 5 jaar geleden deze weggedaan.

Veel succes ermee.

Dazzle

Welkom. Leuke blog, ga ik volgen.  Mooie pics ook op Insta....

Volgens mij heb ik je 480 al ns zien rijden.........  ( woon zelf in Boz).


Friso

Citaat van: Menno3274 op 11-06-2021 11:52:16
Welkom. Leuk project, succes. Ik zou hier even een kijkje nemen, precies dezelfde ombouw. https://volvo850forum.nl/index.php/topic,87346.0.html

Dankje! helpt me al een beetje opweg :)

Friso

Citaat van: bert850 op 12-06-2021 15:15:24
Hallo, super dat deze auto nog rijd.
Ik ben 1 van de vorige eigenaren, heb deze een jaar gehad en vaak spijt gehad dat ik hem weggedaan heb.
Hierna een voldoende gehad met een en al problemen.
Zo'n 5 jaar geleden deze weggedaan.

Veel succes ermee.

Hey Bert,

Wat leuk om te horen dat een van de oude eigenaren zich meldt! Mocht de auto binnenkort klaar zijn kom ik er een keertje mee langs  ;D

Friso

Citaat van: V70geRwin op 12-06-2021 13:38:38
Welkom en gaaf dat je de brick orange een sterker hart gaat geven  :eusa_clap:
Daar ga je wel blij van worden, mocht je later nog meer pk gaan zoeken is het wellicht te overwegen gelijk een sper in de bak te shoppen?

Thanks! Zelf ook al aan een sper zitten denken, echter zit ik op dit moment op een budget en probeer ik de auto eerst weer rijdend te krijgen alvorens door de jaren heen steeds meer te upgraden :)

Friso

#9
Vanaf dit punt zal straks dit verhaal gaan verhuizen naar de weblog, maar even de laatste ''update'' vanaf dit voorstel topic, het donor blok is eruit! koste al met al een werkdag aan werk en één gesneuvelde airco leiding, maar voor de rest is die er netjes uitgekomen zonder al te veel gedoe.

Bij deze meteen een aantal vragen waar ik geen antwoord op krijg via de zoekfunctie na lang zoeken.

1. Kan ik de kabelboom vanaf het dashboard tot de ECU orgineel laten? De kabelbomen van de T5 en mijn 2.0 lijken gelijk te zijn vanaf het dashboard tot de ECU box in de motorruimte. Vanaf dat punt heb ik dus ook de kabelboom van de donor los gemaakt. Maar dit lijkt plug en play op de bestaande kabelboom die door de paravaan naar het dashboard loopt.

2. Ik heb nu een vliegwiel van mijn 2.0, past die op mijn T5 blok?

3. de donor is een automaat, blijft de ECU denken dat ik met een automaat rijdt waardoor turbodruk minder wordt omdat de auto denkt dat die in zijn P of N staat? Video die mij aan het twijfelen bracht: https://www.youtube.com/watch?v=TcBHv3V0qMU

4. Wat wordt hier aangeraden qua koppeling? is een standaard R koppeling voldoende voor een milde tune tot max 270pk?

Zaterdag aanstaande wordt het blok gereviseerd met nieuwe klepseals en pakkingen e.d. zijn er nog mods die echt aan te raden zijn nu het blok eruit ligt? Vanaf maandag heb ik 6 werkdagen (ik voer de swap uit op mijn werk) om alles voor elkaar te krijgen, daarna moet ik zelf ook weer aan het werk en willen ze de auto eigenlijk weer rollend (het allerliefst rijdend) ook weer de werkplaats uit hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken allemaal! Ik had verwacht meer info te vinden op het wereldwijde web, maar het is stevig graven..

Friso

Citaat van: Dazzle op 13-06-2021 14:57:49
Welkom. Leuke blog, ga ik volgen.  Mooie pics ook op Insta....

Volgens mij heb ik je 480 al ns zien rijden.........  ( woon zelf in Boz).

Thanks! & leuk! ben met enige regelmaat in BoZ, zat er ook ooit op school :)

V70geRwin

3. Je gaat mild tunen dus dan een tune van een handbak er in?

4. Ja

5. Nemen ze ook gelijk de carterventilatie mee?  Je schrijft het niet maar voor de zekerheid: En nieuwe distributie met waterpomp, oliepomp en oliepomppakking? Krukaskeerring.

Friso

Citaat van: V70geRwin op 19-06-2021 10:54:34
3. Je gaat mild tunen dus dan een tune van een handbak er in?

4. Ja

5. Nemen ze ook gelijk de carterventilatie mee?  Je schrijft het niet maar voor de zekerheid: En nieuwe distributie met waterpomp, oliepomp en oliepomppakking? Krukaskeerring.

Thanks voor je antwoord!

Carterventilatie is 2 maanden terug nog gedaan toevallig! Distributieset wordt compleet vervangen samen met de krukaskeerring (die was namelijk al goed lek, reden dat de donor de donor is geworden) oliepomp & oliepomppakking worden ook gedaan door mezelf :)

V70geRwin

Er is een revisie kitje voor de oliepomp van Volvo, naast de pakking zit daar ook een nieuwe veer in.
Die heb ik laatst ook gemonteerd toen ik de distributie en klepseals heb gedaan.

Friso

Bij deze de ''sluiting'' van dit voorsteltopic, het gehele vervolg van dit avontuur is te vinden op de weblog! :)

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,91397.0.html