Slepend geluid rechtsvoor bij rotondes niet constant

Gestart door ruurdp, 29-08-2021 18:57:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruurdp

Sinds enige tijd heb ik een niet-constant slepend geluid rechtsvoor als ik met de 10V 850 'langere bochten' naar links maak zoals op rotondes.
Ik heb de auto op de brug gehad en zie geen opvallende dingen. Wel merkte ik op dat als ik de steekas aan beide zijden van de eerste homokineet vast houd ik de delen enigzins tegen elkaar in kan draaien. Ashoezen zijn schoon, geen vetlekkage oid.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

rjverbrugh

Meestal wiellager. Als je op de rotonde gas geeft en meer een ratelend geluid hebt, is het vaak de homokineet. Maar wat bedoel je met de 1e homokineet? De binnenste? Als je de assen onderling kunt verdraaien zit daar wel speling op ja. Juist  de buitenste willen nog wel eens slijten, maar dan vooral als de ashoes stuk is en het vet er dus uit ligt. Die binnenste beweegt beduidend minder.
Edit: lees niet-constant slepend geluid. Wiellager is vaak constant.

ruurdp

Ik bedoel inderdaad de binnenste, begrijp ik goed dat die speling er niet op mag zitten?

rjverbrugh

bij voorkeur niet nee. dus geen radiale speling, axiaal moet (in en uitschuiven van de as). Kan effe geen plaatje plakken, maar zoek even op aandrijfas en tripode koppeling, dan zie je wat plaatjes op google. De binnenste homokineet is een triode koppeling.

V70geRwin

Bij een bocht naar links wordt je rechter wiellager zwaarder  belast.
Wellicht hoor je dit geluid ook als je met dat lager door een kuil rijd en de belasting ook even toeneemt.

Een beetje speling op de as kan geen kwaad maar maakt zeker geen slepend geluid, dat zal meer een tak zijn bij lastwisselingen (gas geven, gas los etc).

ruurdp

Net nogmaals de wagen op de krik gehad en nog eens gecontroleerd en geconstateerd dat er echt geen gekke dingen te zien zijn. Asrubbers zijn hartstikke droog. Als de homokineet of tripodekoppeling kapot is dan komt het dus niet door gescheurde rubbers
Stuk gereden: bij gas geven/los en hobbels/ kuilen is het niet constante geluid niet te horen. Echt alleen bij bochten en met name rotondes.
Bij de polo die mijn vrouw ooit had was de wiellager ook kapot. Dit gaf een constante herrie, ook bij rechtdoor rijden. Zo klinkt dit niet. Kan het zijn dat defecte wiellagers bij deze wagens in het beginstadium anders klinken?

volvobug

Check eens of de handremkabel links of rechts nog wel vast zit op de achteras. Zit met zo'n knullig plastic lipje en een popnagel op de achteras bevestigd om de kabel vrij te houden van de band. Komt nog wel eens los en gaat dan in de bocht schuren.

En lopen de stofplaten van de remmen overal lekker vrij?

En heb je wel voldoende stuurbekrachtigingsolie in het reservoir?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ozzzz

Ik heb ooit dezelfde klachten gehad zoals jij het benoemd, het geluid was ee ook alleen bij rotondes en scherpe bochten naar links.

De oorzaak bij mij was toch echt het rechter wiellager, deze vervangen en het was opgelost, ik heb toen trouwens ook maar gelijk de linkerkant vervangen.

T5-4life

Een wiellager kan inderdaad verschillende fases van geluid geven.
Krik de auto RV op, geef het wiel een slinger en voel met je hand op de veer.
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

ruurdp

Bedankt voor de tips! Ik ga komend weekend maar weer eens aan de slag denk ik. Zal jullie op de hoogte houden!

ruurdp


ruurdp

Zojuist uit m'n werk bij tankstation ff gekeken bij de handremkabel. :eusa_wall:
Eerst maar een tijdelijke fix geregeld. Medewerker van de Total was zo vriendelijk mij enkele tie-wraps te geven.
Ach aan de andere kant: zo ingewikkeld is het niet om de kabel te vervangen.
Goede tip Volvobug!
De rest ook bedankt voor het mee denken.

volvobug

Citaat van: ruurdp op 31-08-2021 19:25:43
:eusa_whistle:

Dat dus  ;)

Afijn, wat zwarte tape erom heen en voor de volgende APK maar weer vervangen. Het geluid is in ieder geval verklaard!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

De gouden tip, zo blijkt maar weer eens dat het ook lastig is om te horen waar het geluid vandaan komt.
Dit is idd APK afkeur, en meestal zijn de kabels (als ze nog origineel zijn) ook al ver heen, mijne ook al gedaan.

De handremkabels zijn niet ingewikkeld, je voelt je alleen een halve stoffeerder  ;)