Auto start slecht

Gestart door ris, 11-08-2021 09:18:24

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Draai bougie 5 er na een nachtje staan eens uit en kijk of je wat kan zien en/of ruiken (Lpg of wellicht vochtige bougie?)

Wat doet de auto als je de rit ervoor het laatste stuk op benzine rijdt en dan weg zet en de volgende ochtend weer start?

ris

Vandaag contact gehad met Mesman.
Hij adviseerde om de LPI-computer los te koppelen. Dat heb ik gedaan, maar de onregelmatige loop bij starten zit er nog in.
Ook naar de carterdruk gekeken, die is minimaal.
Ik heb paar keer het laatste stuk op benzine gereden, maar dat had geen resultaat.
Goed idee om naar de 5e cilinder te kijken. Dat ga ik morgen doen.

arjenT5R

Gewoon eens testen spanning en druk van de LPG af en tijdje op benzine rijden kijken of je verschil merkt
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

ris

Weer een stap verder.

Tip van Arjen opgevolgd. De LPG-computer losgekoppeld. Hij startte inderdaad makkelijker maar bleef de eerste minuut onregelmatig lopen.

Daarna aan de gang met de tip van V70geRwin. De 5e cilinder gaf nog steeds een foutmelding aan (onregelmatige loop). De bougies van de 4e en 5e cilinder heb ik eruit gedraaid. De bougies zagen er goed uit. Ik ben met een endoscoop de cilinders gaan bekijken. De 4e cilinder / zuiger was droog. De 5e zag er vochtig uit.
Waarschijnlijk een (beginnende) lekke koppakking bij de 5e cilinder.
De auto rijdt (tot nu toe) perfect. Alleen het starten is het probleem. Ik vermoed dat na het stilstaan langzaam koelvloeistof in de 5e cilinder geperst wordt.

Sinds een kleine week draai ik 's avonds de dop van het koelvloeistofreservoir even los. Zodat er geen druk meer op staat.
's Ochtends start de motor nu als een zonnetje.
Het lijkt mij (financieel) niet zinvol om een nieuwe koppakking erop te laten zetten. Maar wel om deze auto op te rijden.
Nu zie ik het niet zo zitten om elke dag de de dop even los te schroeven. Zou het mogelijk zijn om een elektrisch magneetventiel op het koelreservoir aan te sluiten? Dan kan ik via een knopje de lucht laten ontsnappen.

V70geRwin

Je hebt al veel dingen uitgesloten dus ik vermoed dat je idee van een beginnende koppakking gaat kloppen.

Als de distributie riem binnenkort moet zou je dit kunnen combineren, kan je gelijk de klepseals doen tegen walmen na stationair en oliegebruik. Dan is het nog enigzins economisch verantwoord.

Aan de andere kant, als de auto voor de rest goed is dan kan je weer lang vooruit...

ris

Ha Ries, ik heb wel je mail ontvangen. Zie je bericht niet in dit topic staan.
Je vraag is of ik iets merk van het koelvloeistofverlies.

Ik moet 1x per 3/4 weken 200 cc bijvullen. Wij rijden 30.000 per jaar

Ries van de Zilverschuit

Ik vroeg me af of je kvs-verlies had. Zag toen pas dat je dat al in eerste bericht meldde. Toen maar bericht weer verwijderd.

Enfin: met bijvullen kom je misschien nog een eind.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

ris

Ondertussen dikke maand verder. Omdat het vervangen van de koppakking voor mij op dit moment een te zware investering is, ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing.
De conclusie was dat het slechte starten komt doordat koelvloeistof in de 5e cilinder loopt. Dit gebeurt alleen als de motor koud is.
Doordat er druk op het koelvloeistofsysteem blijft staan perst hij langzaam koelvloeistof in die cilinder.

Hoe kan je dit voorkomen?
Na het rijden draaide ik de dop van het expansievat los. De druk was van het systeem. De volgende dag starte de motor perfect. Om elke keer de motorkap te openen en aan de knop te draaien was ook geen goede oplossing. 

