Olieprobleem

Gestart door Kees00nix, 26-06-2021 12:47:53

Vorige topic - Volgende topic

Kees00nix

Dankzij V70^2 andere pomp en revisieset. Helemaal top! Veer bleek inderdaad 98% van het probleem. Echter nu soms toch weer olielampje en getik. Volgens geraadpleegd revisiebedrijf de klepstoters.

Iemand, die uitsluitsel over kan geven?
Ik rol (maar wel in een Volvo)

V70geRwin

Je olie lampje mag eigenlijk nooit aan gaan.
De enige keer dat hij bij mij flikkerde was met laag nivo en een hele snelle bocht na de uit voeg strook.

Het tikken vd stoter kan wellicht komen door vervuiling in de stoter zodat deze niet meer lekker (snel) vullen.je kan daar een reiniger voor bij de olie doen of flushen met een klein beetje ATF. Daarmee de motor stationair of licht verhoogd toerental laten draaien en dan de olie verversen.

Ries van de Zilverschuit

Even heb je oliedruksensor zelf al eens verwisseld? Niet dat ik ooit gehoord heb, dat die de geest gaven, maar toch.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 23-07-2021 17:38:39
Even heb je oliedruksensor zelf al eens verwisseld? Niet dat ik ooit gehoord heb, dat die de geest gaven, maar toch.

Goede tip, en check ook de bedrading. Zou stom zijn als het een draadbreuk  of ralle stekker verbinding blijkt te zijn.

Kees00nix

De zaak is al wel gereinigd. Eerst met een toevoeging aan de olie, toen olie eraf en nieuwe olie met ATF en ook dit weer verwijderd en nu 10W40 erin. Motor draait bij koude motor mooi, maar als hij warm wordt, gaat hij tikken en brandt het olielampje. Daarom denken we aan teveel slijtage van de klepstoters. Kan natuurlijk, want het blok heeft al ruim 350000 km gewerkt.
Oliedruk sensor is getest en werkt naar behoren. Stekkers zijn los geweest, gereinigd en weer gemonteerd.

Ries van de Zilverschuit

Kan die slijtage drukverlies geven bij het meetpunt van de oliedruksensor? En hoe dan? En waarom dan alleen bij warme motor? Ik hoor af en toe ook een van mijn stoters,  maar dat geluid verdwijnt juist als de motor echt goed warm wordt.

In het verleden ook wel eens met weinig olie in het carter gereden en dan hoorde ik bochten ook de stoters tikken. Maar de druk was toen net voldoende nog.

O ja, mijn blok is de 350.000 ook al voorbij. Moet probleem niet zijn.

V70geRwin

Blijkbaar "lekt" de druk ergens weg in je blok als de olie warm is. En wel in die mate dat je klepstoters niet voldoende olie meer krijgen, daarom gaan ze tikken. Zitten ook op het hoogste punt.

Je kan nog dikkere olie proberen maar ik weet niet of dat voldoende gaat brengen.

Wat je nog kan doen is opzoeken welke waarden de druk meter geeft aan de ecu om te kijken of je kan herlijden hoeveel te weinig druk je hebt. Als je er net onder zit kan een dikkere olie genoeg brengen maar als het een groot verschil is gaat dikkere olie je ook niet helpen.

Ries van de Zilverschuit

Zou de oliethermostaat voor drukverlies kunnen zorgen? Al weet ik niet hoe.

The Demon

Loopt de oliepomp niet toevallig op z'n laatste benen?
Koude motor = dikke olie en net genoeg druk.
Warme motor = dunne olie en net niet genoeg druk.

Just my 2 cents.

arjenT5R

Denk eerder dat er een paar drijfstanglagers al wat dun geworden zijn. Dan raak je ook oliedruk kwijt en gaat hij tikken.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Kees00nix

@ The Demon: Deze is net vervangen + revisieset.

@ arjenT5R: carter is er onderweg geweest en lagers gecontroleerd. Geen significante afwijking gevonden.

V70geRwin

Kan je herleiden waar het in het blok tikt?
Met een houten stok op een paar plekken luisteren?

Kees00nix

Het gekke is, dat hij rustig probleemloos draait en dan ineens begint te tikken en het olielampje brandt. Dat kan na 10 minuten zijn, maar ook na een uur. Erg raadselachtig. Mijn garagehouder kan het ook niet duiden.

V70geRwin

Citaat van: V70geRwin op 28-07-2021 15:12:35
Kan je herleiden waar het in het blok tikt?
Met een houten stok op een paar plekken luisteren?

Waar gaat het tikken, wellicht zit daar de oorzaak.

k.westen

Dit is hoogstwaarschijnlijk een 2.4 denso motor met nokkenas versteller.

Als dat zo is is de solenoide op het kleppendeksel stuk, dat kan zonder foutcode.

Deze klacht had mijn C ook
Solenoide verplaatst wel, dus geen fout, maar niet helemaal naar einde toe, daardoor heb je een open  verbinding naar je carter, (2 kanalen staan open) en valt je oliedruk bij warmere motor weg