Enkele vragen betreffende LPG en ontsteking vervangen

Gestart door DirkH, 22-09-2021 10:18:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DirkH

Goedemorgen Volvo vrienden,

Ik heb een tijd geleden een mooie bestelling gedaan bij IPD en ben van plan deze spullen in mijn nieuwe 850R te sleutelen.
Een deel van deze onderdelen betreffen de ontsteking zoals bougies, bougiekabels verdelerkap en de rotor.
Aangezien deze R op LPG rijdt vroeg ik mij af of ik wat betreft de ontsteking daar rekening mee moet houden of iets kan verkloten door bovengenoemde items te gaan vervangen?
Heb nog niet eerder een LPG auto gehad, vandaar ;)

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet!
Huidige auto:  Volvo C70 2.4T

volvobug

#1
LPG is een 'droge' brandstof, waardoor het voor een vonk 'moeilijker' is om over te springen tussen de bougie-elektrodes. Daarom is het bij het rijden op LPG des te belangrijker om de ontsteking in goede staat te houden. Er is namelijk een hogere hoogspanning nodig.

Goed dat je de kabels, rotor en verdeelkap vervangt. Bij montage rotor er goed op letten dat deze in de uitsparing op het nokkenasuiteindedekseltje  :D valt en de drie boutjes niet te vast (de veerring moet ingedrukt zijn, dat is voldoende).

Bougies wordt aanbevolen origineel Volvo te gebruiken, daar zijn de meeste positieve ervaringen mee. Alhoewel er vast rijders zijn die zweren bij een ander merk/type ......

-edit: typo
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rjverbrugh

Bougiekabels, verdeler en rotor maakt geen verschil voor op gas, zou wel voor Bosch gaan (verdeler en rotor) en Bougiecord voor de kabels.
Welke bougies heb je besteld? Ik rij zelf met de NGK BKR8EIX in de T-5R op gas, maar er zijn er ook die zweren bij de originele Volvo bougies...

DirkH

Hartelijk dank voor de antwoorden!!
De bougies zijn inderdaad van Volvo en alle andere onderdelen van Bosch! (Had voordat ik bestelde al hier gelezen dat dat de way to go was! :) )

Zal jullie op de hoogte houden hoe het klussen is verlopen (heb de haynes manual erbij ;))
Huidige auto:  Volvo C70 2.4T

gero

Citaat van: DirkH op 22-09-2021 11:30:00
Hartelijk dank voor de antwoorden!!
De bougies zijn inderdaad van Volvo en alle andere onderdelen van Bosch! (Had voordat ik bestelde al hier gelezen dat dat de way to go was! :) )

Zal jullie op de hoogte houden hoe het klussen is verlopen (heb de haynes manual erbij ;))

vergeet niet je bougieskabels te nummeren, zeker als je het voor het eerst doet ;) ;)

hilko73

#5
Of je onthoudt 1-2-4-5-3 en dat de boel linksom draait, vanaf de kant van de verdeler gezien... Afijn, je moet het een keer gedaan hebben :)
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

Goed bezig om de ontsteking fris te houden, al ga je het vanzelf merken hoor  :eusa_whistle:

Vergeet niet dat ook de bobine een slijtagedeel is.
Hoe witter rond de magneet hoe meer slijtage, ook daarvoor geldt dat de oris

hilko73

Dus toen ik een nieuwe Bosch bobine monteerde en dat ding na 10.000 kilometer wat witachtig begon te zien was ie al versleten? Kom nou. Dat witte zegt niet zo veel, hooguit zou je de bobine kunnen meten maar daar heb je wel speciale apparatuur voor nodig. Een bobine die te weinig hoogspanning geeft komt voor, maar niet zo heel snel.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

Citaat van: hilko73 op 24-09-2021 09:15:28
Dus toen ik een nieuwe Bosch bobine monteerde en dat ding na 10.000 kilometer wat witachtig begon te zien was ie al versleten? Kom nou. Dat witte zegt niet zo veel, hooguit zou je de bobine kunnen meten maar daar heb je wel speciale apparatuur voor nodig. Een bobine die te weinig hoogspanning geeft komt voor, maar niet zo heel snel.

Zonder foto kunnen we heel lang over wit en witter discussiëren....

Peultje

Want je hebt ook nog witter dan wit zeggen ze in de waspoeder reclame. Wordt dan wel een heel erg moeilijke discussie.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70geRwin

50k km, geen lpg, wel getuned.

En ja, het kan veel witter, kon er id schuur zo snel niet eentje vinden....

gero

Citaat van: volvobug op 22-09-2021 10:59:25
LPG is een 'droge' brandstof, waardoor het voor een vonk 'moeilijker' is om over te springen tussen de bougie-elektrodes. Daarom is het bij het rijden op LPG des te belangrijker om de ontsteking in goede staat te houden. Er is namelijk een hogere hoogspanning nodig.

Goed dat je de kabels, rotor en verdeelkap vervangt. Bij montage rotor er goed op letten dat deze in de uitsparing op het nokkenasuiteindedekseltje  :D valt en de drie boutjes niet te vast (de veerring moet ingedrukt zijn, dat is voldoende).

Bougies wordt aanbevolen origineel Volvo te gebruiken, daar zijn de meeste positieve ervaringen mee. Alhoewel er vast rijders zijn die zweren bij een ander merk/type ......

-edit: typo

Ik heb gisteren de bougies\verdeelkap\rotor na ruim 40.000 km vervangen, ik merk wel dat de motor beter loopt :laugh:, een betere gasrepons :eusa_dance:, ik rij ook op LPI.
kunnen we weer een tijdje door

DirkH

Goedenavond mannen!

Vol goede moed begon ik onlangs, toen ik er echter achter kwam dat de kop van een van de schroeven van de plastic kap compleet uitgelubberd is. Morgen eens even een youtube truckje met een elastiekje proberen en anders even naar een maat wat wat meer gereedschap ;)

Huidige auto:  Volvo C70 2.4T