Achtervering versleten??

Gestart door RoelvanHoof, 16-11-2021 22:04:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoelvanHoof

Oké thanks all
Ik zet de ofvering op m'n to do lijstje en ga een filmpje zoeken hoe ik die het beste kan vervangen.
Of het een lastige klus is weet ik niet, zal m'n tijd ervoor moeten nemen


Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelNL

Het is niet moeilijk, zorg vooral voor goede as steunen zodat je de auto veilig omhoog kan houden. Hoe hoger de auto hoe makkelijker het is zeker met de ruimte. Een goede veerinspanner gaat een hoop schelen mocht je besluiten veren ook te doen. Ook is het wenselijk om de draagarm omhoog te doen mbv een krik zodat je makkelijk de nieuwe demper terug kan plaatsen, de veer zal de draagarm naar beneden willen duwen. Als de veer er tussen blijft zitten. Als je besluit de veer ertussenuit te halen dan kan je alles waarschijnlijk gewoon met de hand op zijn plek krijgen.

Het is niet moeilijk, maar ga vooral rustig en veilig te werk want met veren kan het altijd mis gaan en meestal is het dan niet een klein beetje want er zit gewoon veel kracht in die dingen als ze onder spanning staan.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoelvanHoof

Fijn bedankt voor de info.

Estate services zal wel goede vering te koop hebben, suggesties zijn welkom, bedankt!

Ik hoef er geen racewagen van te maken  ;D
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

volvobug

Citaat van: RoelvanHoof op 17-11-2021 18:13:34
Novimats is voor mij een nieuw begrip. Dat weet ik dus niet.
Ik ben tweede eigenaar en ik geloof niet dat er ooit aan de vering gesleuteld is, maar kan dat niet met zekerheid zeggen.
Kan ik die novimats ergens aan herkennen??

Nivomats zijn vrij dikke dempers met een (indien heel) harmonika rubber over de onderste helft ter bescherming van de zuigerstang. Diameter is dan ruim 7 cm.

Op de foto afgaand heb je normale dempers, dus geen zelfnivellerende nivomats.

Veren vervangen op een oude 850 zie ik de noodzaak niet van in als ze niet gebroken zijn. Dempers des te meer, die laat men in de regel veel te lang zitten. Om de veren er onder vandaar te nemen voor vervanging of reparatie/vervanging bumpstop heb je geen veerspanners nodig bij de achteras. Demper aan de onderkant los en as verder laten zakken, dan wordt de veer spanningsloos. Veel voorkomend probleem is dan wel het onderste schotelje waarmee de veer bevestigd zit. Door corrossie komt de moer aan de onderzijde niet los, de bout breekt los in het schoteltje en gaat meedraaien. Lasje op de boutkop en het schoteltje zetten is dan de oplossing.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelvanHoof

Haha oké, haal ze even door elkaar  :eusa_wall:

Het gaat om de schokdemper die noodzaak zijn.

Dank, ik ga me verdiepen en filmpje kijken hoe te vervangen.

Zijn nog tips, altijd welkom, thkx  ;)
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio