Startmotor draait even door na starten?

Gestart door Levi_r, 01-08-2021 02:25:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Levi_r

Ik heb sinds kort het volgende probleem bij mijn 850 10v dat niet altijd voorkomt, maar wel geregeld. Na het starten, lijkt het of de startmotor nog heel even blijft hangen en meedraait. Wat een gierend geluid geeft.

Is dit een bekend probleem en weet iemand de vermoedelijk oorzaak (en oplossing  ;D )

Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

volvobug

Tandwieltje van de startmotor blijft nog even hangen in de uiterste stand waardoor de startmotor via de starterkrans aangedreven wordt. Oorzaak: vervuiling startmotor op de as en/of scharnierpunt vork en/of magneetspoel. Kortom: vervuiling.

Schoonmaken of vervangen door een fris exemplaar.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Levi_r

Ah, dat klinkt wel logisch. Is de startmotor beetje makkelijk los te maken? Of moet je daar ook nog dingen voor uitbouwen?

Ik sprak iemand die zei dat het mogelijk in het contactslot zat. Zou dat ook kunnen?
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Michaell

Je moet ff de koelvin van de radiator eraf halen en dan kun je er vrij makkelijk bij. Zit altijd op de plek tussen blok en de bak (want daar zit het vliegwiel waar die een slinger aan geeft).
Volgens mij is de startmotor wel goed uit elkaar te halen om schoon te maken. Zijn simpele dingen kwa opbouw. Gewoon proberen. Stuk is i toch al.  ;D

volvobug

Citaat van: Levi_r op 02-08-2021 09:44:23
...

Ik sprak iemand die zei dat het mogelijk in het contactslot zat. Zou dat ook kunnen?

Mm  :eusa_think:, dan zou het contactslot de bendix nog even op van stroom voorzien waardoor deze het tandwiel van de startmotor nog even op de starterskrans laat meedraaien. Zou wellicht kunnen dat je slot nog even in standje II blijft "plakken".
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Citaat van: volvobug op 02-08-2021 11:41:07
Mm  :eusa_think:, dan zou het contactslot de bendix nog even op van stroom voorzien waardoor deze het tandwiel van de startmotor nog even op de starterskrans laat meedraaien. Zou wellicht kunnen dat je slot nog even in standje II blijft "plakken".

Dan hebben we het over het elektrische gedeelte van het contactslot, dit zit achterop de hele sleutelkolom, aan de linkerkant van de kolom dus.

Maar je kan even ja accu loshalen (om elke keer startern te voorkomen) en kijken of je sleutel idd traag terug komt uit stand III en of er veel speling op je slot zit.

Maar ik denk ook eerder aan vuil waardoor de bendix zwaarder dan normaal terug loopt en daarom blijft "plakken" .