Voorstellen: Stephan

Gestart door StephanT5-R, 14-09-2021 18:58:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StephanT5-R

Hey allemaal,

Mijn naam is Stephan en ik ben 33 jaar oud. Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik sinds kort in het bezit ben van (één van) mijn droomauto's: een Volvo 850 T-5R. De kleur is 421 Dark Olive Pearl.



Waarom een 850 T-5R? Al vanaf kinds af aan ben ik bezeten door auto's en toen dit model op de markt kwam, rond mijn 6e / 7e zag ik er hier eentje rond rijden in de gele kleur. Ik weet nog dat ik dit heel bijzonder vond, vooral door de kleur. Ik weet niet of hem herkent had als 'bijzonder' als hij zwart of groen was geweest op die leeftijd. Op ten duur verdween deze ook weer en 'vergat' ik deze auto.
Toen ik een jaar of 16 was en ik volop in de Zündapp en Kreidler hobby zat stond er altijd een gele T-5R op de oprit bij een huis aan een weg richting een vriend. Ik vond het model nog steeds even mooi, hoewel ik het mij van die tijd beter kan herinneren. Soms dacht ik er weleens aan om ook zoiets te kopen als ik het rijbewijs had, maar ja omdat ik 5 dagen naar school ging en alleen op zaterdag kon werken ging hem dat niet worden maar ik was wel een enorme Volvo fan geworden (naast BMW en andere merken). Eigenlijk vind ik alle (bijzondere) jaren 80 en 90 spul leuk. Qua Volvo's heb ik in het verleden ook het één en ander versleten, nog met een beige 245 de 'Pelgrimstocht' naar Reims gemaakt  ;D

Fast forward naar 2021: Ik zocht een 'leuke' auto erbij die ook nog eens praktisch was. Inmiddels is er een gezin en het zou leuk zijn om met deze 'leuke' auto bijvoorbeeld familieritten naar het westen van het land of vakantieritten te doen.
Een hoop afwegingen en vergelijkingen later kwamen we toch steeds bij Volvo uit hoewel een 'dik' uitgeruste E46 Touring (330i) of een Audi S4 Avant ook wel terugkerende zoekopdrachten waren :P Maar nee, Volvo was het toch.
Een V70n T5 vonden we beide ideaal, om onze eigen redenen. Toch was er net niet echt die klik wat mij betreft. Het voelde als een bak geld uitgeven aan iets 'net niets', voor mijn gevoel dan. En een P2 V70R vonden wij te gek gaan in gewicht/aanschafprijs, hoewel die qua auto wel de 'klik' gaf.
Met een beetje kunst en vliegwerk heb ik het voor elkaar gekregen dat er nu een 850 T-5R op de oprit staat waarbij mijn wederhelft opmerkte: 'alleen daar wordt jij uiteindelijk blij van dus doe dat dan maar'. Ze vond dan en P80 V70R mooier, maar ik niet :)

Waarom dan een groene als de liefde met een gele begon?
Ik ben echt stapelgek op het hele 'sleeper' concept in de autowereld.
Een gele is van veraf door een blind paard te herkennen als iets opvallends (denk ik). Daarbij vind ik de meerprijs voor de kleur die vaak gevraagd wordt het ook niet waard. Om ze te zien vind ik ze wel erg gaaf nog steeds.

Een Dark Olive Pearl T-5R is voor mij écht precies goed. Ík (en de 'kenner') weet dat het iets bijzonders is maar de gemiddelde weggebruiker die met tegenzin naar het werk gaat in zijn lease Skoda bij het stoplicht heeft geen flauw benul en staat naast een random oude Volvo. Voor mij dus win-win.





Bovenstaande foto's zijn afkomstig uit de advertentie. Er moet veel gebeuren aan deze T-5R, maar alles is natuurlijk hoe gek je het zelf maakt.

Na dat de auto was opgehaald heb ik hem grondig gereinigd, want dat was al een tijd niet gebeurt:


Fantastische kleur toch  ;D

Instap weer netjes:




En dit soort werk:

Tja, dat moeten we ook maar eens aanpakken op korte termijn. Het is nu in ieder geval schoon.

En ook gelijk de fale en gebutste kentekenplaten vervangen. Zo'n kleine moeite, maar net dat beetje verschil:





Onder de oude kentekenplaat zat reclame voor een website:

Dit riep bij mij de vraag op, is deze auto hier bijvoorbeeld ook al bekend? Zo ja, ik zou het leuk vinden om met de eigenaar die hem voor mijn vorige eigenaar had in contact te komen. Ik heb hem gekocht van iemand die hem amper twee maand had, daarvoor is 'ie 10 jaar in het bezit geweest van iemand in het noorden van het land.

