Lambda lampje aan, 4 dagen na 255K beurt en 1 dag na montage sportuitlaat

Gestart door HJ850, 03-07-2005 20:57:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJ850

Staat al veel over op het forum: Lambda lampje op dashbord

Sinds vanmiddag ook bij mij aan (850 GLT '92)

Wel 4 dagen na zijn 255.000 km beurt (bij dealer laten doen) en 1 dag na montage Ferito sportuitlaat (bij European Tuning Marc).

Ik zal er sowieso wel mee langs dealer gaan,
maar wat is jullie idee?

Kan montage van sportuitlaat (alleen het deel achter de catalysator) de lambda sensor van slag brengen??
(ben een beetje bang dat de dealer het wellicht daarop gooit)

Ik laat de motor altijd goed opwarmen, ook nu die sportuitlaat er onder zit  ;)

Of wellicht zelf eerst een foutcode reset doen? Heb iemand dit al eens zien doen)

Hajo

HJ850


mathh

Het wijzigen van de uitlaat zorgt natuurlijk voor een andere uitlaatgassnelheid (in dit geval een lagere). Dat de lambda hierdoor andere waardes dan voorheen meet is niet ondenkbaar.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

HJ850

foutcode uitgelezen:  2-1-2  

even gezocht:
Bosch LH 3.2 Jetronic System
2-1-2 'MAF signal absent or faulty'

Motronic 4.3 System
2-1-2 heated oxygen Sensor Signal absent or faulty

Afgaande op http://www.volvo850club.nl/index2.asp
(techniek pagina)
heeft mijn '92 850 GLT een  LH Jetronic

Tja, de MAF, wat is dat?


Overigens stond op http://au.geocities.com/ozbrick850/computercodesvolvo.html#lhjetronic  nog een andere reset-procedure, dus volgens mij heb ik mijn reset nog niet goed gedaan.


HJ850

da's een snelle reactie Ludo ;-)  

ik had per ongluk al een post gedaan, daarna bericht verder aangevuld, en jij had al geantwoord!   Supper.

Ja, A2 dacht ik wel. Ik kan morgen nog wel een keer kijken. Maar waarom is 2-1-2 verrassend voor een lambda lampje melding?

HJ850

ik heb er geen boordcomputer in zitten met brandstofverbruik, maar wel net zaterdag afgetankt, zal van de week weer aftanken, dan weet ik het.

Moter toerental varieert niet erg, zoiets had ik ook al erens gelezen in relatie tot lambda sonde warning.

HJ850

Net een plaatje gezien van de 3 weg cat
http://apps.volvocars.us/ownersdocs/1994/1994_850/94850_4_14.html
(ok, 94 model, maar idee zal zelfde zijn)

auto op brug zetten en sensor losmaken en schoonmaken o.i.d.??  

De waarschuwing ging bij mij aan ongeveer 3 minuten na wegrijden, op de snelweg, dus niet na flinke kuil o.i.d.

Hajo

thuur

Citaat van: Ludo op 05-07-2005 21:52:50
Citaat van: HJ850 op 05-07-2005 21:40:15De waarschuwing ging bij mij aan ongeveer 3 minuten na wegrijden, op de snelweg, dus niet na flinke kuil o.i.d.

Hajo

dat kan kloppen, de spanning moet wijzigen binnen 3 minuten nádat de motor 80° heeft bereikt.
(ik) vrees dat schoonmaken niet helpt..... maar proberen kost niks.   ;)

Ik heb van een monteur wel eens gehoord dat je een lambda-sonde kunt reinigen met een gasbrander en een staalborstel.

Je begrijpt dat ik dit niet geprobeerd heb :P Maar de monteur beweert stellig dat het helpt.


Gr 8)

Zippo

Meten is weten toch?
Gewoon de stekker doorverbinden en meten met een voltmeter.
Weet je zeker of de lambda goed is.

Bij de volvo-dealer kunnen ze met een diagnose-stekker op een display aflezen of de lambda werkt. Weet je gelijk waar je aan toe bent.

Zippo

HJ850

Nou, gister bij Volvo dealer Service Direct geweest (Furness Amsterdam).

Inderdaad, meten is weten: Lambda sonde doorgemeten en werkt nog wel hoewel monteur hem 'niet helemaal vertrouwt'. Maar omdat het best wel een prijzig onderdeel is, hield hij het op een slecht contact.
Ook geen loshangende of gescheurde slangen o.i.d.
(Uiteraard heb ik even goed meegekeken).

Eerst maar even contacten gereinigd (nou ja, contactspray er op).
Geen foutcodes meer en lampje uit en gratis weer mee (ja, mag ook wel na dure 255K km beurt de week ervoor ;).
Ook de accu en laadstroom doorgemeten: beide OK, maar ik bleek wel een zwakkere 420A accu te hebben dan zei standaard moteren.
Klein bemeten accu's hou ik niet van, dus voor de winter er maar een zwaardere accu in- verkeerde zuinigheid van vorige eigenaar  >:(.


Maar nog wel even dit: de dag ervoor wel mooi voor de deur stil blijven staan met mijn volvo: sloeg niet meer aan, leek wel verzopen.
's Avonds anwb er bij: inderdaad, verzopen.  
Boegiedopen er af (voor sterkere vonk zie ie) en flink doorstarten op anwb accu, en toen sloeg ie weer aan.

Nu had ik de avond er voor de foutcodes uitgelezen en daarna heel even de motor gestart en 10-15 sec laten lopen om te zien of lambda lampje weer uit was. Dat was dus niet slim, ik had hem even langer moeten laten lopen.
Door geen signaal van lambda sonda had waarschijnlijk het motor management de motor verzopen(?).

Wel vreemd vond ik dat verzopen motor na een tijdje niet vanzelf overgaat zolas ik met simpeler motoren vroege gewend was, maar dat vond anwb kerel niet zo gek.
Hoe dan ook, bij problemen met motor management / injectie e.d. dus niet een motor heel even starten en stoppen blijkbaar.
Ervaring wiilde ik nog even delen hier.


En mocht mijn lambda sonde nu stuk gaan weet ik hem nu in elk geval feilloos te vinden  ::)

Groetjes,
Hajo

mathh

Het verzuipen komt waarschijnlijk omdat de lamda aansturing pas functioneert als de lambda op bedrijfstemperatuur is. 10 - 15 seconden is waarschijnlijk te kort. Totdat de lambda op bedrijfstemperatuur is draait de motor op zijn standaardprogramma met (met koudestart verrijking)
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

thuur

De Volvo injectiecomputer start altijd op 'koude start'. Daarbij heb je nu 2x een koude start achter elkaar uitgevoerd. Na het afzetten de eerste keer bleef er een redelijk rijk mengsel achter. Bij de 2e koude start gaat het echt mis: veel te veel benzine, dus verzopen.

Komt wel eens voor, zoek maar eens goed op het forum ;)

Sleutel vasthouden en plankgas geven totdat de motor zelfstandig loopt is de oplossing, 'drogen' doet het blok niet uit zichzelf.


Gr 8)

HJ850

OK, duidelijk thuur en math!  
Ja, moet je dus wel een goede zware accu hebben ;)  

thuur

Citaat van: HJ850 op 08-07-2005 23:45:36
OK, duidelijk thuur en math!  
Ja, moet je dus wel een goede zware accu hebben ;)  

Yep... Zo heb ik ook mijn merkloze accu (bij aanschaf erin) om zeep geholpen door 'ff de auto binnen te zetten' ::) :-X

Nu een oversized Varta erin ;D


Gr 8)