Ik heb nu een systeem bedacht om 'electronisch' te ontluchten.
Op het expansievat heb ik een regelbaar (gas)ventiel geplaatst. Deze is met een rubberen slang verbonden naar een magneetventiel. Het ventiel kan ik met een instrumentenschakelaar bedienen. Tussen schakelaar en klep zit een tijdschakelaar die voor paar seconden de klep kan openhouden.

Dus de motorkap hoeft niet meer open. Afgelopen 5 weken heb ik geen koelvloeistof bijgevuld. Dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing, want het probleem is niet opgelost. Wel leuk om hier aan te werken ;-)

NinaPaul

Een koppakkingset kost nog geen 75 euro (b.v. victor reinz), niet echt een veel zwaardere investering dan de onderdelen die je nu hebt aangeschaft.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ris

Ben ik toch nog goedkoper uit ;-)

850blues

Leuk bedacht!
Als dit voor jou werkt (for the time being), prima toch.
'k Ben wel benieuwd hoelang dit goed gaat, dus blijf vooral posten.
En gelijk ook de plaatjes erbij  :eusa_clap:
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

volvobug

Heerlijke beunoplossing, love it  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Peultje

Inderdaad leuk gevonden maar als je aflaatventiel werkt vraag ik af waarom. Het verhaal is dat na een stukje toeren met je bolide het koelwater op temperatuur is en daardoor wordt er in het koelsysteem druk opgebouwd. Rond je vijfde cylinder zit een lek waar koelvloeistof die cylinder inloopt bij voldoende druk in het koelsysteem. Onder het rijden is dit niet erg want de koelvloeistofstroom is zo gering dat de gelekte hoeveelheid met de uitlaatgassen afgevoerd wordt. Na het toeren zet je de motor uit waardoor, het koelsysteem is immers nog op druk, er koelvloeistof in de cylinder vijf blijft lekken maar doordat de motor niet meer draait wordt die koelvloeistof niet meer afgevoerd en veroorzaakt daardoor startproblemen.

Je lost dit probleem op door enige seconden via en ingenieuze aflaat druk uit het koelsysteem af te laten. Na die luttele seconden sluit het aflaatventiel weer. Mijn punt is dat met het aflaten van druk je koelsysteem zeer korte tijd, die luttele seconden plus een klein beetje,van druk aflaat. Het koelsysteem blijft immers op temperatuur en de druk in dat koelsysteem wordt enkel bepaald door de temperatuur van dat systeem. Dus na sluiten van je ventiel bouwt zich weer (bijna) dezelfde druk op als voor het aflaten. Zou enkel moeten werken als je het ventiel zo lang openlaat totdat het koelsysteem afgekoeld is.

Fijn dat je van je probleem af bent maar je verklaring klopt dus volgens mij niet.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

ris

Leuk bericht. Ik direct naar de auto. Dop los gedraaid maar geen druk. Voordat ik het ventiel monteerde was de volgende dag nog steeds druk in het vat.
Ik ben een enorme leek, maar als je de lucht laat ontsnappen, schiet de vloeisof ± 2 cm omhoog. Dan ontstaat toch meer ruimte voor de vloeistof. Dus neemt de druk af.

Maestro12

Citaat van: Peultje op 03-11-2021 14:44:52
Dus na sluiten van je ventiel bouwt zich weer (bijna) dezelfde druk op als voor het aflaten. Zou enkel moeten werken als je het ventiel zo lang openlaat totdat het koelsysteem afgekoeld is.

Fijn dat je van je probleem af bent maar je verklaring klopt dus volgens mij niet.

De druk bouwt alleen op als de koelvloeistof temperatuur stijgt, die stijging stopt dus als je de motor uitzet (ok,temp. stijgt nog een klein beetje, maar dat is miniem) dus dat kan zeker werken, alleen is de vraag voor hoelang, een lekke koppakking wordt niet beter maar alleen maar slechter.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?