Wat moet er allemaal gebeuren? Van korte naar lange(re) termijn:
- Grote beurt (reeds gedaan)
- PCV
- Banden (staat nu op 3 soorten winterbanden uit het jaar 0) vervangen voor een setje Good Year Eagle F1 Asymmetric 5 (of zijn er mensen met suggesties?) Ik wil een sportieve band.
- Lekt rond de koppakking olie. Maar dat is niet erg, wat de klepseals lekken ook dus dan halen we het kopje er even af.
- Turbo en bijhorende componenten controleren en zo nodig reviseren
- Draagarm rubbers zijn niet de allernieuwste meer.
- Trekhaak eraf, ik trek toch nooit wat en ziet er niet uit naar mijn mening
- Uitlaat vervangen voor een RVS systeem (met vierkant sierstuk..  ;D )
- De bestuurdersstoel is erg gehavend, deze wil ik vervangen door een mooie stoel
- Hemeltje hangt
- Velgen in de goede kleur, voorste zijn nu een soort 'goudkleurig' en de achterste komen aardig overeen met origineel.
- Er vormt zich toch wel wat roest bij de spatborden (blaasjes onder de lak) voor en op de achterklep. Ook de blanke lak van de spoiler is lelijk, dit verdiend ook aandacht.
- En zo zijn er nog tal van dingetjes, bijvoorbeeld de USA richtinaanwijzers die ik terug wil hebben naar standaard etc.

Ik zal zo nu en dan wat updates posten hier.

Groet,

Stephan

rjverbrugh

Leuk! Mooie T-5Ren origineel NL! En ja altijd wat te doen op deze leeftijd van die bakken. Als je de trekhaak er onde ruit knutselt, ik heb wel interesse in de kogel! Rest zit er al onder (V70R '98 dan..)

TBoss3

Welkom en mooie auto! Mijn T-5R had ook diezelfde kentekenplaathouder achter (met volvo850t-5r.nl erop) toen ik hem kocht. Vind het wel tof, ook in Volvo lettertype, dus zit er nog mooi op!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Jerra

Zou de site later zijn overgegaan naar een .com domein? http://www.volvo850t-5r.com/
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

volvobug

Welkom, duidelijke toelichting over hoe je bij de 850 gekomen bent  :). De gebruikelijke gebreken waar wat moois van te maken valt. Veel plezier er mee!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

Leuke intro, leuke kleur (als in, ik heb hem zelf ook  ;D 8) )

is het een handbak of automaat? en hoeveel heeft ie gelopen?

Van iemand die hem 2 maanden had? oei ... (nu als je de kop eraf wil trekken heb je vast ook al wat budget gereserveerd voor stevig onderhoud)

Qua trekhaak: rukpukkel (idd lelijk) eronderuit nemen is zo gebeurd. Echter blijft dan wel het zwaarste deel zitten en als je sportief rijden (of zuinig :eusa_eh: :eusa_whistle:) ambieert kan je hier nog makkelijk 14-15 kg winst halen. Afhankelijk van het type moet dan wel de achterbumper eraf om de dwarsbalk van de trekhaak los te nemen (kan je wel gelijk de rotte achterbumper steunen vervangen  ;D).

Ik rij ook met Eagle assymetric (4?) banden en die bevallen goed (lekker stil ook)

Nog een tip: van vaak oliewisselen wordt ie blij! (Ik doe nu iedere 5á6000km nieuwe olie erop met net voor wissel een beetje ATF bij de motorolie, ff heel voorzichtig rijden en dan nieuwe olie en filter, dit houd het PCV systeem mooi gangbaar en geeft een veel lager olieverbruik...)

V70geRwin

Welkom met je nieuwe aanwinst en goed om te lezen dat hij in goede handen is gekomen, dat groen komt er toch wel erg mooi onderuit.
Veel knutselplezier met alle plannen!

triton

#7
Mijn oude auto van 2009 tot 2011 gehad. Kijk maar eens bij mijn blog Triton.

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,38873.0.html
Professioneel raddraaier

StephanT5-R

Goedenavond mensen,

Leuk om de reacties te lezen. Leuk topic @Triton, zo leer je nog eens iets  ;)

@ de Boeing, kilometerstand bij aanschaf was 524000, laatste stand van zaken is 533000. Toch meer mee gereden al dan ik aanvankelijk dacht te gaan doen  ;D Tja, dat geluid...

Tijdens mijn introductiepost heb ik een aantal werkpunten opgesomd. Hiervan zijn er inmiddels een aantal aangepakt of in behandeling:

- PCV
- Banden (staat nu op 3 soorten winterbanden uit het jaar 0) vervangen voor een setje Good Year Eagle F1 Asymmetric 5 (of zijn er mensen met suggesties?) Ik wil een sportieve band.
- Lekt rond de koppakking olie. Maar dat is niet erg, wat de klepseals lekken ook dus dan halen we het kopje er even af.
- Turbo en bijhorende componenten controleren en zo nodig reviseren
- Draagarm rubbers zijn niet de allernieuwste meer.
- Trekhaak eraf, ik trek toch nooit wat en ziet er niet uit naar mijn mening
- Uitlaat vervangen voor een RVS systeem (met vierkant sierstuk..  ;D )
- De bestuurdersstoel is erg gehavend, deze wil ik vervangen door een mooie stoel
- Hemeltje hangt
- Velgen in de goede kleur, voorste zijn nu een soort 'goudkleurig' en de achterste komen aardig overeen met origineel.
- Er vormt zich toch wel wat roest bij de spatborden (blaasjes onder de lak) voor en op de achterklep. Ook de blanke lak van de spoiler is lelijk, dit verdiend ook aandacht.
- En zo zijn er nog tal van dingetjes, bijvoorbeeld de USA richtinaanwijzers die ik terug wil hebben naar standaard etc.

De PCV heb ik helemaal gedaan, ook het gedeelte in het carter en onderaan bij de luchtinlaat. Ik begreep dat dat sensortje vaak wordt vergeten 'door te prikken'. In mijn geval zat 'ie dus ook helemaal dicht. Echter, de overmatige carterdruk blijft. Een droge en natte compressietest leren mij dat de zuigerveren naar walhalla zijn :eusa_doh:

Maar goed, toen alles open lag van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles gelijk goed te reinigen.





En qua banden heb ik gekozen voor de Michelin Pilot Sport 4. Uiteindelijk toch gekozen voor wat overall het beste scoorde, op de punten die ik belangrijk vond.
Wat ziet dat er gaaf uit he, nieuwe banden  8) Het maakt of breekt de auto naar mijn mening



Tja, en dan. Hoewel ik helemaal geen 'purist' ben en kan genieten van subtiel gemodificeerde auto's wil ik bij mijn eigen auto's vaak toch de originele look. Weet niet waarom, maar vooral bij een T-5R vind ik het jammer als er van alles mee gedaan wordt in optisch opzicht. Pak dan een gewone T-5 denk ik dan. Maar ja, dat ben ik. Uiteraard moet iedereen zelf weten wat 'ie doet en met welke auto  ;D

Dus de USA knipperlichten moesten eraf. Via via een setje nette originelen gevonden voor niet te veel geld. Maar ja, dan heb je te maken met groene aanslag achter de randen. Dus alles heel voorzichtig open gehaald en schoongemaakt en weer dichtgelijmd. Ik rijdt er nu zo'n 5000 kilometer mee en ik heb nog geen vocht kunnen ontdekken achter de glaasjes  :eusa_dance:



Tevens de zijknippers weer oranje in plaats van wit/grijs.



En zo staat 'ie er dan bij. De dakrails laat ik wel zoals ze zijn. Dit vind ik er een stuk strakker uitzien dan die opstaande randen.

Wat betreft het interieur heb ik geluk gehad. Een tijdje na aanschaf van mijn T-5R werd er een Italiaanse T-5R gesloopt en ik heb het complete interieur (deurpanelen, achterbank en stoelen) kunnen bemachtigen. Dus op naar Friesland en alles opgehaald. Werd de set toch 150 euro (aan brandstof) duurder  :eusa_whistle:



Maar het belangrijkste is dat ik nu een scheurvrije set heb, en dat ik van twee sets één kan maken, maar net welke onderdelen het beste zijn.

Ik moet zeggen, na een goede schoonmaak en balsembeurt ziet het er allemaal erg goed uit.





En dan tja. Rijdt je met de auto maar mis je toch iets. Naar even wikken en wegen besloten om de T-5R om te bouwen van automaat naar handbak. Ik mis toch een beetje actie als ik met de auto rijd, vooral op leuke bochtige wegen mis ik net dat beetje 'avontuur' dat ik wel ervaar bij mijn auto's met handbak.

Tja, dan moet het wel zo origineel mogelijk worden in mijn ogen, optisch dan.
Als eerst een versnellingsbak op de kop getikt. Deze is door een vriend die bij een revisiebedrijf werkt gereviseerd en optisch ook helemaal strak gemaakt.







Maar met alleen een versnellingsbak ben je er natuurlijk niet. Ook optisch wilde ik dus voor de volledige look gaan. En dan begint de zoektocht... Maar naar een tijdje heb ik gelukkig gevonden wat ik zocht. Over de prijs gaan we het niet hebben  :o :P ::)
Uiteindelijk vond ik deze maar 10 kilometer bij mijn huis vandaan. Grappig, nadat je de 'hele wereld' hebt afgezocht.



En een maand later vond ik deze middenconsole, gewoon via marktplaats. Hoe blij kan een mens zijn? Gelijk naar Tilburg gereden  ;D



Zo dat was het weer voorlopig. Momenteel ben ik aan het uitzoeken wat ik wil qua koppelingssetup. Vervolgens zal het motorblok aan de beurt zijn. De plannen zijn om dan gelijk gesmede drijfstangen te monteren etc. Maar goed, voor nu, eerst maar weer eens sparen.  ;D